FORMATER I SØKELYSET (12.09.12 )
Digital tegneserier har vært et relevant tema i årevis, men først nå er det blitt hovedtema på et Serietreff.
Av: Trond Sätre
Illustrasjon: Eirik Andreas Vik
Torsdag 6. september, dagen før årets Raptusfestival ble sparket i gang, inviterte Kristian Hellesund til paneldebatt på Bergen Offentlige Bibliotek. Til stede i panelet var også fanzine-entusiast Fredrik Rysjedal, ung og lovende serieskaper Ida Neverdahl, samt tilbakevendende deltakere Arild Wærness og Knut Robert Knutsen. Neverdahl, som for tida studerer i Bergen, prøver stadig ut nye konsepter. Stripeseriene hennes får gjentatte ganger hederlig omtale og bronseplasseringer i diverse tegneseriekonkurranser, men vi venter ennå på det store gjennombruddet. For tida går den seineste serien hennes, «Gelé» i bladet Nemi.
f.v. Knut Robert Knutsen, Arild Wærness, Ida Neverdahl, Fredrik Rysjedal og Kristian Hellesund
Første tema som Kristian hadde valgt for kvelden var tegneserien som format. Ida hevder at hennes valg av tegneserier som uttrykksform var litt tilfeldigheter og litt i forhold til evner. Hun har blitt spurt om må lage storyboards. Fredrik Rysjedal har en «glød for tegning», og hvordan du bruker den til å stilisere verden. Knut Robert Knutsen, som har skrevet manus til både tegneserier og film, fortrekker serieformatet framfor f.eks. prosa fordi prosa blir «litt for presis». Inspirasjon ble også diskutert, og i den forbindelsen kom diskusjonen så vidt innpå Arild Wærness’ gamle kongsprosjekt, Baddis. Wærness ønsker seg fortsatt et nytt antologiblad.
Panelet gikk nå over til kveldens hovedtema, digitale serier. Batman-albumet «Digital Justice» (1990) vakte oppmerksomhet fordi det var tegnet digitalt, og det representerte således noe nytt, selv om forsøk med digital serietegning var gjort før. Uansett så ble «Digital Justice» utgitt på papir. Revolusjonen kom selvsagt først med digitale serier utgitt i e-format. Grovt sett finnes det fire ulike typer digitale tegneserieformater: En «e-comic» er en serie som blir publisert på nett, men ville fungert like godt på trykk. En «hypercomic» er en ikke-lineær serie som du følger via lenker. En «motion comic» er en tegneserie med innslag av animasjon. Og en interaktiv serie er en nettserie basert på fortløpende ideer fra leserne, vanligvis formidlet via e-post eller diskusjonsfora. Ida serie «Like an Artist» var en spesiell form for hypercomic, en såkalt «scroll comic» som senere ble redigert for å passe inn i bladet Nemi. For denne serien fikk hun skryt fra selveste Scott McCloud, verdens ledende tegneserieteoretiker. «Like an Artist» sprenger formatet for å symbolisere fremmedgjøring. I panelet var det enighet om at denne serien faktisk er banebrytende. Når det gjelder e-comics så kommenterte Rysjedal at internett stort sett har tatt over for fanziner. Men kan det digitale formatet overta for trykte tegneserier generelt? Tross alt sparer det utgiverne (og i teorien leserne) for fordyrende mellomledd. Ja, mener panelet, men de store samlingene i bokform vil overleve den digitale revolusjonen.
Som et pauseinnslag (det var ingen faktiske pauser i debatten denne kvelden) anmeldte Knut Robert Knutsen «Marvel Europa», en samling Marvel-historier laget av kjente, italienske serieskapere i deres egen stil – Deriblant en historie av Raptus-aktuelle Giorgio Cavazzano, der tegneren lar Spider-Man besøke hans egen hjemby Venezia. Knutsen anbefaler denne utgivelsen varmt, og framhever spesielt tegningene.
