Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

SPROING-NOMINERTE PÅ NETT (28.02.08 )

Alt er klart for å kåre fjorårets beste tegneserieutgivelser i Norge. Til og med 5. mars er det mulig å stemme på de nominerte.

Av: Kristian Hellesund

I mars deler Norsk Tegneserieforum ut Sproingprisen. I år er det 21. gang Norsk Tegneserieforum gir denne hederen til Norges beste tegneserieutgivelser.

Som Serienett skrev 8. februar er det i år nominert kandidater i kategoriene beste norske serie, beste oversatte serie og beste debutant. Norsk Tegneserieforums jury har nominert ulike tegneserier som det nå er mulig å stemme frem gjennom Sproings egen nettside. På nettsiden er det også lagt ut smakebiter fra de nominerte tegneseriene.

Fristen for å stemme på kandidatene er 5. mars klokken 2400, får Serienett opplyst i en pressemelding. Selve utdelingen foregår på Serieteket i Oslo 8. mars klokken 19.

Her er de nominerte:

Beste norske serier:
Lars Fiske og Steffen Kverneland: Kanon 2 (No Comprendo Press)
Jason: Jeg drepte Hitler (Schibsted Forlagene)
Martin Ernstsen: Ugler (Jippi forlag)
Sigbjørn Lilleeng: Nebelgrad Blues 3 (Jippi forlag)
Anna Fiske: Rabbel nr. 10 (No Comprendo Press)

Beste oversatte serier:
David B.: Epileptisk (No Comprendo Press)
Alison Bechdel: Husfred (Egmont Serieforlaget)
Osamu Tezuka: Buddha 1: Kapilavatsu (Gyldendal)
Lefevre, Guibert og Lemercier: Fotografen (Egmont Serieforlaget)
Charles Burns: Sort hull (Egmont Serieforlaget)

Beste debutant:
Gunnar Wærness: Bli verden (Oktober)
Tor Morisse: Askeladden og risen som ikke hadde noe hjerte på seg (Jippi forlag)
Martin Ernstsen: Nissefugl (Jippi forlag)

Stem på kandidatene til Sproingprisen på Sproings nettsider:
http://www.tegneserier.no/sproing/

Les om Sproingprisen 2008 hos Serienett:
http://www.serienett.no/article/636/her-er-sproingnominasjonene

Les om fjorårets vinnere hos Serienett:
http://www.serienett.no/article/455/kaltenborn-ask-og-sfar-vant-sproing

divider
  1. Skulle gjerne ha vært med og lagt inn stemme, men føler meg dessverre ikke helt kvalifisert siden jeg ikke har lest alle kandidatene. Lurer litt på det samme når det gjelder nominasjonsprosessen: Leser juryen absolutt alt som kommer ut av tegneserier i Norge?


    Tommy Kvarsvik    28. February 2008, 18:17    #
  2. Godt spørsmål. Ballen sendes videre.


    jostein hansen    28. February 2008, 23:31    #
  3. Hvorvidt juryen leser alt som kommer ut av tegneserier i Norge vites ikke. Men nominasjonene vitner om at de får med seg det vesentligste. Det er særdeles gode serier som er nominert, og spesielt innen kategorien “oversatte serier” er nivået så høyt at det er nesten umulig å velge ut én som er bedre eller dårligere enn de andre.

    Spørsmålet blir heller om det er noen som savner en eller flere serier som burde vært med? Finnes det noen åpenbare forbigåelser?


    Nestor Burma    29. February 2008, 13:17    #
  4. Har selv lest halvparten av de utenlandske oversatte seriene, så det er ikke så aller verst. Hvor mange har Gonzales lest?
    Hva som er “ordentlige” serier er aldri godt å vite, men her savnes Fabler, Largo Winch, Wayne Shelton, Valhall, Tex Willer, Jerome K Jerome Bloche, serier av Frank Miller (M), diverse manga og mye mer.
    Det skal vel ikke være slik at man utelukkes fra å stemme for de som ikke har råd til å kjøpe seriebøker til flere hundre kroner? Det er nemlig begrunnelsen mange bruker når de ikke har tilgang til flere av de senere års nominerte serier. Bibliotekene er en mulighet her, utvalget er slett ikke så verst en rekke steder i vårt langstrakte land.


    jostein hansen    1. March 2008, 16:57    #
  5. Med respekt å melde er vel Gonzales merknad om at “distriktsnorge” “surmuler” over at nominerte serier er “urbane, sære og intellektuelle” ei grov forteikning av røynda. Dei kommentarane som har kome, frå meg og andre, går på at det i all hovudsak er seriar som elles fell under rubrikkane alternative/uavhengige og Kunstnariske /eksperimentelle som vert Sproing nominert. Sproing juryen kan gjerne velje sjølv kva type seriar dei ynskjer å nominere, men slik det ser ut så fangar dei ikkje opp gode seriar som hamnar under “mainstream” rubrikken. Gode spenningsseriar og krimseriar etc (då spesielt i kategorien for oversatt litteratur). Det er då å ta vel i å kalle det “Norges beste serier” når det er “Norges beste serier innanfor ein viss klasse”. Eg kan ikkje sjå at mellom anna dei seriane Jostein nemnde ovanfor er eksempel på seriar som IKKJE er “urbane” eller “intellektuelle”. Det same problemet hadde vi når ein norsk jury her i fjor kåra Chris Wares “Opus For Spesielt Interesserte” til verdas beste og viktigaste serie i det siste hundreåret. Bra serie, men den utmerkinga fortente den ikkje. Den typen arrogant og historielaust snobberi som Gonzales kjem med er ingen tent med. Det er mogeleg for Populære og “kommersielle” serier å vere vel så bra som eller betre enn dei “skjønlitterære” seriane som er nominerte. Spørsmålet er vel kva kriterier enn legg til grunn og korvidt Sproing prisen verkeleg er ein pris som representerer HEILE den norske seriemarknaden. Det er ikkje slik at den er nøydd til å vere det, så lenge den ikkje gir seg ut for å vere det.


    knut robert knutsen    1. March 2008, 22:49    #
  6. Det blir litt som om brageprisen skulle ha gått til en vitsebok eller Se og hør. Det finnes forskjell i kvaliteten på tegneserier akkurat som det gjør i literatur. De type serier som du nevner kan være god underholdning, men har de kunstneriske, literære eller andre kvaliteter? Tror forresten sproing-juryen leser alt de får tilsendt av norske forlag, og syns de har gjort gode nominasjoner, med mange flotte titler. Jeg er spent på å høre konkret hvilke titler dere etterlyser. De titlene Hansen nevner er vel slett ikke aktuelle i år?


    morten mikael    2. March 2008, 13:23    #
  7. Vitsebok eller Se og Hør? Det blir vel kanskje heller som om ein pris hadde gått til Gunnar Staalesen, Jon Michelet, Anne Karin Elstad eller liknande. Det synast som om ein automatisk går utifrå at den typen seriar som vert Sproing nominerte har kunstneriske og litterære kvalitetar medan dei andre eksempla ikkje har det. Eg veit forbanna godt kva forskjeller i kvalitet ein finn i både prosa og teikneserier (Eg har trass alt hovudfag i Engelsk Litteratur) men eg er ikkje einig i at skillelinjene ligg der Sproing prisen synast å trekkje dei opp.


