ABSURD OG HERLIG (18.11.09 )
Forvent ingenting, og la deg gi over. Det er mantraet i møtet med Odd. Flu Hartberg har skapt et spennende og morsomt tegneserieunivers der det absurde og uforutsigbare står i sentrum.
En maler med merkelige venner. En grønn hund. En reise med lavprisalternativet Tissetoget. Filosofiske spørsmål om høner, fosser og Hønefoss. Dette er bare noen få stikkord om hva som venter deg i Flu Hartbergs tegneseriealbum Odd.
Gjennom denne samlingen kan man tre inn i Odds verden og få gjensyn med helsider fra tegneserieheftene Bizarro og Ernie, der Odd var fast biserie. Flu Hartberg leker seg med både karakterene sine og handlingen fra side til side. Vi vet på forhånd aldri hva som vil skje i neste rute, eller om det noen sinne kommer et poeng. I et skyggeland av hentydninger, absurditeter og uventede hendelser vandrer Odd og hans venner videre og både underholder og frustrerer.
Odd var den totale motsetning til hovedserien i Ernie-heftet, men den fungerte flott der. Samlet i album er Odd enda bedre, fordi Flu Hartbergs spenstige fantasi trenger mye mer plass enn enkeltsidene tegneserien ble avspist med i antologien. Vi kan le, vi kan gråte, men mest av alt lar vi oss rive med av Odd på godt og vondt. For Odd skaper refleksjon i krysningspunktet mellom det uforståelige, det trivielle og det morsomme.
Tegneren Flu Hartberg har i utgangspunktet valgt en enkel stil for Odd. Der vi i Muren kunne nyte flotte gatebilder og spennende maskineri, er det hele tonet ned her. Det går i enkle ansiktsuttrykk og bakgrunner som fargeleggingen redder fra å bli kjedelige. Men så var det sidelay-outen, da. Der gjør Flu Hartberg mye interessant. Mange av sidene er meget spennende, og Hartberg velger mange utradisjonelle løsninger som forteller. Odd blir ekstra interessant av dette valget, og det gir også absurditetene et ekstra pluss.
Da Odd ble lansert tidligere i år, var det anonymt og i skjul. Utgivelsen dukket opp i postkassen til abonnentene i Seriesamlerklubben, mens mannen i gaten aldri fikk anledning til å stifte nærmere bekjentskap med albumet. Ryktene forteller at en og annen spesialbutikk for tegneserier har hatt albumet inne. Det betyr at Odd kan bli et samlerobjekt. Det fortjener utgivelsen, men tegneserieleserne fortjener det ikke. Så sjekk ut Odd, hvis du finner den. Odd er verdt å bli studert nærmere.
Odd
Av: Flu Hartberg
ISBN 978-82-429-4071-1
52 sider
129 kroner
Egmont Serieforlaget
SPREKT FRA KOLLEKTIVET <- Eldre | Nyere -> ZOFIES VERDEN SKAPER AVISDEBATT
Det er riktig, men utgivelsen er et mareritt å få tak i. Forlaget sendte heller ikke ut anmeldereksemplar av denne.
Jeg vurderte det som riktig å anmelde Odd før Horgan når jeg først fikk tak i albumet.
— Kristian Hellesund 18. November 2009, 11:32 #
Kan ikke skjønne at den skal være så vanskelig å få tak i. De har jo solgt den på Univers.no siden ca. samme tid som den kom i Seriesamlerklubben.
— chrisron 18. November 2009, 11:34 #
Kan kjøpes her:
http://www.univers.no/egmont-univers-Site/-/Tegneserier/Odd-1/pdu-tuhRXa9E5ssAAAEY_Xob7VtY-0ydRXa9Fm7oAAAEf.pk.fVuf
og her:
http://tronsmo.no/index.php?action=vis&vis_id=9788242940711&x=12&y=11
— Flu 18. November 2009, 13:49 #
Mange flotte og konstruktive innspill her.
Dette albumet skrev Serienett om i forbindelse med lanseringen i februar, og det ble nevnt i kommentarfeltet av en leser at albumet var i salg på univers.no:
http://www.serienett.no/article/871/flu-hartberg-lanserer-odd
Poenget mitt i anmeldelsen er at albumet ikke har vært i vanlig salg. Ikke en gang på Narvesen har blitt solgt. Mitt eksemplar ble kjøpt i en spesialbutikk i Oslo lenge etter lanseringen.