Neste tema var Sproing 2013. Knutsen sitter nemlig i juryen, men hadde ikke på dette tidspunktet noe nytt å melde om nominasjonene. Juryen håper å kunne begynne med avstemningen rett over nyttår, og være ferdige i februar. «Sproing Comics Expo», en idé som opprinnelig var ment mest som en spøk, ble også nevnt. Men Are Edvardsen fra NTF (som satt i salen) ville ikke kommentere dette akkurat nå.
Deretter var det Rysjedal sin tur til å velge en serie å anmelde. Han valgte å framheve Martin Ernstsens eksperimentelle bok, den syklusbaserte «Kodok’s Run». Imidlertid kom dette innslaget i skyggen av Arild Wærness’ anmeldelse av horror-antologien «Twisted DARK». Men det var en bestemt grunn til dette. Siste-liten påmeldte Raptus-gjest Neil Gibson har skrevet manus til disse bøkene, og han satt også i salen. Gibbons, som oppdaget tegneseriemediets muligheter først i voksen alder, var kveldens overraskelsesgjest, og hadde en givende diskusjon med Wærness om serien. Twisted Dark er altså skrekkserier, og de har flere spesielle kjennetegn. Tema er de sju dødssynder, og fokus er på menneskelig ondskap heller enn paranormal ondskap. Hver historie står for seg, men hvis du leser dem etter hverandre merker du at historien henger sammen på et mystisk og subtilt vis. Og historiene finner sted i alle verdens land; i det første volumet er det til og med en historie fra Norge. Wærness hadde ikke store forhåpninger til det han trodde var nok en middelmådig horror-antologi, og begeistringen var desto større da han slo fast at dette er kvalitetsserier.
Arild valgte allerede nå å avsløre deler av gjestelista for neste år. Foreløpig er den dominert av relativt ukjente navn som Raptusgeneralen har stor tro på: Emily Carrol (Dream Journal), Ross Campbell (Wet Moon), Sarah Oleksyk (Tiger Girl) og Tonci Zonjic (Who is Jake Ellis, Marvel Divas).
Tradisjonen tro ble alle paneldeltakerne avslutningsvis bedt om å velge en favoritt innenfor et gitt tema – Denne gangen var temaet selvsagt: Drømmegjest på Raptus. Rysjedal innså at det allerede er for sent, men ønsker seg likevel Moebius. Neverdal gjorde det enkelt for festivalgeneralen ved å ønske seg Ross Campbell. Knut Robert Knutsen ønsker seg Walt Simonson, som faktisk er en mulig gjest til neste år. Han har uttrykt interesse for å komme, men Wærness spekulerer på om veteranen Simonson passer inn neste års program. Kristian ønsker seg en redaksjonell veteran: Jim Shooter.
RAPTUS 2012 - EIT PERSONLEG TILBAKEBLIKK <- Eldre | Nyere -> FABULERANDE BLYANSTREKAR
Shatter av Mike Saenz kom ut flere år før Pepe Moreno lagde Batman: Digital Justice.
Kommer Shooter og Simonson skal jeg jaggu rydde plass i kalenderen til Raptus igjen. Shooter sin blogg er fantastisk.
— Johnny Kongo 12. September 2012, 22:11 #
Liten korreksjon: i løpet av debatten såg eg Neil Gibson hadde funne vegen inn inn i biblioteket, og eg la vekk NETTSERIER UNPLUGGED, som eg hadde tenkt å anmelde.
Sprang ned til Neil, som sa at han kunne skaffe Twisted Dark på 30 minutt. Det fantastiske spontanintervjuet som fylgde mi hylling var det Kristian Hellesund som gjennonførde :)
Ei super teikneseriestund (for dei som likar slikt).
For min del var dette ein av dei beste Serietreffane nokonsinne, kanskje avdi Knut Knutsen makta å styre seg ein del :). Og Kristian H. var ualminneleg dyktig denne kvelden.
— Arild 13. September 2012, 01:31 #
Og mens vi venter på podkasten, har Bergen Offentlige Bibliotek lagt ut en video fra streamen som ble sendt direkte på internett:
http://bergenbibliotek.no/blogg/paneldebatt-fra-tegneserietreff-nr-17
— Kristian Hellesund 15. September 2012, 00:37 #