Møte med Aimée de Jongh

Nederlandske Aimée de Jongh er norgesaktuell med en adaptasjon av William Goldings “Fluenes herre” i høst. Tidligere i år var hun i Norden for å snakke om tegneseriene sine.

Fotografier av Kristian Hellesund. Forsidebilde fra «Fluenes herre»

Nordmenn er ikke bortskjemt med nederlandske tegneserier, men nå kommer en av tegneseriene til Aimée de Jongh ut på norsk. Den er det store forventninger til. Hun har remediert “Fluenes herre” av William Golding, og allerede i vår var utgivelsen solgt til seksten land og den lanseres omtrent samtidig i september.

Aimée de Jongh har vært innom flere europeiske tegneseriefestivaler i år. Blant annet hadde hun signeringsøkter på festivalen i Erlangen, og i april gjestet hun festivalen Uppsala Comix. Der hadde hun også en programpost om både egne tegneserier og prosessen bak. Hun kunne fortelle at hun har vokst opp med tegneserier og leste mye fransk-belgiske titler. Senere fant hun manga, som hun har hatt stor glede av.

Aimee på Uppsala Comix

Som kunstner arbeider Aimée de Jongh innen flere kunstarter. Hun er både illustratør og animatør, og lager tegneserierier flere genrer.

-Jeg liker både tegneserier og animasjon. Animasjon er teamarbeid. Når jeg blir lei av folk, begynner jeg å lage tegneserier, forklarte hun de fremmøtte i Uppsala.

Tidligere har hun også laget stripetegneserier. I flere år tegnet hun dagsstripen “Snippers”, som gikk i en rekke nederlandske aviser og er samlet i ni album. Du kan lese et utvalg av stripene på engelsk her. Hun har stor respekt for tegneserieskapere som må lage en stripe per dag. Det er et krevende arbeid, sier de Jongh, som altså snakker av erfaring.

Snippers

Noen av Aimée de Jonghs tegneseriebøker er oversatt til engelsk, som “Taxi” og “Days of Sand”. Hun har både arbeidet selvbiografisk og dokumentarisk. Mye research ligger bak utgivelsene, og tegneserieskaperen forklarte litt rundt arbeidet med tegneserieboken “Days of Sand”:

-Jeg leste mange dagbøker. Jeg så også på mange fotografier i svart/hvitt. Tanken var å skildre det virkelige livet. Det fant jeg i dagbøkene. Der skildret man hvordan det var i farger i

Oklahoma. Jorden var rød-brun. Jeg ville lage en bok med farger og måtte rette meg etter dette.

De Jongh snakket også om prosessen med å lage tegneserier.

-Jeg begynner med en skissebok som jeg bare bruker litt. Jeg har mange halvfulle skissebøker, og ofte er det bare en skissebok til hvert prosjekt. Skissene er enkle. Det er gjerne bare hoder med prikker til øye. Det viktigste er å få historien ut av hodet og ned på papiret.

Aimee signerer i Erlangen

Noen ganger arbeider Aimée de Jongh med andre manusforfattere. For eksempel laget hun “Blossoms in Autumn” sammen med belgiske Zidrou.

-Det er ofte godt å jobbe når tankearbeidet allerede er gjort. Likevel gjør jeg noen endringer.

Dette er godt som en utfordring. Da må jeg tegne ting jeg egentlig ikke ville tegnet ellers, forklarte hun mens hun viste en scene fra et supermarked. Da måtte hun tegne detaljerte objekter i hyllene.

-Deretter lager jeg thumbnails. Dette gjør jeg for å se hvor mye det er plass til på sidene. Det er en god måte å kutte ned på mengden i bøkene. Jeg lukker øynene og innbiller meg at jeg leser boken. Jeg løfter opp en side og tegner det jeg ser der. Så er det fargeleggingen.  Jeg må finne fargene som passer til historien. Det kan endringer underveis i fargene. Det handler om hva fargene gjør. De viser stemninger og følelser.

Dobbeltside fra «Days of sand»

De Jongh arbeider både i farger og i svart/hvitt og kom inn på forskjeller i tegnearbeidet og bearbeidelsen etterpå.

-Linjene i svart/hvitt-bøker er viktigere enn i fargetegneserier. Fargene kommer til å gjøre jobben. Da trenger ikke streken ha like mye uttrykk. Det skjer ting i tusj- og fargeleggingsfasen. For eksempel fjernet jeg den svarte linjen fra tegningene i “Days of Sand”. Jeg har brukt assistenter til fargelegging på de nyeste bøkene. Da ble det flate farger. Det spiller ingen rolle hva de gjør, for dette kan jeg endre i det endelige arbeidet. Med farger kan jeg skildre en følelse og en stemning, forklarte hun på Uppsala Comix. Samtidig la hun til at fargeleggingsarbeidet gjøres i Photoshop. Da blir det vannfargeeffekter på sidene.

-Jeg har ikke brukt akvarell. En del av det jeg gjør er ikke mulig i vannfarger, forklarte den nederlandske tegneserieskaperen avslutningsvis.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *