Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

PAUSE FOR MANGISMO (12.12.06 )

Etter litt over et år med utgivelser, er det foreløpig stopp. Mangismo legger inntil videre ned de norske utgivelsene av japanske og koreanske tegneserier.

Av: Kristian Hellesund

Det var høsten 2005 at Mangismo dukket opp på det nordiske tegneseriemarkedet. Gjennom utgivelser av både manga og manwha, satset forlaget stort på japanske og koreanske tegneserier i pocketbokformat i blant annet Norge. Flere titler har vært presentert her til lands, og forlaget har gitt ut blant annet Samurai Deeper Kyu, I.N.V.U., The Devil Ororon, Demon Diary, Hellsing og Kare.

Nå er det stopp for Mangismos utgivelser i Norge for en tid fremover. Det er forlaget selv som opplyser dette på Mangismos norske hjemmeside.
-Vi i Mangismo har vært veldig glade for å utgi manga i Norge, men pga problemer med salget, er vi blitt nødt til å ta en pause, skriver forlaget på nettsidene.

Om pausen blir endelig er ikke klart før på nyåret.
-Vi lover å komme tilbake med mer informasjon om hva som skjer med de forskjellige bøkene til våren. Dessverre kan vi ikke love at vi har noe nytt å komme med før rundt påsketider, heter det på Mangismos norske hjemmeside.

Les mer hos Mangismo:
http://www.mangismo.com/no/default.asp?page=nyheder

divider
  1. Dette kommer vel neppe som noen bombe. Så langt jeg har erfart er vi fortsatt langt unna boomen av manga hos bokhandlere. I Sverige tok dette 3-4 år. Her hjemme er de fortsatt bokhandlere som ikke vet hva det er engang.


    Jon Løvstad    13. December 2006, 02:09    #
  2. Så lenge det finnes bokhandlere som ikke liker tegneserier (“eg veit kva det er, men eg treng ikkje like det for det”) har man et kjempeproblem med å komme inn hos bokhandlere.

    Sitatet er ordrett fra en bokhandlerassistent i en herværende bokhandel…


    Spacedog    13. December 2006, 09:31    #
  3. Ellers burde dette være et endelig bevis for at de mindre tegneserieforlagenes altoverskyggende problem er distribusjonen. Når landets mest populære serieform ikke når frem til kundene er det noe alvorlig galt. Hvor mange Mangismobøker ser du på din lokale Narvesen eller MIX? Det er der ungdommen kjøper serier.
    Og at de er i hovedsak interessert i manga/manva VET jeg, etter hundrevis av foredrag og spørrerunder i barne/ungdomsskolen.
    Hvilke sjanser har andre serier ute i markedet, når den mest populære serietypen ikke når frem til sine kunder?
    Jeg synes dette kunne vært spennende å fått diskutert på bredt plan i et egnet forum, muligens den kommmende “fagfestivalen” Oslo CX hadde vært en flott plass å diskutere distribusjon?

    For: hvis ingen får fatt i seriene du utgir/produserer, hva er da vitsen med å utgi dem? Å holde liv i serieskapere?


    Spacedog    13. December 2006, 09:39    #
  4. Manga er neppe den mest populære serieformen her til lands, hadde den vært det hadde man solgt bedre (jeg har ingen problem med å finne Mangismo-bøkene her nede) og serier som f.eks. Manga Mania hadde fortsatt vært på hyllene. Jeg vil tippe at manga i dag utgjør maks 3-4% av total serieomsetning om man tar med bokhandlersalg og Mangismo. Stort mer er det neppe.

    Mangaen har sine trofaste, men jeg tror nok heller det er få som kjøper mye enn at det er en så stor masse av dem som du vil ha det til. Dette er foreløpig en heller smal nisje i Norge hvor de store titlene selger greit og de små forblir på hylla. Bredere distribusjon kunne nok ha hjulpet noe, men neppe nok.


    Jon Løvstad    13. December 2006, 14:24    #
  5. Nisjer: det ser nesten ut til at setningen passer på tegneserier generelt – det er en liten nisje i bladsalget hvor de store titlene selger greit og de små forblir på hylla (i den grad de er i hyllene i det hele tatt).

    Jeg baserer mine uttalelser om popularitet på mine mye omtalte skoleforedrag.

    Jeg har snakket med flere tusen de siste fem åra) hvor dette er hva som utpeker seg:

    Alle:
    Donald (alle varianter), Pondus.

    Jenter: WITCH, Manga Mania, Wendy – Pusur(noe), Nemi (de eldste heller til Nemi, de yngste til Witch).

    Gutter: Dragonball, Billy, Spider-Man (noe), Simpsons (men mange klager på dårlig tilgjengelighet).

    NB: dette er titler som ansporer til debatt om kjennskap og tildels begeistring, hvor stort salget er i disse ungdomskullene vet man jo ikke. Der i gården går det jo mye på byttelåning og vennelesing m.m.

    Og i den grad man kan snakke om entusiasme utover det “vanlige” er det Manga som er kjernen.

    Av interesse er det jo også: uformelle rundspørringer i denne aldersgruppen 12-15 viser at 1 av 100 kjøper Fantomet (i beste fall). Mange kjenner nok figuren, men da som hyttelesning eller pappalesning. Dette har jeg kommentert her før, og synes det er både interessant og urovekkende, dette er jo den kommende lesergruppen for dette bladet.

    Blader som Conan, X-Men er noe kjent men svært lite kjøpt. Dine titler er det ingen som har hørt om, dessverre.

    Det kan virke som om actionserier har en svært usikker fremtid i Norge. Action/superhelter sees på som litt fjollete (i tegneserieform) mens figurene er bra på film.
    Humorserier er populære og velkjente.


    Arild    14. December 2006, 13:46    #
  6. Manga mania er ikke noe godt eksempel, ettersom det bladet for lengst er nedlagt. Derimot holder Shonen Jump det gående ennå, og det bladet henveder seg tydeligvis til gutter. Får du inntrykk av at elevene kjenner det bladet eller noen av figurene derfra?

    For øvrig så er vel noe av Mangismos problem at de satt igjen med de seriene som muligens var gode nok, men også ganske ukjente. Dessuten mangler de averteringskanaler. Sammenlikne med Bladkompaniet: Tre av mangatitlene deres debuterte i bladet Pondus, og alle tre går ennå, månedlig.


    Lurk    14. December 2006, 15:11    #
  7. Tegneserier har ingen stor plass hos dagens ungdom. Nå har de så mye annet å bruke fritiden på, som kabelTV, internett, chatting, SMS, og ikke minst en mengde forskjellige spillemaskiner (gameboy, playstation, X-box osv.)


    Øyvind Braaten    14. December 2006, 22:37    #
  8. Utsalgsstedene krymper i antall. Andre ting gir mer avkastning for butikk/kiosk/bensinstasjoneierne. Schibsted har gått ut med noen av de mest populære mangaseriene og har fått det til på et vis.

    Kino og DVD har helt andre kanaler og det er derfor helt naturlig at filmene selger bøtter og spann mer enn heftene (selv om det er frustrerende)... Synergiene er svært små.


    Jon Løvstad    14. December 2006, 22:42    #
  9. Utsalgsstedene krymper i antall. Andre ting gir mer avkastning for butikk/kiosk/bensinstasjoneierne. Schibsted har gått ut med noen av de mest populære mangaseriene og har fått det til på et vis.

    Kino og DVD har helt andre kanaler og det er derfor helt naturlig at filmene selger bøtter og spann mer enn heftene (selv om det er frustrerende)... Synergiene er svært små.


    Jon Løvstad    14. December 2006, 22:42    #
  10. Å skylde på kino, spill, dvd etc blir litt håpløst. Er selv godt over 30 og husker godt ungdomsdagene med : Commodore 64 (hadde vel 2000 spill!), videoutlånet å hjørnet og kino er vel ikk emer populært nå enn før. Så disse faktorene har vi hatt i lang tid. At folk ikke kjenner til tegneserier nå til dags kan dermed ikke være grunnet det, men hva man ser i butikken. I gamle dager var det store fylte hyller med mye rart. Nå er det noen få titler godt skjult blandt mye annet. Men det hjelper ikke bare å fylle hyllene. Folk må bli klar over at det er mye bra i tegneserieform. Hvordan vet jeg ikke, men når Vårt land kjører 4 sider for å presentere julehefter så mangler det ikke på viljen blandt folk å snakke om tegneserier…
    HVordan man skal løse problemet man har vet jeg ikke, men NTF, Oslo Expo, Raptus, tegneserietinget eller tegneseriemuseet kan bare prøve å få noe til. jeg tror kulturrådet må på banen og få til et diskusjonsforum og iverksette planer. Giske er kanskje mannen en måtte få tak i?


    bekymret    18. December 2006, 16:50    #
  11. Julehefter er tradisjon i Norge og for pressen er det etterlengtet fyllstoff mellom alt sladder og agurknytt. Det kommer hvert år og er plankekjøring rent journalistisk.

    Giske kan kanskje hjelpe til med å få støtten til tegneserier opp på et fornuftig nivå, men det må ikke bli en sovepute som fører til at man bare garanterer innkjøp eller støtte og så går alle kopiene til bibliotek eller andre “støttede” steder. Man må få aksept hos bokpusherne og dernest må kjøperne finne sin vei inn i butikken. Kanskje Giske kan arrangere champagne-lotteri for de flinkeste bokhandlerne? Han er jo god på sånt…


    Jon Løvstad    19. December 2006, 00:36    #

Kommentarer er låst for denne artikkelen.

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)