Ambisiøs digitalsatsing

Det Bergensbaserte konsernet InkyPen har laget en strømmetjeneste for tegneserier til Nintendo Switch. Avtalen vekker internasjonal oppsikt. 

Sentralt i InkyPen-prosjektet står irske Ronan Huggard (administrerende direktør) og Peter Wingaard Meldahl (teknisk direktør). Sistnevnte kom opp med i ideen om å tilby tegneserier. Tjenesten er abonnementsbasert, for € 7,99 per måned, og innholdet er på engelsk. Prosjektlederne lover stor variasjon i utvalget, som i tillegg til amerikanske blader vil bestå av europeiske albumserier, manga, syndikaliserte stripeserier og nettserier. InkyPen er faktisk alene om å tilby nettserier via strømming. – Av en eller annen grunn så er det uvanlig for nettserier å gjøre forretninger med noen som helst fra den mer tradisjonelle tegneseriebransjen, sier Meldahl. Og han fortsetter: -Etter min mening er nettserier noe undervurdert. De av dem som gjøres profesjonelt, har en stor tilhengerskare. Det er ikke lett å få ting til å gå rundt med reklameplass og merchandise, men de som klarer det har, så vidt vi kan se, lesertall langt over de fleste bladpublikasjoner.

Det finnes konkurrenter som vil tilby en liknende app på Switch, men de har ikke like mye innhold, og tilbyr heller ikke abonnement. – Da jeg vokste opp kunne jeg ikke lese særlig mange tegneserier, for jeg ikke hadde råd til dem, minnes Huggard. – Så jeg tror det vil være fint, særlig for yngre lesere, å ha sjansen til å se gjennom det de ønsker i stedet for å måtte kjøpe et og et blad.

Demonstrasjon på hvordan et tegneseriebibliotek kan se ut på Switch

 

Lesemåten vil være scrolling, heller enn Guided View (dvs. å gå fra rute til rute, som er Comixologys spesialitet). I følge Huggard er det bedre å lese serier digitalt side for side, så lenge leseren har anledning til forstørre sida etter behov. Han mener at Guided View har visse problemer med formattilpassing.

-Det har vært en morsom reise, fortsetter han. Vi brukte lang tid på å få en avtale med Nintendo, som visstnok pleier å bruke et år på å si nei til en ide. Og vi fikk et ja.  Selv om vi ikke kunne kunngjøre stort, vi måtte være vage: Tegneserier på konsollen din! Uten å si noe om hvilke – Bare et år i forveien.

På en spillfestival delte de ut spørreskjemaer og spurte deltakerne «vil du ha en helt vanlig penn?» Pennene de delte ut med spørreskjemaet viste seg å inneholde hemmelig informasjon om hvor du kunne logge deg på for å få et livsvarig abonnement på InkyPen-tjenesten. Selve undersøkelsen stadfestet at deltakerne var overveiende interessert i tegneserier; bare noen svært få prosent svarte nei.

F.v. Peter Wingaard Meldahl og Ronan Huggard under Raptusfestivalen

-En av de tingene som overrasker folk er at det faktisk er mye penger i tegneserier, forteller Huggard – Selv når du ikke teller med de millliardfranchisene som er avlet fram av dem. Kanskje virker hele mediet litt «underground» hvis du ikke omgir deg med folk som er interesserte i det samme, men profitten er substansiell. Bransjen er også stabil, mener han. Noen av tallene som InkyPen tar utgangspunkt i viser at:

  • Det nord-amerikanske tegneseriemarkedet representerer 1,08 milliarder dollar (tall: Comichron)
  • Det franske markedet er godt for 458 millioner euro (tall: Association de critiques et journlistes de bande dessinée).
  • Japan er gode for 3,91 milliarder dollar (tall: japanske redaktørers og utgiveres fellesforening AJPEA). Det japanske markedet har det best utviklete digitale tilbudet. Andre markeder har et stort potensial grunnet fraværet av betydningsfulle aktører innen abonnementsbasert modeller.
Nintendo vil endelig at samarbeidspartnerne deres skal ha en maskot. Altså: Hils på Inky

En ting som han finner interessant (og som innlysende nok er viktig for denne forretningsideen) er at mange som er interesserte i spill, også er interesserte i tegneserier, og det er en sammenfallende aldersgruppe.  Amerikanske tall som han viser til når det gjelder Nintendo-brukere kan riktignok se ut til å bekrefte en del fordommer om nerdekultur, da de mannlige brukerne utgjør 90 %, og aldersgruppa 18-30 har betydelig større representasjon enn barn og ungdom.

Prosjektlederne intervjuet 100 brukere om tilbudet, og fikk gode tilbakemeldinger. På Wii, Nintendos forrige suksessrike plattform, så hadde 28 % av brukerne Netflix som de brukte på konsollen, påpeker Meldahl. – Det sier noe om hvor villige folk er til å abonnere. Selv om tegneserier er snevrere enn film og TV-serier, er det snakk om store tall. Det er solgt over 20 millioner Switcher, og Nintendo regner med et salg på godt over 10 millioner enheter i året de neste par årene.

Meldahls regnestykke – som han rett nok ber oss ta med veldig store klyper salt – er dermed: Om 0.5% (5 promille, eller ca. 1/50 så mange som hadde Netflix på Wii) abonnerer på InkyPen til €7.99 per måned, kommer årlig brutto på nær 100 millioner kroner, med en vekst på 50 millioner i året dersom nye Switch-brukere velger seg tjenesten i samme tempo.

Med ordningen ønsker InkyPen også å gi mer oppmerksomhet til independents. Her framhever Huggard det amerikanske markedet som det mest problematiske: 2/3 av markedet er Marvel og DC. – Jeg har snakket med forhandlere som vil fremme flere indie-serier, men har begrenset plass og må prioritere å ta inn de sikre selgerne, sier han.

InkyPen-teamet ved selskapets lokaler i Sandviken, Bergen

-Selskapet hadde aksjonærer som selv var serieskapere, og som hadde lidenskapen for tegneserier. Vi var selvfinansierte. Vi var veldig engasjerte, og det tillot oss å gjøre ting som vi ikke ellers kunne. Hvis vi måtte gå gjennom investorer hadde vi kanskje vært nødt til å ta avgjørelser som gikk imot idealene våre. Prosjektet er stort sett egeninvesteringer, men Innovasjon Norge har bidratt med 100.000 kr. til markedsavklaring

-Vi vil etter hvert, forhåpentligvis, hvis vi har alt vi trenger, tilby InkyPen på andre plattformer, og abonnementet ditt vil bli overført. Men vi må prøve å få litt trafikk på denne plattformen først. Hva du enn er interessert i kan du finne et overflødighetshorn, forteller Meldahl avslutningsvis.

InkyPen blir tilgjengelig på Switch i november.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *