Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

ELITISME (18.05.08 )

Frode Øverlis Pondus sprenger nye grenser. Nå har tegneserien fått en ny bokserie, Eliteserien. Men trenger vi den?

Av: Kristian Hellesund

Det er ingen hemmelighet at denne anmelder er meget begeistret for Frode Øverli og Pondus. Helt fra de første stripene stod på trykk i tegneserieheftet Ernie og frem til i dag, har Pondus vært en stor favoritt. Øverli er morsom og slår seg løs med ulike former for humor, der han viser solide ferdigheter innen både vittigheter og tegning. Han har i tillegg skapt et herlig persongalleri. Det speiler det norske samfunnet, og dermed er det mulig for oss å le av oss selv, av naboen og våre egne, norske fordommer.

Problemet med Pondus er at tegneserien har fått en enorm utbredelse. Serien trykkes i en rekke aviser, i eget tegneseriehefte, julehefter, album og samlebøker. Det betyr at enkelte striper er trykt flere ganger i ulike formater og sammenhenger. Når Egmont Serieforlaget nå kommer med en ny bokserie, er det naturlig å stille følgende spørsmål: Trenger vi egentlig Pondus: Eliteserien? Er det ikke nok med den vanlige bokserien og annen publisering?

Svaret burde helt klart være ja. Men denne gangen kommer ikke denne anmelderen til en slik konklusjon. Pondus: Eliteserien nr. 1 er nemlig en utgivelse som viser hvordan man bør presentere en tegneserie. Her går det i stive permer, smussomslag og fargepublisering på alle stripene. Her går det i kronologisk publisering av Pondus-materialet fra første stripe. Her går det i kommentarer fra Frode Øverli til stripene. Her går det også i solid bakgrunnmateriale i form av artikkelstoff, fotografier og tegninger. For sikkerhets skyld blir vi også presentert for ulike tegneoppdrag Frode Øverli har hatt før og etter han startet med Pondus. Dette er rene skjære godteposen!

Den “vanlige” bokserien med Pondus kommer til å fortsette med årlige utgivelser, mens Eliteserien vil ha tre utgivelser i året. Det er ingen tvil om hva som er den mest interessante bokserien. Pondus: Eliteserien er det beste tilbudet, og vi ser frem til kommende bøker. Blant annet loves de lengre spesialhistoriene som kun har vært trykt i album og julehefter tidligere.

Serienett bruker ikke terningkast, men for Eliteserien gjør vi med glede et unntak: 6

Pondus: Eliteserien 1
ISBN 978-82-429-3699-8
212 sider
399 kroner
Egmont Serieforlaget

divider
  1. La Pondus få frese ferdig før han hedres med praktbokserier, sier nå jeg. Man blir retrospektiv så altfor tidlig nå til dags. Klaget kunden, og kjøpte boken.


    matsgull    18. May 2008, 21:55    #
  2. Så denne bokserien kjem i TILLEGG til den allereie eksisterande bokserien? Eg gjekk ut frå at den tidlegare bokserien skulle nedleggjast og avløysast av denne serien. Ikkje det, altså? Så ein har TO Pondus-seriar gåande parallelt.

    På ein måte må eg vel seie meg einig med Hellesund i at det er positivt at vi får slike bøker som dette … Men eg vil seie meg veldig ueinig i at dette er «en utgivelse som viser hvordan man bør presentere en tegneserie». Og grunnen, for å bruke Hellesunds tittel i ein annan kontekst, er enkel: Elitisme.

    Eg kan le av Pondus av og til. Men eg kjem aldri til å betale 399 kroner for ei Pondus-bok. Og så lenge måten ein gir ut teikneseriar i Noreg på er at ein gir ut ei bok i eitt enkelt format og det er det, misliker eg at dei gjer det på den måten, fordi ikkje alle har råd til det.

    Eg saknar ein paperbackkultur i norske teikneseriar. Når fekk vi sist ei norsk teikneseriebok i eit billig format? Eit format som var billig ikkje fordi serieskaparen får kraftig underbetalt, men fordi ein har brukt litt billigare papir, mjuke permar, og så lenge det ikkje er livsnødvendig for leseopplevinga klager eg ikkje på svart-kvitt-seriar heller.

