OVERSETT: FATHERLAND ( 9.01.15 )
Nina Bunjevac står bak en av fjorårets sterkeste tegneserieromaner. «Fatherland» er en reise i serieskaperens familiehistorie.
2013-utgaven av tegneseriefestivalen Raptus fremstår som en av de aller beste her til lands. Et variert og dyktig knippe serieskapere fra hele verden sørget for dette, og en av de mest interessante var Nina Bunjevac fra Canada. Mens Bunjevac har gitt ut tegneserier i flere år, var det først i fjor det store verket hennes kom. «Fatherland» tar for seg oppveksten hennes ispedd familiehistorie og bakgrunn rundt den historiske og politiske situasjonen i det tidligere Jugoslavia.
Bunjevac vokste opp i Canada som barn av jugoslaviske immigranter. Faren var politisk aktiv og var involvert i en gruppe som i eksil kjempet for serbisk selvstendighet. Gruppen hadde ikke aversjoner mot å ty til voldelige midler, og i forbindelse med forberedelsene til en aksjon blir han drept av en bombe som går av. Når dette skjer, har familien vært gjennom et opprivende samlivsbrudd. Moren klarer ikke å leve sammen med faren og tar med seg døtrene til Jugoslavia. Men husets sønn får ikke være med. Han blir igjen i Canada etter farens ettertrykkelige ordre.
«Fatherland» velger å gå bredt ut og forteller flere historier på en gang. Det hele starter i nåtid, der Nina Bunjevac får besøk av moren sin. Moren er fremdeles preget av hendelser fra syttitallet, og hun har flere tvangstanker og uvaner etter å ha opplevd tøffe tak. Vi blir deretter sendt tilbake til Jugoslavia og får høre om oppveksten til Nina Bunjevacs foreldre og besteforeldre. Spesiell plass får Bunjevacs far, som gjennom oppveksten er preget av opplevelser fra 2. verdenskrig og utdannelsen på militærskole i Split. Nina Bunjevac gjenskaper veien hans inn i radikal, serbisk nasjonalisme, og underveis får vi se hvordan han får asosiale og sadistiske trekk.
Med mor og far etter hvert på plass i Canada, dreier historien seg mer om farens fremmedgjøring overfor resten av familien. Samtidig er dette historien om Jugoslavia. Vi får se hvordan landet utvikler seg under Tito, og det er hele tiden et fokus på enkeltmennesker og statens påvirkning på dem.
Nina Bunjevac har valgt en realistisk tegnestil til «Fatherland», der Bunjevac får frem et distinkt uttrykk som skaper et flott bakteppe for handlingen. Hun gjengir fotografier, landskap og bybilder, og fremstillingen er imponerende. Det hele går i svart og hvitt, og det dystre får et ekstra spillerom på denne måten, der hun understreker hendelser og samtidig skaper en avstand til stoffet.
«Fatherland» er en til tider rystende leseropplevelse. Nina Bunjevac er ikke redd for å utlevere familiehemmelighetene, og vi får en vár og troverdig fortelling. Hele veien skaper familiehistorien til Nina Bunjevac ettertanke, og den er en dyster vandring i menneskenes følelsesliv. I tillegg er dette en flott introduksjon til Balkans historie, der Bunjevac velger å vise årsaker på politisk plan og virkninger i enkeltmenneskenes hverdag.
«Fatherland» fortjener en norsk utgivelse. Dette er en tegneserieroman fullt på høyde med moderne klassikere som «Persepolis» av Marjane Satrapi, «I dag er den siste dagen i resten av ditt liv» av Ulli Lust og «Epileptisk» av David B.
«Fatherland»
Av: Nina Bunjevac
ISBN 978-0224-09834-2
16,99 pund
Jonathan Cape
RED. ANM: Under vignetten OVERSETT anmelder Serienetts medarbeidere tegneserier som ikke er oversatt til norsk, men som vi mener kan være av interesse for norske lesere.
SVERDET MOT PENNEN <- Eldre | Nyere -> EN FULLSTENDIG OVERSIKT OVER ROCKENS HISTORIE I LEFESVIKA KOMMUNE*