— Kristian Hellesund 18. November 2009, 14:44 #
Ellers ser jeg at kommentaren min til Gonzales om at utgivelsen er et “mareritt å få tak i” blir både overdrevet og misvisende.
Men jeg mener fortsatt at dette er en utgivelse det er vanskelig å få tak i for mannen i gaten.
— Kristian Hellesund 18. November 2009, 17:44 #
Jeg synes likevel at anmelderen har et poeng når det gjelder at serien blir ganske anonym og usynlig for vanlige serielesere. De færreste serielesere sjekker “univers.no” jevnlig for å finne nye tegneserier…
Det er også en forskjell på å kunne se og kikke i et hefte og å bare kunne se en forside i lite format på nettet.
Riktignok ble dette heftet sendt ut i Seriesamlerklubben, så det har nådd ut til et “kjernepublikum”, og det kan være at Egmont er fornøyd med salget der, og tilbyr heftet på “univers.no” som en bi-ting (uten at jeg vet noe om salgstall for dette eller liknende hefter).
Og hefter som dette, som kanskje har større apell til ungdom enn voksne, og dermed en sjanse til å få nye lesere til tegneserier, burde vært mer synlig for denne gruppen, enten ved spredning via kiosker, eller ved web-annonsering på aktuelle plasser (og ikke bare internt på “univers.no”).
— Frank Flæsland 19. November 2009, 07:53 #
For oss som er opptatt av kvalitet gjør det ganske mye at “trenden går bare en vei”; dvs at hvis trenden fortsetter så mister vi en rekke kvalitetsserier. Så her må alle som sitter på gjerdet og snakker varmt om serier de liker (men ikke kjøper) hoppe ned og bidra en aldri så liten skjerv. Det har vært en merkelig “trend” til at enkelte etterlyser serier de vil ha på norsk eller i album, men når disse først utgis så støtter man ikke opp med å skaffe seg et eksemplar, og da blir det i lengden håpløst for forlagene å utgi kvalitetsserier. Alle “bidrag” teller i denne sammenheng, så her må serieelskerne kjenne sin besøkstid…
— jostein hansen 19. November 2009, 08:34 #
Nå er du tverr, Gonzo!
Det Jostein skrev var om kvalitetsserier, ikke om dritten som selges til ungene! men disse utgis i ulike former nå for tiden, enten de dukker opp som biserier i vanlige blader (som Thorgal, Black Sad og andre franske albumserier), som albumutgivelser (f.eks. Mounsieur Jean) eller i forholdsvis dyre bøker f.eks. “Bone”.
Og som Jostein sier: Kjøp serien på norsk, seelv om du tilfeldigvis har en utenlandsk utgave fra før.
Om du kjøper den på nett eller ikke, får serieskaperne like mye for arbeidet sitt, det er forlagene eller nettbutikken som stikker av med fortjenesten som butikkene skulle hatt. Og bokhandlere gidder ikke ta inn serier som bare står i hyllene fordi folk heller kjøper dem på nettet.
— Frank Flæsland 19. November 2009, 18:18 #
Bladcentralen har opp i gjennom årene distribuert HUNDREVIS av kvalitetsalbum rundt til matbutikker i hele det ganske land (dette handler ikke om smak og behag, her har vært noe å bite tennene i for ALLE), og jeg er evig takknemlig for at vi her i landet gjennom mange tiår har kunne skaffe oss lett tilgjengelig hjerneføde.
For de som har reist rundt i andre land og speidet etter serier så vet de at det har vært et mareritt å finne frem til utsalgsteder for tegneserier. Så det norske distribusjonsapparatet er rett og slett enestående i denne sammenheng. Og vært en nøkkelfaktor til å holde serieinteressen ved like for små og store lesere.
— jostein hansen 21. November 2009, 23:52 #
Med fare for å være et troll…
Hvorfor skal ikke kvalitetslitteratur, kvalitetsmusikk og kvalitetstegneserier kunne selges på Rimi? Om kvalitet = “Flest folk synes er bra”, hadde ikke dette vært et problem. Men folk har en tendens til å ikke alltid ha samme smak som de som mener å ha vite best.
Jeg er nok en enkel sjel som kan glede meg veldig av et tegneserieblad kjøpt på Rimi og mener jeg blir minst like ofte skuffet når jeg leser en såkalt kvalitetsserie.
Vi må bare innse at ulike tegneserier må distibueres på ulikt vis. Noe selger veldig bra og vil være å finne på Rimi. Andre serier må man på spesialbutikker eller bestille direkte fra forlag. For oss som ikke bor i byene er det nesten umulig å få full oversikt over det som blir utgitt:
(Lenge leve Bladcentralen og de andre distribusjonskanalene. Uten de hadde Norge vært et fattigt tegneserieland. Husk at om de slutter å distribuere seriene vil forlagene satse enda mindre på serier generelt, og det inkluderer “kvalitetsseriene”.
OBS fullt klar over magler og feil med bladcentralen mfl sine system, men som sagt uten de hadde vi ikke hatt mange blader i butikkene!
En brannfakkel til er:
Hvem bestemmer om en serie er “kvalitets serie”? Dette er et yndet diskusjonstema som jeg har hørt mange gode/dårlige forslag på opp gjennom årene:)
— Frode H 24. November 2009, 02:10 #
Gonzales mangler dessverre kunnskap, men av den grunn er han også unnskyldt for ikke å vite hva han skriver om. Det er sikkert flere som kan bidra med kunnskap her, for å dokumentere hva som EGENTLIG har vært utgitt gjennom årene av kvalitetstegneserier i alle sjangre, blader og bøker påstemplet “BC”. Her er noen eksempler: En kontrakt med Gud (Will Eisner), Livskraft (Will Eisner) Storbyen (Will Eisner), Solnedgang i Sunshine City (Will Eisner), Adeles utrolige eventyr (Jacques Tardi), Alvefolket (Wendy og Richard Pini), Batman Nattens ridder (Frank Miller), Batman – Det glade vanvidd (Alan Moore & Brian Bolland), Demonen (Frank Miller & David Mazzucchelli), Simon fra floden (Auclair), Jonathan Cartland (Harle & Blanc-Dumont), Comix (et legendarisk voksen-magasin fra 1983-84), Seriefokus, Thriller (1989-90, har du lest Blackhawk?), Pogo, Rockegjengen, Tintin og mye mye mer. Listen er uendelig lang.
Jeg må akseptere at Gonzales ikke liker slike serier, men mange andre støtter og har støttet BC for å gjøre blader og album av dette kaliber lett tilgjengelig. Er det egentlig mulig å uderkjenne alle de seriene som er nevnt ovenfor?
— Jostein Hansen 24. November 2009, 03:02 #
Mange gode serier der, men hva med kvalitetsserier som : Pondus, Kollektivet, Eon, Blacksad, Love Hina, Radio Gaga :
).Det har vært utgitt veldig mye bra i lokalbutikkene opp gjennom årene og kommer fremdeles mye som absolutt er verdt å kjøpe, men det kommer jo an på hva leseren selv synes er bra. At noen serier har “smalere” publikumsappell gjør den ikke nødvendigvis til en kvalitetsserie.
Synes det er bra vi har forskjellig smak jeg, så får folk slutte å se ned på hva andre folk liker og kjøpe de seriene en liker:)
— Frode H 24. November 2009, 08:52 #
De seriene jeg nevnte går neppe ut på dato, så hvor gamle de er spiller ingen rolle. I dag finner vi bl.a. et album med FABLER i butikker landet rundt, merket “BC”. Vet ikke om denne faller i smak, men hvis den gjør så, regner jeg med at de som har sansen kjøper minst et eksemplarer hver. Hvis ikke så kan man ikke regne med at forlaget har noe videre lyst til å fortsette med ikke-mainstream serier som ikke selger. Det er slik det fungerer, og slik det bør fungere for alle forlag, enkelt og greit.
— jostein hansen 24. November 2009, 11:28 #
Hvorfor selger ikke kvalitetsserier nok? Er ikke folk interessert i å lese de? Er det at man alltid skal pakke de inn i dyre utgivelser som folk ikke vil ha (les “for dyrt”).
Hadde det vært mulig å selge mer om man hadde pakket det inn på en billigere måte?
Noen som har forslag til hvordan man skal kunne selge mer?
Eller er det slik at folk ikke vil ha “kvalitet”?
— Frode H 24. November 2009, 13:43 #
Distribusjon av tegneserier er et fenomen som jeg aldri blir lei av å diskutere, og det er en stor glede for meg at så mange kloke hoder åpner seg opp her på Serienett, sjøl om man har motsatte meninger er debatten holdt på et fornuftig og vennlig nivå. Takk for det, ingen nevnt, ingen glemt.
Norge, med BC, er i en særstilling når det gjelder distribusjon av tegneserier. Det har vært mye, mye bedre før, spesielt da Narvesen var et ideelt firma som forpliktet seg til å selge ALT som ble utgitt i Norge. Jeg husker fremdeles sjokket jeg fikk da jeg fikk se (og kjøpe) Christopher Nielsens Rumflpltooo (eller noe slikt) på Narvesen i Borggata på Leirvik, Stord midt på 80-tallet… :)
Ettersom Narvesen er blitt et helkommersielt Reitan-foretak med større utvalg på snop enn lesestoff er den tiden forbi. BC, eid av de største forlagene, er heller ikke en ideell løsning. Men så lenge de trykker serier vil dette uansett komme folket (utenfor de store byene, der det fremdeles bor mennesker) til gode.
Ellers kan vi nok ikke hylle høyt nok spesialbutikkene for serier (Tronsmo, Outland m.fl ((eksisterer Avalon i Trondheim fremdeles?) – så lenge disse er der vil det jo alltid være en mulighet for å finne non-BC-distribuerte saker. Med all respekt for internettbutikker – den dagen blader over disk blir umulig å finne vil vi så absolutt leve i et fattigere land…
Jeg har bak meg et forvirrende besøk i Baltikums største by Riga i Latvia. På forhånd hadde jeg gledet meg til å få bladre i velfylte hyller, både i matbutikker og undergrunnsbutikker. Etter 5 dagers søk kunne jeg konstatere at grafisk undergrunnsmiljø finnes ikke i denne storbyen, dvs. butikker der man kan få kjøpe spennende ting a la Dongery/Jippi/NC etc. – de finnes ikke og det er visst ingen som lager egenproduserte serier i denne regionen.
Please correct me if I’m wrong…
På matbutikkene (som ofte het RIMI, skrekkelig nok) fant jeg bare plastpakket oversatt lisensmateriale uten noe særlige fortrinn: Donald, Witch, Tom & Jerry – og det var vel det… sukk. Ingen blader a la Pondus, Eon eller Kollektivet, som i alle fall har egenprodusert stoff i tillegg til oversatt materiale.
Ingen eventyr/actionserier som f.eks. Fantomet eller Spider-Man. Ingen album, TPB’s eller hardcovers.
BARE tynne plastlekepakke-lefser.
Jeg har en mistanke om at vår kjære trønder-rikingfamilie har fått en styring på distribusjonen her som passer dem som fisk i lommen, i et land som ikke har BC.
Så takke meg til BC med alle sine feil, alternativet er verre enn du kunne tenke deg…
— Arild Wærness 29. November 2009, 14:21 #
Ja, vi har det egentlig ganske bra her i Norge, sammenlignet med andre land. I Danmark er distribusjonen helt elendig, du kan finne Anders And, Witch, Basserne (Billy) og et par hefter til. Men bortsett ifra disse er det ikke noen distribusjon av tegneserier i Danmark. For noen år tilbake var det vanlig med mange album i bokhandelen. Men nå er det kun noen få toppselgere som når bokhandelen. Mulig at Arboris drepte markedet da de oversvømte med dårlige album.
Jeg prøvde å finne det nye Tempo i Danmark i sommer. Vi var innom en 20-25 foretninger og lette og spurte etter Tempo, men det kjente de ikke til. Danmark har noen få spesialbutikker for tegneserier i bl.a. Ålborg, Århus og København, der er utvalger atskillig bedre og Temp ble til slutt innkjøpt.
— Øyvind B 30. November 2009, 15:55 #