    knut robert knutsen    2. March 2008, 15:54    #
  8. “Jan Kjærstad, Erlend Loe osv er ikke alternative forfattere. Egmont og Gyldendal er ikke uavhengige forlag.” Det var heller ikkje det eg meinte. Sidan Noreg ikkje har så store referanserammer for inndeling av teikneseriar, så henviste eg til desse omgrepa slik dei vert nytta i høve til Amerikanske teikneseriar. Det var kanskje feil av meg å gå utifrå at du visste sopass om teikneseriar at dette var openberrt? Du skildrar motstykket til dei nominerte som om det berre er dårlege, maseproduserte og likegyldige Fantomet, Donald eller Superhelt seriar det her er snakk om (og ikkje alt av det er vel så veldig dårleg heller.) No har ikkje eg gått attende, slik juryar gjer, og sett over alt som er kome ut i fjor, men eg kan no hugse ein del interessante seriar i Agent X9, nokon biseriar i Fantomet (som den flotte Jerome Bloche) og ein del album, som Hermann og Dany’s nye som kom ut til Raptus i fjor.
    Viss du verkeleg trur at valet her er mellom Epileptisk av David B (ovanfor) eller Vicar’s nyaste Gneis-historie, Gonzales, så må eg berre gå utifrå at du ikkje veit kva du snakkar om.


    knut robert knutsen    3. March 2008, 19:47    #
  9. Til MM er det bare å si at de titlene jeg nevnte er høyst aktuelle i år, som i fjor og året før der igjen. Så hvorfor blir disse forbigått år etter år? Kan også ta med Spider-Man i ulike varianter, som er utgitt både i bøker og blad. Blir den oversett bare fordi Spider-Man er i en spesiell sjanger? Det kan tyde på at Sproing- prisen ikke representerer hele det norske seriemarkedet. Mye kan også tyde på at tegneriefansen ikke er spesielt trangsynte, heller tvert imot, som har et så vidt spekter av kvalitetsserier å favne om. De samlebånds-produserte seriene Gonzales nevner ligger helt klart utenfor diskusjonen her, så det er vel unødvendig å ta opp i denne sammenheng.


    jostein hansen    3. March 2008, 23:42    #
  10. Jeg er enig med Jostein Hansen og Knut R. Knutsen i at det finnes en god del verdige kandidater som ikke har vært å se i årets “Sproing”-liste.

    F.eks. “Bone”, som riktignok har vunnet prisen tidligere, men dette burde ikke være noen grunn til å ekskludere den fra listen.

    Stripeserier som “Opus” burde også være godt kvalifisert til Sproing. Og det er mange norske slike som er bedre enn “Rabbel” i alle fall!

    Å skulle stemme på kun 5 utplukkede kandidater er etter min mening noe som virker gammeldags for meg. Hvorfor ikke la folk stemme på sine favorittserier uansett, bare de er publiserte i det aktuelle året?

    Man da kunne det kanskje bli den mest populære og ikke den “beste” serien som vant…


    Frank Flæsland    4. March 2008, 00:06    #
  11. Jeg er enig med Nestor Burma i at juryen har vært flinke jeg. Fem flotte tegneserer som er nominert. Seriene som Jostein Hansen etterlyser er jeg enig i at er veldig gode serier(Wayne Shelton og Tex Willer har jeg dog aldri lest), men personlig så syns jeg ingen av dem er bedre enn de nominerte. Trenger ikke bety at juryen kun vurderer serier innenfor en viss klasse selv om alle nominerte er utgitt i bøker på norsk. Kan rett og slett bety at de syns det er de fem beste uansett format.


    Chrisron    4. March 2008, 01:52    #
  12. Chrisron, problemet er at dei nominerte vert presenterte some dei “fem beste uansett format” medan alle dei nominerte synast å hamne innanfor ei viss klasse. Det er ikkje noko gale med at juryen har ein del klassebegrensa estetiske kriteria som gjer at enkelte velskrivne og velteikna seriar vert avfeid, men då er det ikkje ein pris som dekkjer heile spekteret. Når dei legg ut avstemminga over dei nominerte til “folket” så ligg det ein del argumentasjon i det at detta er “folkets val”, eit “populært” val der alle seriar, uansett genre har vore vurdert. Dette verkar usannsynleg på meg, og eg trur mange andre.


    knut robert knutsen    4. March 2008, 08:26    #
  13. Nå er det jo slik at hver person har sin egen mening, Gonzales, og syns jeg det blir feil å kalle det sutring når noe stiller seg kritisk til juryens nominasjoner. Om jeg er enig i kritikken er jeg ikke så sikker på, for jeg mener at formatet ikke skal tas hensyn til når man nominerer serier og det blir feil syns jeg å sette alle fem i samme bås. Men jeg skjønner godt at Knut R. Knutsen er kritisk siden hans syn er at juryen ikke gidder å vurdere noe annet enn de i bokform.


    Chrisron    4. March 2008, 12:27    #
  14. No trudde eg omgrepa eg nytta var kjende, om enn upresise. Det eg snakkar om er ikkje at dei nominerte er i bokform, ei heller kven som utgir dei, men ein “type” seriar. Dei omgrepa eg nytta ovanfor vert nytta om seriar som distanserer seg frå meir tradisjonelle teikneseriar med omsyn til forteljarteknikkar, både dei litterære og dei spesifikke grafiske teknikkane i mediene, samt innhaldet. Det er teikneserier der formelle kvaliteter vektleggjast mindre enn personleg uttrykk (skjønt ikkje alle slike seriar er utan solide formelle kvalitetar). Det mest samlande for denne “typen” seriar er at dei ikkje er “mainstream” det vil vanlegvis seie streite Superheltseriar, krimseriar,humorseriar, spenningsseriar etc. Uansett om Gonzales vil vedkjenne seg omgrepa, så har “Alternativ”, “Independent”, “Eksperimentell” etc ei viss tyding, og eg kan ikkje haldast ansvarleg for kva Gonzales ikkje veit og kva Gonzales ikkje forstår. La oss gjere det enkelt: Eg ser ikkje nokon stad på nominasjonslista gode, solide, vanlege spenningshistoriar, komediar eller liknande. Sjølv om fleire gode eksempel har vorte utgitt dei seinare år. Det er ikkje min jobb å lese igjennom alle fjorårets teikneseriar (ikkje har eg råd til det heller) og lage ei alternativ liste over verdige seriar. Eg berre påpeikar at ein viss type seriar som utgjer det meste av det som vert ugtitt her i landet, såvidt eg kan sjå ikkje er representert i det heile i nokon av kategoriane. For dei som ikkje likar desse “mainstream” seriane er det vel ei stadfesting av at desse seriane ikkje er “gode nok”. For meg er det berre ei stadfesting av at Sprong prisen er ein pris for “beste serie som ikkje er ‘mainstream’.” Eg er ikkje korkje sur eller forundra over at så er tilfelle, eg berre ynskjer at vi skal vere ærlege om det.


    knut robert knutsen    4. March 2008, 17:56    #
  15. Jeg må bare opplyse om at jeg godt vet hva “mainstream” betyr, men klarte å overse at du brukte det, noe som gjorde at jeg misforstod hva du faktisk mente. Og blandet det vel også litt med Jostein Hansens bemerkning om at ikke alle lenger har råd til å kjøpe alle de nominerte seriene. Men jeg vet fortsatt ikke om jeg er enig med deg. Hvis jeg skulle sette opp de fem jeg syns var best ifjor så hadde jeg også endt opp med fem ikke-mainsteam utgivelser. Og det til tross for at jeg liker, og leser, veldig mange mainstream serier. Men jeg vet selvsagt ikke om juryen tenker som meg, eller om de er som du sier. Vi har jo tidligere vinnere som Tommy & Tigern, Quino, Far Side,Valhall, Rocky, Batman, 3 ganger Donald i utenlandskategorien så det har hvertfall ikke alltid vært sånn. Årets jury har vel sittet siden 2006 og de siste par årene har jo vært ekstra spesielle med at f.eks. Egmont startet Serieverket, noe som har gjort at vi får mange fler ikke-mainstream utgivelser enn før. Når kremen av disse har blitt utgitt så tror jeg vi etterhvert får mer jevnt antall av mainstream/ikke-mainstream serier nominert igjen. Eller kjanskje jeg er helt på jordet. Time will show.


