IKEA AFTER DARK (24.07.09 )
Med den rette innstillingen kan et svensk kjedevarehus kan bli et skummelt eventyrland.
Ingvild Hedemann Rishøi, er en skribent med en foreløpig ganske sparsommelig bokproduksjon, skjønt hun greide faktisk få sin første roman, La Stå! valgt til månedens bok i Bokklubben Nye Bøker. Inga Sætre står bak tegneserien Møkkajentene, og har også jobbet en del med animasjon.
Det de har laget sammen er strengt tatt ei bildebok, ikke en tegneserie. Men Sætre bruker en del typiske tegneserie-virkemilder (fartsstriper, svetteperler) for å fortelle historien, og iblant tyr hun også til ruter og bobler. Derfor kan Unbrakomonsteret kalles for en tegneserieaktig bildebok.
Plottet er enkelt, men virkningsfullt: Hovedpersonen i boka, ei lita jente, gjemmer seg på IKEA om kvelden i protest mot at moren ikke vil gi henne tid til å leke på ballrommet. Men når butikken stenger og det er blitt mørkt, oppdager hun en ny og ukjent verden inne på butikken. Historien spiller på hvordan trivielle ting kan bli farlige og eventyrlige i barneøyne. Enkelt, men smart. En gyngehest blir en edelt ridedyr som trygler om å bli montert. En samling gamle redskaper – kombinert med rigide monteringsinstrukser – blir et metallmonster, og ballrommet blir et uoppnåelig nirvana. Alt gir mening på barnets premisser.
Inga Sætres tegninger er enkel og skisseaktige, men animerte, dynamiske, og fulle av detaljer. Hun og Rishøi utfyller hverandre på en flott måte, og har sammen laget en morsom og original bildebok.
Unbrakomonsteret – Ikea om Natten
ISBN 978-82-04-12626-9
64 sider
Kr. 229
Cappelen Damm
MORO I SOMMERVARMEN <- Eldre | Nyere -> ATTENTATET MOT PRESIDENT GRANT
Inga Sætres tegninger er enkel og skisseaktige, ja, men fy så stygge de er. Hun tegner jo som en full parkinson på fem år med hånda hun ikke er vant til å tegne med. Man blir bare flau på hennes vegne. Det virker som om forlaget vil gi henne ut bare for å drite henne ut..
Men det er jo slike ting serie-norge vil ha. Så lenge det er snakk halvhjerta serier tegnet i forferdelig naivistisk stil som minner noe om en spyflue kunne driti over tegnearket, så blir det aksepert, kalt for kunst og prisbelønnet.
— Blabla 30. July 2009, 21:17 #
Gonzales Lund: Du er seriøst dummere enn et stykke brød og bør slutte å lese tegneserier med rævva. Nuff said.
— Blabla 31. July 2009, 22:16 #
All spammen begynner å påvirke selve diskusjonene, ser jeg. Interessant.
— TSO 1. August 2009, 12:10 #
Det er interessant at begge debattantene tydeligvis definerer “serie-norge” som noen de selv i stor grad er uenig med. Er serie-norge Sproingprisutdelere som betrakter serier som kunst eller de som kjøper blader i dagligvarebutikken? Dette gir selvsagt grunnlag for mye, om ikke særlig givende, diskusjon. For øvrig er jeg enig i Gonzales’ vurdering av Møkkajentene.
— Jo Fougli 2. August 2009, 01:39 #
Blabla velger selv debattnivå ved å drive personsjikane slik som over. I tillegg har vi slettet andre kommentarer som var langt over grensen for saklig debatt.
Vi anbefaler Blabla i fremtiden å stå for sine meninger under fullt navn. Pseudonymer er greit på Serienett, men da må kommentarene være saklige og seriøse.
— Kristian Hellesund 6. August 2009, 16:57 #
Det er på sin plass å støtte opp under Gonzales Lunds kommentar om at Møkkajentene er “noe av det beste i kortseriesjangeren her til lands”. Jeg har absolutt sansen for Sætres manus og karakterenes syn på verden, og jeg er helt enig i at den er en “vanvittig mye mer relevant og dyktig utført “jenteserie” enn f.eks. Nemi”.
Dessverre føler jeg det grafiske uttrykket hun velger for tegneserien sin fratar brodden i det manusmessige. En mer realistisk utforming ville gavnet Møkkajentene, men det fratar ikke seriens glimrende refleksjoner over virkeligheten og Inga Sætres særdeles dyktige replikker. Der er hun i norgestoppen!
— Kristian Hellesund 13. August 2009, 23:00 #
Er du redd for at Gonzales Lund ikke skal tørre å kommentere her mer?
Møkkajentene er ren møkk. Det er ikke mer å diskutere.
— Blabla 14. August 2009, 02:48 #
Gonzales Lund kommenterer hvis han (eller hun) har lyst til det. Det regner jeg med også gjelder deg, Blabla.
For øvrig har jeg skrevet mine meninger om Møkkajentene her:
http://www.serienett.no/article/284/ikke-akkurat-mokk
— Kristian Hellesund 14. August 2009, 11:05 #
Vi kan vere ueinige om kva kvalitetar “Møkkajentene” har, sjølv er eg veldig fokusert på det teiknetekniske og har difor ikkje vore så interessert i å plukke opp den serien. Men å hevde at der ikkje er noko å diskutere er veldig bastant. Spesielt for nokon som ikkje oppgir namnet sitt. Mitt namn er Knut Robert Knutsen, eg er Cand. Philol., amatør serieskapar og eg har vore med i det Bergenske seriemiljøet (i varierande grad) i 17 år og ein samlar i 30. Og eg trur det gir meg nok truverde til å seie at det lille eg har sett av “Møkkajentene” er nok til å seie at det absolutt går an å argumentere for at serien har kunstneriske eller litterære kvalitetar. I kor stor grad det er tilfelle kan vi gjerne diskutere, men det skal mykje til å avfeie ein serie som om den er verdilaus på ein så openberr måte at det ikkje eingong er verdt å diskutere. (Det må i så fall vere ein Paint-serie på nettserier).
— Knut Robert Knutsen 14. August 2009, 11:17 #