    Ein stadig aukande andel av teikneseriane eg kjøper, kjøper eg på nett frå Statane. Og dei aller fleste av desse kjøper eg i paperback.

    Om eg fekk ei stilig paperback-bok med Pondus til 100-150 kr, ville eg sannsynlegvis kjøpe den. Men tolvhundre kroner i året for Pondus-bøker har eg ikkje kapasitet til å bruke.

    «Eliteserien» er ein serie for dei pengesterke. På linje med dei aller, aller fleste andre teikneseriebøkene som norske forlag gir ut.


    Olaf Moriarty Solstrand    18. May 2008, 22:15    #
  3. Enig med Olaf. Mange tegneseriebøker som hadde vært ønskelig å ha, men de er for dyre. Rett og slett.


    Jonas Larsen    18. May 2008, 22:20    #
  4. Paperback-kulturen kan ikke eksistere her til lands, fordi det rett og slett selges alt for lite serier til det. Det nærmeste vi kommer blir de seriealbumene som kommer ut i standard distro (f.eks. Conan fargealbum) og som inneholder 100+ sider tilsvarende en US trade paperback. Dette er igjen kun forunt de seriene som har en viss following og det må ut i massemarkedet skal det i det hele tatt gå rundt. Å kjøre ut slikt til f.eks. bokhandlere er dødfødt. Det er godt mulig det kan være et marked for softcover-utgaver av Pondus-samlingene, men jeg tror overlappen med de som allerede tar seg råd til 3-400 spenn er forsvinnende liten. For forlaget er det dermed ingen vits (og det går jo igjen ut over serieskaperen. Og kemneren. Og staten. Og deg…).På sikt så kanhende det vil være en idé for forlaget å gi ut rimelige softcovere, men i all den tid originalene trykkes opp og opp igjen så ser jeg ikke at det skaø være noen gullgruve.

    Om du bruker et kvarter på ei sånn bok er du jaggu kjapp, Gonzales…


    JK    19. May 2008, 11:48    #
  5. Jeg kan bare si ja, ja og atter ja til Eliteserier. Alle tegneseriebøker burde være slik, men kanskje til en noe lavere pris. Og det er litt ergerlig at jeg har kjøpt de andre Pondus-bøkene, nå trenger jeg ikke de lenger. Fantomets krønikebøker i skinn koster kr. 500, og disse er i sort/hvitt. Sett i forhold til disse får man mye mer igjen for Eliteserien. Personlig skulle jeg gjerne sett mange andre slike tegneseriebøker. Heldigvis fører jeg ikke regnskap over mine utgifter, jeg kan alltids sykle på jobben og sparer dermed en masse penger på bensin (har relativt lang vei, og sparer en god del).
    Må bruke mange, mange kvarter på denne boka. Jeg har allerede brukt to kvarter og har ikke fått begynt selve lesingen.
    Dersom jeg ikke hadde klart å skrape sammen penger til boka, så skulle den definitivt stått øverst på årets brev til julenissen.


    Øyvind Braaten    19. May 2008, 15:09    #
  6. Jeg likte i alle fall litt av det jeg så i denne boken da jeg kikket på den i bokhandelen, Mye “kjekt å ha” stoff rundt serien i alle fall i denne boken. Men denne er nok for hardcore fans av serien (eller tegneserier generelt), og ikke så mye “allemannseie” som den vanlige bokserien.

    Så spørs det om de selger bra nok til å fortsette begge seriene fremover, for min del vil nok jeg kanskje prioritere Eliteserien fremfor boksamlinger av såpass ferske striper som de “vanlige” bøkene inneholder.

    Og det vil for mitt vedkommende si at det ganske enkelt blir en endring på ønskelisten for i år. Disse bøkene er ikke noe jeg prioriterer høyt på egne innkjøp ettersom jeg har det meste av stoffet fra før i bladform.