    Chrisron    4. March 2008, 18:50    #
  16. Eg er klar over at der er mange nye ikkje-mainstream teikneseriebøker, men der er og mange nye mainstream bøker. Ein snartur over til Serie.no viser til dømes at Frank Miller’s 300 er utgitt i 2007 (eg har den i dei amerikanske originalheftene, så eg har ikkje den norske utgåva og beit meg heller ikkje fast i kortid den vart utgitt før no). Er det so openberrt at alle dei 5 nominerte i utanlandsk klasse er så mykje betre enn til dømes den boka at det ikkje er verdt å leggje merke til?
    Med respekt å melde, så har dei utdraga eg har lese av dei nominerte seriane ikkje eintydig overbevist meg om at nokon av dei er betre.
    No sit eg ikkje på noverande tidspunkt i nokon teikneserie-jury, og eg veit at utvalsprosessen kan vere vanskeleg og til tider kan konklusjonane til juryen vere ganske kontroversielle, eg kjenner ikkje juryens målsettingar og veit ikkje heller kva dei ser etter. Eg ynskjer berre å uttrykkje (og eg trur eg har mange andre med meg) at eg opplever det som om Sproing prisen ikkje lenger forsøker å forhalde seg til bredda og mangfaldet i norske serieutgjevingar, med det resultat at dens nominasjonar og kåringar vert irrelevant for dei av oss som faktisk ser litterære, kunstnariske og prisverdige kvalitetar i sokalla “mainstream” teikneseriar.


    knut robert knutsen    4. March 2008, 20:41    #
  17. Ja det er fint at det blir tatt opp og jeg håper at noen fra juryen leser denne diskusjonen slik at de kanskje tenker seg bedre om neste år hvis dine antakelser er riktige. Og for å svare på 300 spørsmålet: Nei, alle de 5 nominerte er ikke openbart bedre enn 300 så den kunne fint vært med på lista etter min mening. Selv om jeg personlig liker de 5 nominerte bedre, men det går kun på smak.


    Chrisron    4. March 2008, 21:06    #
  18. KRK er en oppegående kar som nok har truffet spikeren på hodet her. Hvis Sproing-juryen stikker fingeren i jorda vil de nok finne at de, bevisst eller ubevisst har vraket serier ene og alene fordi de er satt i bås og dermed vurdert på sviktende grunnlag. Det er neppe tilfeldig at serier som Fantomet, Jerome K Bloche, Spider-Man, X-Men, Daredevil, Tex Willer, El Nino, Largo Winch, Wayne Shelton, XIII, Steve Canyon, Valhall, Sprint, m.fl. har blitt forbigått år etter år. F.eks. “Marionetten” med Jerome Bloche som gikk i Fantomet nr. 23-25/07. Der fikk du en konkret tittel også Gonzales. Det finnes mange flere i “mainstream”-sammenheng. Poenget her er viktig: Trekk ut enkelthistorier med kjente figurer som er spesielt gode. F.eks. Tex Willer er som mange andre serier: det svinger fra det ypperste til lavmål. Sproing-juryens oppgave er å plukke ut det ypperste, og overse det dårlige. Det samme gjelder selvfølgelig for alle andre serier, uansett format. Skal vi håpe på en forandring til neste år, at en serie som Terry og piratene (Klassikerserien) kommer gjennom nåløyet?


    jostein hansen    5. March 2008, 00:34    #
  19. Du nevner mange gode serier Jostein, men alle har så visst ikke blitt forbigått år etter år. La oss se hva som har blitt nominert 2003-2006:

