Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

SØRLANDET FEIRER JIPPI (22.04.12 )

Det andre Serietreff i Kristiansand hadde fokus på serieskaperne selv, og på det forlaget som hjalp i alle fall to av dem langt fram.

Av: Trond Sätre
Illustrasjon: Kenneth Iversen

20. april ble Serienett for første gang arrangert på en tegneseriebutikk heller enn på et utested – Nærmere bestemt i workshopen på Outland Kristiansand. Her vokser og trives engasjementet blant lokale tegnespirer. Denne kvelden, like etter avsluttingen av ettermiddagens workshop, fikk de tilstedeværende møte et panel bestående av Roy Søbstad, Tor Ærlig, Tore Knutsen og som vanlig ordstyrer Kristian Hellesund.


Tore Knutsen, Tor Ærlig, Roy Søbstad og Kristian Hellesund

Kveldens første tema var serieskaperne selv. Kveldens Serietreff var kanskje tidenes mest distriktsvennlige, da ingen av serieskaperne bor i Oslo, og den Kristiansand-bosatte Roy er den mest urbane av de tre. Tore bor i Arendal, mens Tor Ærlig, etter eget utsagn, bor i “en liten øy i Grenlandsdistriktet”)

Tor Erling Naas forklarte at han tok kunstnernavnet Tor Ærlig da han tegnet karikaturer på gata, og siden har det blitt sittende på ham – Selv om han også har gitt ut ting under eget navn, som serieromanen Apefjes, som ble diskutert litt nærmere senere. Tore Knutsen poengterte at det kan være greit med et kunstnernavn; i nærmiljøet hans finnes det hundre stykker som heter Tore Knutsen. Tore er for øvrig ikke aktiv serieskaper lenger, men mange husker ham nok som skaperen av den hardkokte actionheltinnen Pia Zawa på 90-tallet. Gudene vet hvor mange ganger Knutsen har måttet avkrefte at Pia Zawa var direkte inspirert av Modesty Blaise. Ideen om en actionheltinne kom til ham på en båttur; farten ga ham tydeligvis et adrenalinkick. For øvrig var det visst flaks med timingen som førte til at Pia Zawa ble så profilert på 90-tallet. Tore tilbød serien til Semic på det tidspunktet da de hadde bestemt seg for å lansere bladet X9 Spesial, og de trengte nytt materiale. En periode forsøkte han også å lage Pia Zawa som avisstripeserie. Dette kaller han sin største feil.

Tore Knutsen lagde også den mer spirituelle serien Hinsides – Et Reisebrev, men den tok slutt med forlaget sitt, Seriehuset. Sist Tore Knutsen var involvert i en serie var med antologien Propell, der han lagde en barneserie med ulver. Ulvetemaet har fulgt ham videre, til et filmprosjekt om ulver som har for tida jobber med.

Roy Søbstad er derimot fortsatt aktiv serieskaper. Han kom sist med albumet Ulvene i Korriodren, og serien Brakk, som kommer til å gå i et par utgaver av Forresten. Best kjent er han nok for den mer sosialrealistiske serien Jesper & Jonathan

Tor Ærlig har en mangslungen karriere i norsk tegnseriebransje. Han debuterte i bladet KoNK som 16-åring (da det bare var der de tok inn nye, norske serier), og tegnet for bladet MAD fra og med 1986. Han forsøkte seg med stripeserie (Vaktmesteren), tegnet for Tusj, og administrerte Fantometklubben(!)

Etter litt inngående presentasjon av panelets meritter ble ulike tema om serietegning generelt tatt opp. Fortrinnet med serier som medium, hvordan en kommer fram til den gode ideen, om samarbeid med andre serieskapere, og favorittformat (Tor Ærlig har, kanskje litt overraskende, et temmelig ambivalent forhold til det å skulle lage lange serier). Forhåpentligvis til nytte for de oppmøtte ungdommene fra workshopen snakket panelet også litt om tegneredskaper og bruk av photoshop.

Ikke alle diskusjonstemaer var like medrivende for panelet. En diskusjon om den nye innkjøpsordningen tok ikke helt av, og diskusjonen om årets Sproing-nominasjoner ble jo litt hemmet av at panelmedlemmene ganske enkelt ikke hadde lest de fleste av de nominerte seriene.


Veggen på Outlands workshop

Etter en kort pause dreide andre halvdel av debatten seg om Jippi forlag. Jippi kom ut med sine første to utgivelser – Forresten 3 og Finn Finn Finn – i april 1997, og feirer altså 15 års jubileum. Roy var med fra starten, eller rettere sagt før starten. Jippi utviklet seg gjennom samarbeidet mellom fanzineredaktørene Erik Falk i Oslo, Jens K. Styve i Bergen (som senere flyttet til Oslo) og Ronny Haugeland og Roy i Kristiansand. Tor Ærlig omtaler Jippi-sjef Erik Falk som “veldig entusiastisk”, og poengterte hvilket viktig arbeid Falk og Per G.Olsen gjør. Roy gikk enda lenger og fortalte at han ikke lenger hadde drevet med tegneserier om det ikke var for Falk og Jippi. Jason hadde ikke blitt stjerne uten Jippi. I det hele tatt er det vanskelig å overvurdere Jippis betydning, mener han. Og stadig drives forlaget på idealisme. Ingen tar noen fortjeneste ut av det.

Bladet Forresten er stadig en hjørnestein i forlaget – “En sandkasse å utvikle seg i”, som Tor Ærlig kalte det, og nye tegnere kommer da også stadig vekk inn i bransjen gjennom dette periodiske heftet. Men Raymond fra Outland Kristiansand, som var blitt trukket inn i debatten i andre runde, innrømmer at det er vanskelig å finne en kundegruppe for Forresten i hans butikk.

Panelet i Kristiansand bød på langt færre anmeldelser å by enn sist ukes Trondheims-treff. Den eneste som hadde valgt å forberede noe var Tor Ærlig, som omtalte Seths Livet Er Til Å Holde Ut Tross Alt. Seths bok ble også framhevd da panelet diskuterte Sproingprisen tidligere på kvelden. Ærlig valgte en litt uvant framgangsmåte ved at han startet med å peke på det rent ytre – Omslagsdesignet med ”flaps” og den gode ”ny bok”-lukta. Men han klaget også over for liten skrift. Seths serie var i større format da den ble utgitt heftevis under tittelen ”Palookaville”. Ærlig trakk også inn en smule relevant kulturpolitikk ved å problematisere at den norske innkjøpsordningen er så knyttet til bøker. Stønad knyttet til heftebaserte historier kunne gitt mer produksjon og tryggere inntekt.

Seth kommer til OCX. Det gjør også Chris Ware, som blir regnet som årets hovedgjest. Med bakgrunn i dette avsluttet Kristian med å spørre panelet hvem de mente ville være den ideelle OCX-gjest. Etter litt nøling valgte Raymond Garth Ennis, Roy mente at Chris Ware er ideell nok. Da ingen hadde spesifisert at det måtte være en levende serieskaper, ble Franquin foreslått av Tor Ærlig. Alternativt Gilbert Hernandez, hvis det måtte være en levende. Med samme utgangspunkt valgte Tore seg Hal Foster eller Neil Gaiman.

divider
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)