    Frank Flæsland    20. May 2008, 02:03    #
  7. Paperback-samlinger har lett for å falle mellom to stoler, helt enig. Seriehuset prøvde seg med Daredevil: Gul, som var en fargerik og lekker trykksak, men sikkert vanskelig å selge inn hos bokhandlere og andre utsalg. De fleste seriebøker jeg finner interesse for, det være seg Legenden om Blueberry, Hall of Fame, Klassikerserien (sort hvitt fungerer ypperlig) eller kanskje til og med Pondus bruker jeg sjelden mindre enn en time på å lese. Hvis detaljene skal studeres i tillegg går det gjerne en time til…


    jostein hansen    20. May 2008, 11:32    #
  8. Akkurat når det gjelder sånt som dei opprinnelege Pondus bøkene og “Eliteserien” så kunne eg ha foretrukke at den første bokserien hadde vore i billigbokversjon, og ikkje slik det er no at begge er i dyre stivperm format. Men så er det vel og det at det ikkje i utgangspunktet var tenkt at der skulle vere 2 bokseriar. Og å skifte over no er vel ikkje aktuelt.
    Eg er no glad for at det i alle høve er ein marknad for teikneseriebøker, sjølv om prisane er slike at eg avventar eventuelle mammutsal sjølv. (Spesielt på dei seriane eg allereie har i andre, utanlandske, versjonar.)
    Men gode billigbokutgåver av gode seriar (då spesielt dei som er i svart/kvitt frå før) hadde vore velkoment. Eg ser til og med Love and Rockets har kome i saftige svart-kvitt billigbøker på engelsk.
    Det hadde vore noko å finne på norsk i bladhylla på Narvesen.


    knut robert knutsen    20. May 2008, 13:20    #
  9. Det blir veldig spennende å se hvordan Hulk: Grå gjør det i markedet nå. Albumet er ute i disse dager, 99 spenn på butikken. Spider-Man: Blå kom i hardcover fra Egmont, Daredevil: Gul i softcover fra Seriehuset og nå da Hulk: Grå fra Schibsted i bbbilligutgave. Sammenliknet den med Gul i Seriebutikken i dag og den var bare litt over halvparten så tykk (samme antall sider), så det er spart på papir og omslag. Vanlig distribusjon betyr mye svinn, så ære være Schibsted for at de forsøker.


    JK    20. May 2008, 20:56    #
  10. Slik kan det også gjøres: Galago gir ut Simon Gärdenfors’ nye tegneserieroman rett i pocket, til under femtilappen. 400 sider (om enn bare to ruter pr. side da, men likevel).

    http://www.internetbokhandeln.se/simons-120-dagar-simon-gardenfors-917037368X/bok/9789170373688/


    ØyvindH    21. May 2008, 22:16    #
  11. En bok med kun to ruter pr. side er pr. definisjon ikke en tegneserie.


    ØyvindB    22. May 2008, 16:11    #
  12. “En bok med kun to ruter pr. side er pr. definisjon ikke en tegneserie.”
    Kva for noko? Skiljet går ved 1 rute punktum (vitseteikning) og 2 ruter (teikneserie). At du synast det ikkje er mykje til teikneserie får stå for di rekning, men “per definisjon” er det så absolutt ein teikneserie. Dei av oss som har sett Walter Simonsons spekatakulære “All Splash” nummer av “The Mighty Thor” tør vel til og med å påstå at det kan vere sabla god teikneserie sjølv om det berre er 1 rute pr side (så lenge der er minst 2 ruter tilsaman.)


    knut robert knutsen    22. May 2008, 16:44    #
  13. Håhå!

    “En bok med kun to ruter pr. side er pr. definisjon ikke en tegneserie.”

    ØyvindB, du står litt i veien for tegneserier når du kommer med sånne utsagn. Fløtt deg!


    Bendik    8. June 2008, 18:51    #
  14. Det blir for dumt å klage på prisen på bøker som Eliteserien. Noe lignende har aldri vært utgitt i Norge og er unikt i sin gjennomarbeidede kvalitet. Eliteserien er på billigsalg i forhold til alle andre norske serier i hardcover. De er jo bare opptrykk av tidligere utgitte serier stort sett uten noe ekstra snacks.


    J.L.    27. January 2009, 19:45    #
  15. Det kommer litt an på hvordan du ser på det med prisen. Det er tross alt serien “Pondus” som er trekkplasteret her, og i den “vanlige” serien får du ca. 3 ganger så mye av Pondus som i disse bøkene, pga forstørrelser, fyllstoff mm.

    Kanskje forlaget skulle ha spart litt av dette til senere utgaver av Eliteserien, der muligens “Rutetid” (i altfor stort format) overtar plassen som bakgrunnstoffet har fått her.


    Frank Flæsland    28. January 2009, 01:15    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)