    2003 – Peter Madsen, Menneskesønnen – Rumiko Takahashi, Ranma 1/2 – Jeph Loeb/Tim Sale, Spider-man: Blå – Grant Morrison, Frank Quitely m.fl, New X-men: E for Extinction – Jean Van Hamme og Grzegorz Rosinski, Thorgal, den blå døden

    2004 – Grant Morrison, Riots at Xavier’s(New X-Men) – Charlie Christensen,Røde Orm – A. Moore & K. O’Neill, The League of Extraordinary Gentlemen, del II – Gaiman & KcKean, Ulvene i veggen – Peter Madsen, Historien om en Mor

    2005 – Jean Giraud, Blueberry album 28 – Dusty – Marjane Satrapi, Persepolis – Mark Millar og Bryan Hitch, Ultimates (fra Ultimate Spider-man nr. 2) – Alan Moore og David Lloyd, V for Vendetta – Kang Won Kim, I.N.V.U bok 1 og 2

    2006 – Joann Sfar, «Rabbinerens katt» – Joe Sacco, «Palestina» – J.D. Canales & J. Guarnido for «Blacksad» – Manuele Fior, «Ikaros» – Bill Willingham, «Fabler: Eventyr i eksil»

    Her er altså både superhelter, biserier fra Fantomet, manga og Fables som du har etterlyst i tidligere innlegg representert i tillegg til mange andre mainstream serier, så at dette er noe som har pågått år etter år stemmer hvertfall ikke. Og Valhall som du har etterlyst flere ganger har alt vunnet en Sproing -pris, så helt oversett er den ikke.


    Chrisron    5. March 2008, 01:49    #
  20. Eg er einig i det, Chrisron, at iallefall fram til 2006 har der vore ein god del gode mainstream seriar nominert. (Det ser jo ut som om balansen tippar over i andre leia akkurat i 2006, men både Fables og Blacksad hamnar lett i mainstream kategorien). Det eg reagerte mest på var Gonzales haldning om at der ikkje eksisterte mainstream seriar som var verdt å vurdere. Eg følte at utvalet av dei nominerte i år var vel snevert på det punktet, men det i seg sjølv er ikkje hovedgrunnen til min skepsis. Eg er sjølv ganske altetande på seriar, og hugsar sjølv kor vanskeleg det var for ein tenåring i Distrikts-Noreg for 20 år sidan å få tak i gode alternative og independent seriar frå statene, eller gode albumseriar frå hovudsakeleg Danmark. Det er bra at der er større variasjon og kvalitet i den norske seriemarknaden. Det som ergrar meg er at der er enkelte (ganske høge røster) som hovudsakeleg leser og likar “ikkje-mainstream” seriar som verkar å ha eit behov for å karakterisere mainstream-utgivelsar som infantile makkverk, istaden for å ta dei på alvar for det dei er.
    Dei av oss som likar alle typar teikneseriar og prøvar å finne dei beste av kvar “type” kan kanskje verte litt defensive når vi møter på det vi oppfattar som ekskluderande haldningar, anten det er folk som hatar alt som er mainstream eller folk som hatar alt som ikkje er det. Og når Sproing prisen, som Noregs eldste og mest respektert seriepris, eit år berre nominerar sokalla ikkje-mainstream seriar i alle klassar, så vert eg litt skeptisk (Eg innrømmer ærleg at eg ikkje har hatt råd eller høve til å lese alle seriane. Nokon av dei kjenner eg berre til gjennom omtaler og diverse, men slik eg forstår det er dei alle innanfor den typen seriar). Det kan godt vere at heile spekteret er vurdert, og det berre er tilfeldig at dette vart resultatet, men sidan der er mange i teikneseriemiljøet som faktisk ville ha kome fram til dei same nominasjonane utifrå ei forhands-vraking av alle mainstream kandidatar, so er det slik at det er vanskeleg å leggje all tvilen til side.
    Eg er sikker på at det er like mange som ergrar seg når det berre er mainstream seriar som når opp i ei kåring sjølv om der har vore mange gode ikkje-mainstream seriar utgitt. Og den same skepsisen kan vere på sin plass der.
    Så eg er ikkje så uroleg for at det i år ikkje nominert gode mainstream seriar som eg er over haldninga (som eg har vorte konfrontert med utallige gangar gjennom over 25 år som seriesamlar) om at det er SJØLVSAGT at mainstream seriar ikkje når opp i konkurranse med ikkje-mainstream seriar.


    knut robert knutsen    5. March 2008, 09:52    #
  21. Ja der er vi hvertfall 100% enige. Ingen selvfølgelighet at en ikke-mainstream serie skal være bedre enn en mainstream. Men som sagt så syns jeg de var det når det gjelder oversatte utgivlser i 2007.


    Chrisron    5. March 2008, 12:20    #
  22. Gonzales:

    2/3 av Bone, bok 1 har været ute på norsk, men ingenting av bok 2, “Dragedreperen”.

    Denne siste kunne utmerket vært en verdig kandidat til Sproing-prisen.

    Og ellers er det jo ikke bare de utenlandske seriene som er “ikke-mainstream” i år, det er alt. Og en av dem er nominert i 2 klasser attpåtil…

    Jeg kunne godt ha tenkt meg å stemme på prisen, men ærlig talt finner jeg så få av seriene interessante nok denne gangen at jeg nok skipper det.


    Frank Flæsland    6. March 2008, 01:49    #
  23. Avstemningen er nå over, men mens vi venter kan man jo for eksempel se på Bergens Tidendes uhøytidelige nettavstemning: http://www.bt.no/bergenpuls/litteratur/article518693.ece

    I skrivende stund har Jeg drepte Hitler fått 90% av stemmene i kategorien beste norske tegneserie, mens Husfred har fått 50% av stemmene i kategorien beste oversatte tegneserie.


    Kristian Hellesund    6. March 2008, 08:45    #
  24. “Samlebåndsprodusert søppel for barn”?, her må du gi noen eksempler, jeg skjønner ikke hva du sikter til. Hvor er barneseriene?
    Nå er det slik at ingen har de samme meningene om dette og hint, så vi kan diskutere til papiret gulner. Det viktigste er at Sproingprisen bidrar til at det norske folk får øynene opp for at det finnes gode tegneserier. Om det er min favoritt eller din favoritt som får prisen spiller en mindre rolle.


    Øyvind Braaten    7. March 2008, 12:30    #
  25. Gonzales. Du påstår at eg er usakleg og at eg bevisst feiltolkar dine synspunkt. Allikevel er det slik at du konstruerer ein “stråmann” rundt oss der vi liksom står for at infantilt søppel er det som skal nominerast eller at det vi synast skal nominerast er infantilt søppel. Eg er berre opptatt av at heile spekteret av seriar skal vurderast. Det er klart at det ikkje er alle seriar som er interessante for alle, men det går an å vurdere kvalitetane av dei allikevel.
    Og viss der er nokon av dei andre noverande nasjonale serieprisane i Noreg som har vore utdelt kontinuerleg like lenge som Sproing-prisen, så har eg ikkje høyrd om dei. Eg hadde sett pris på å få vite om dei, sidan det verkar interessant.


    knut robert knutsen    7. March 2008, 12:53    #
  26. Ok. Kulturdepartementet sin pris. Stemmer. Pleier eigentleg aldri å ofre dei statlege prisane nokon tanke sidan dei virkar på meg meir som statsstipend for kunstnarar enn bransjeprisar for årsbeste resultat. Ikkje fordi eg ikkje synast vinnarane fortener det, men eg er berre generelt skeptisk til statlege “vurderingar” av kunstnariske uttrykk.


    knut robert knutsen    7. March 2008, 16:45    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)