GJENSYN MED NITTITALLET (23.11.11 )
Pyton er tilbake i bladhyllene! Med opptrykk fra sine glansdager.
Av: Are Edvardsen
Egmont Serieforlaget har i høst gitt ut et hefte med Pyton, som de har plassert i kategorien Egmont Klassikere. Nå var det faktisk Bladkompaniet som stod for Pyton i sin tid, men det er detaljer. Iallefall for Egmont.
I heftet treffer du igjen kjente og kjære figurer som Rhesus Minus og Tommy Tusj, Mikke Møkkamann, Pervo-Kris, og mye mer. Det er enten vulgær humor på sitt aller beste eller verste, alt ettersom hvor flau du blir. Sjangeren er parodi og satire i samme lest som humorbladet Mad, bare mer i bunnslammet. Et blad med flau fjortishumor.
Det var, og er, derfor lettvint og akseptert å ikke like det. Arild Midthun måtte til og med forsvare Pyton på NRK fordi ivrige politikere ivret etter å forby magasinet. Men bortsett fra vulgær humor og overivrige sensurpolitikere, så gav Pyton på 90’tallet et eksempel på at det gikk an å lage tegneserier i Norge og leve av det. Det Pyton-2011 forteller er at det gikk an å lage tegneserier i Norge kommersielt, som ikke er stripeserier. Litt lengre historier. Det er tåpelige ordspill, men også mye oppfinnsomhet. Det var et blad der Egmont, unnskyld, Bladkompaniet våget å satse. Det var en helhet rundt satsingen og sjangervalget. Det var både vitsetegninger, striper og lengre historier. Noe som kanskje mangler i dagens blader. Det er nostalgisk.
Om du ikke har fått med deg bladet, ikke få panikk! Egmont har et julehefte med PytonReprintNostalgi liggende på lur.
Pyton 2011
80 sider
49,50 kroner
Egmont Serieforlaget
TRØNDERSK TOPPMØTE <- Eldre | Nyere -> JULEHEFTENE ER HER
(kremt) Gevion (kremt).
— Knut Robert Knutsen 23. November 2011, 12:03 #
Egmont og Bladkompaniet vart nemnd. Gevion, som var det opphavelege forlaget, var gløymd. Eg veit ikkje kva det er du trur du korrigerer, Gonzales.
— Knut Robert Knutsen 14. December 2011, 09:39 #
Og unnfangelse og svangerskap utgjer berre henholdsvis eit dygn og 9 månader av eit menneskes liv, det gjer ikkje foreldrene irrelevante.
I samanhengen er Gevion viktig, fordi det er der at heile serieforlagskonseptet, som seinare vert tatt opp av Bladkompaniet og Egmont, vert utvikla.
Bladkompaniet og Egmont kjøpte opp/investerte i Pyton. Gevion skapte det. Og enda viktigare: redaktørane og andre kreative bidragsytarar som kom saman i Gevion, skapte Pyton og sette saman den blandinga av import og eigenproduksjon som seinare vart vidareført i Bladkompaniet.— Knut Robert Knutsen 14. December 2011, 11:19 #