Bergensbaserte Rain Games vil lage et spill basert på den populære nettserien «Girl Genius». De er nå i oppstartsfasen av en Kickstarter- kampanje.
«Girl Genius» ble startet av det amerikanske serieskaperparet Phil og Kaja Foglio i 2001, opprinnelig som hefteserie, men fra 2005 som en fortsatt løpende nettserie. Serien finner sted i en alternativ virkelighet der «gal vitenskap» er et genetisk trekk, og gale forskere styrer en verden basert på steampunk-sjangerens teknologi og estetikk. Helten i denne stadig mer uoversiktlige verdenen er Agatha Heterodyne, arvingen til det mest kjente dynastiet av «sparks», dvs. mennesker med genetisk betinget gal vitenskap.
-Vi elsker å spille videospill, og har hatt et Girl Genius-videospill på ønskelista veldig lenge, sier Phil og Kaja Foglio i en uttalelse til Rain Games’ promovideo.
Indie-spillutviklerselskapet Rain Games i Bergen står bak spillprosjektet «Girl Genius Adventures in Castle Heterodyne», selskapets første Kickstarter. Spillets premiss: Utforske det mystiske Heterodyne slott og krev Agathas fødselsrett som en sann Heterodyne. Forser dødsfeller og kjemp mot «clanks» (steampunk-roboter) og kjøttetende planter. Spilleren får også møte andre populære figurer fra serien. Bidragsytere til Kickstarteren vil få diverse premiere avhengig av beløpet. Alle får spillet, men minstebidrag for å få en fysisk utgave er $ 60.
-Dette blir første gang vi jobber i noen andres verden, men det er også en litt spesiell mulighet, sier Peter Wingaard Meldahl i Rain Games. -Vi elsker serien, og vi har blitt godt kjent med skaperne. Girl Genius sin steampunkverden minner også en del om det spilluniverset vi selv har laget.
Rain Games debuterte med steampunkspillet Teslagrad.
Agatha på vei inn i Heterodyne slott, spillgrafikk
Når og hvordan oppdaget du selv Girl Genius?
Lenge siden. For omlag 15 år siden jobbet jeg som PC-vakt på juridisk fakultet (jeg studerte fysikk selv, men en venn tipset meg om jobben). Det gikk mye ut på å være tilstede, så webtegneserier ble en ting. Men Girl Genius skilte seg ut. Det er en fantastisk historie som det er lett å bli sugd inn i. Jeg syntes også jeg kjente igjen arten. Og mellom seg har Phil og Kaja Foglio illustrert over 100 av de klassiske Magic-kortene, pluss en serie i gamle Dragon Magazine fra TSR, og et utall spill fra Steve Jackson Games. Litt utrolig hvor mye de hadde vært borti.
Mechanicsburg, spillgrafikk
Er spillet basert på noen bestemte avsnitt fra tegneserien?
Ja, volum 7 til 11. Det er en episk fortelling, et bra sted å hoppe på og en fin, begrenset sandkasse for et spill.
Hvor mye trenger dere totalt, i tillegg til Kickstarter-midlene, for å fullføre spillet?
Vi ber om $200.000 i kickstarter, og trenger ca. $600.000. Men det klarer vi å fikse. Det er de første pengene som alltid er vanskelige for oss.
Det har vært flere andre Girl Genius-spillprosjekter, og minst to av dem er også finansiert med Kickstarter?
Ja, men det har vært småspill, og dessverre fra noe uerfarne utviklere. Det vi lager er etter mitt syn det første skikkelige Girl Genius-spillet. Vi sikter heller ikke på mobil, men på PC (Windows, Mac, Linux) og konsollplattformer.
Hvorfor valgte dere å utvikle dette spillet nå? Var det inspirasjon, teknikk eller økonomi som måtte stemme?
Vi har snakket med Foglios om dette prosjektet over noe tid nå. For oss så var det nå vi hadde ressursene internt til å begynne å jobbe på det.
Hvilken tegneserie kunne du personlig ha aller mest lyst til å lage videospill av, dersom økonomi ikke var noe hinder?
Heh. Morsomt du spør. Denne, faktisk. Jeg har selv lest Girl Genius lenge, den egner seg for et spill (noe ikke alle serier gjør), og som sagt, den minner om de tingene vi i Rain lager fra før. Verden har nok Spider-Man -og Batmanspill. Etter mitt syn så trenger vi et fett spill om gal vitenskap!
Dog; På andre plass har jeg Stand Still, Stay Silent. En fet, postapokalyptisk webtegneserie som er vel verd å sjekke ut.