VANDRINGER I FABELLANDSKAP (19.08.08 )
Rui Tenreiro fortsetter å utvikle seg som serietegner og forteller i Høytiden.
Noen vil kanskje huske Tenreiro fra utgivelsen Trost i fjor. Atskillig flere vil nok kjenne ham igjen fra illustrasjonene på melkekartongene. Den enkle, stilistiske streken han brukte den gangen har han tatt med seg til tegneserieboka Høytiden.
”Høytiden” er et mer ambisiøst verk enn ”Trost”; Dette er en 110 siders historie lagt til et fantasilandskap inspirert av japansk kunst. Handlingen er sentrert om to vandingsmenn som blir kjent med underlige vesen og en høytidsstemt fruktbarhetsfest ute på landsbygda. Som en hyllest til mannen som trolig har inspirert ham både i tegning og historiefortelling, drar Tenreiro også Antoine de Saint-Exupery (forfatteren av ”Den Lille Prinsen”) inn i handlingen.
”Høytiden” har en konkret handling som imidlertid ikke føles like viktig som den symbolmettede og overveiende grafiske fortellermåten. Det er den leseren kommer til å huske, og det er den Tenreiro virkelig mestrer. Serien er trykket i tre farger: Svart, hvitt og kjølig blått. Valget av sistnevnte farge er nødt til å være helt bevisst, og er viktig for å skape akkurat den rette stemningen. Men ikke all symbolikken gjør like godt inntrykk på meg. Igjen bruker han trosten (eller en liknende, svart fugl) som gjennomgående symbol, men dens betydning er mer uklar denne gangen. Og Saint-Exuperys gjestopptreden er en litterær/historisk referanse som ikke føles naturlig eller nødvendig for handlingen.
”Høytiden” er en typisk smal utgivelse hvis verdi ligger mye mer i det grafiske enn det litterære. Samspillet mellom tegningene er en fryd å studere. Utgivelsen kommer sannsynligvis til å selge nesten ingenting, men som en lettlest heftet tegneseriebok til en ikke helt uoverkommelig pris, bør det ikke være så vanskelig å gi ”Høytiden” en sjanse.
Høytiden
Av: Rui Tenreiro
ISBN 9788292226148
110 sider
160 kr.
Jippi forlag
STEINKJER SERIELIGA BEGÅR HÆRVÆRK <- Eldre | Nyere -> FROM HELL KOMMER