Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

FANTOMET NETTOPP NÅ (26.04.15 )

Anmelderen reiser seg fortumlet etter å ha falt ned av den jublende #4-hesten sin, #5 brakte ham ned på jordet så smalt. Nedtur? Javisst.

Av: Arild Wærness

Dessverre lykkes ikke siste nr. av Fantomet med sin betimelige Fred Fredericks-hyllest, der Lee Falks to helter møtes på et cruiseskip som mer eller mindre fungerer som et påskudd for å vise Narda og Sala i bikini. Mandrake er egentlig en kul seriefigur, noe som fjorårets «King’s Watch»-serie viste til overmål, men her er han bare kjedelig. Historien er dessverre syltynn, og når tegningene ikke er gode nok blir hele historien en grei nedtur.

Er Terry Beatty rett tegner for Tony DePauls historier? Jeg begynner å tvile etter å ha sett denne episoden. Løs og hastverkspreget strek, kjedelig ruteoppsett og en del direkte dårlig håndverk (sjekk hestene, de ser ut som om de er laget av papp!) drar veldig ned her. Kanskje han hadde dårlig tid? Jeg savner i alle fall Paul Ryans faste hånd her, synd at han ga seg. Beattys veldig spesielle strek i gamle «Ms. Tree» var bedre, der hadde han sin helt egen stil. Her er han som en blaut blanding av Olesen/Barry og Fredericks.

Selve ideen om å bruke Fantomet og Mandrake i samme setting er ikke dum i det hele tatt. De har samme opphavsmann, kommer fra samme tidsperiode og bakgrunn, og begge benytter seg av teatralske effekter for å oppnå sine mange mål. Men da ville jeg foretrekke en skummel bydel med skumle barer og nattklubber, i tåke og nattsvart mørke. Å legge dette til en cruiseliner på solskinnstur virker mot sin hensikt (bortsett fra å vise damene i bikini, da).

Ellers regner jeg med at den kvinnekåte kapteinen er ingen ringere enn Lee Falk himself.

Heftets beste innslag er en omgang med franskproduserte «Skorpionen», en fabelaktig illustrert og fortalt serie fra 1700-tallets Roma/Italia. Intriger ved pavens hoff er alltid verdt å lese om, og denne serien er alltid velkommen (selv om jeg, som mange andre, foretrekker Jerome som biserie, men der får vi bare en omgang pr. år). Skorpionen har «grodd» på meg, og i mangel av bedre lederhistorie er dette bladets beste innslag.

To korte svenske historier med syltynn kontakt til Fantomets univers fyller ut bladet, som denne gang må finne seg i å havne godt under middels. Vi ser fram til neste utgave i mai!

Fantomet nr. 5/2015
98 sider
65 kr.
Egmont

divider
  1. I samme blad er også resultatet av leseravstemingen om beste historie 2013. Jeg mottok også nylig det svenske Fantomen nr. 8 som hadde det svenske resultatet.
    Begge land satte «En piratdronnings død» øverst og med Frognes to historier fra nybygger Amerika som to og tre, i Sverige delte hans historier tredjeplassen.

    Lesernes dom forteller også om deres smak, som går i retning av grundig gjennomarbeidete fortellinger litterært, samt elegante tegninger. Det er slike historier som holder Fantomet på et høyt nivå og binder opp leser, samt gjør at bladet også får tilsig av nye lesere som liker god fortellerkunst.

    I dagens konkurranse og kamp om kjøpere og lesere er det viktig at nivået holdes Ja, dette var en nedtur og også på tvers av lesernes ønsker og krav til en god historie!

    Arild, du leverte en skikkelig gjennomarbeidet anmeldelse og arrestasjon av dette nummeret!


    Bjoulv    26. April 2015, 20:46    #
  2. Men forsiden av Saviuk må da sies å være bra? Den svenske Fantometredaktøren arbeider for å komme seg ut av “dealen” de har med å publisere søndagshistoriene, fordi han vet at leserne ikke liker de. Planen er heller å publisere 30 år gamle historier. Uvisst hvilke, men noen som er verdt å publisere på nytt. Ellers enig i at Beattys strek i stort format ikke er bra. I neste nummer kommer en historie av Saviuk, Beatty og Ryan, har lest to av de. Beatty sin historie og tegninger er mye bedre her.


    Thomas Askjellerud    26. April 2015, 22:15    #
  3. Takk for tilliten, Bjoulv – jeg skriver det slik jeg ser det, uten all verdens analyser.

    Jeg pleier ellers aldri å nevne avstemninger, resultatbørser og slikt som man pleier å finne i Fantomet, og det burde jeg sannsynligvis ha gjort. For bladet er en av de siste bastionene for lesermedvirkning, med brev, artikler, spørsmål/svar og altså avstemminger. Det er en viktig arv fra 70-80-tallet som her ivaretas på beste måte.

    I så henseende er de aktuelle resultatene veldig interessante, med gode serier på topp. Vel så oppsiktsvekkende var det å se at de 8 høyest rangerte seriene dro avsted med 90% av stemmene (av totalt 30 serier!).

    Og halvparten av fjorårets serier fikk ikke en eneste stemme… Ser til min forundring at serien tegnet av legendariske Bane Kerac, “De dødes dag” var en av disse.

    Og mange av disse 15 “0-poengerne” var riktig bra serier. Men leserne har talt! Så da kommer det nok mer Frognes, og ikke minst flere historier med vinneren; Kate Sommerset…

    Thomas; Ja, forsiden til Saviuk var flott, bedre enn serien! Syns det høres skummelt ut å droppe søndagsserier på norsk totalt, man burde da heller velge de aller beste, istedet for å prente rubb og rake, slik som i 2014. 30 år gamle historier på nytt ser jeg heller ikke særlig fram til…


    *arild*    26. April 2015, 22:34    #
  4. Tror neppe vi får se flere nye serier med piratdronningen Sommerset, av gode grunner.

    Synes det er uheldig at så mange (noen er ganske gode) historier ender opp med 0 poeng.

    Hva med å gi leserne mulighet til å stemme på flere historier samtidig?


    Jostein Hansen    29. April 2015, 09:42    #
  5. Ja, Kate er jo gått heden. Men det går an å lage historier fra forskjellige epoker fra hennes liv fremdeles. Og – man burde sjølsagt få anledning til å stemme på f.eks. de tre beste, med 3/2/1 poeng. Da ville man fått et jevnere heat.


    *arild*    29. April 2015, 11:05    #
  6. Usikker på hva som menes med “fordi redaktøren vet at leserne ikke liker søndagsseriene”.
    Vi skal ikke lenger tilbake enn nr 21-22 i fjor og den meget sterke og anerkjente “Tysteren” av DePaul og Beatty. Og senest i forrige nummer fikk vi en ypperlig dagsserie av DePaul og Ryan.

    Disse vil komme høyt opp så lenge leserne har mulighet til å stemme på flere enn en av årets beste historier.

    Ser at Beatty varierer mye i kvalitet. Men fremtiden ser lys ut, han tegner rett og slett glimrende i den nye “The Iceman”. Muligens har han noen hjelpere til layout/tusjing eller så må han bruke mye tid på Rex Morgan, MD, som han nylig tok over etter Graham Nolan.


    Jostein Hansen    30. April 2015, 07:36    #
  7. En avstemming der det skulle velges 1. 2. og 3. plass ville kun resultert at de beste ble enda bedre, for de første de ville nå i tillegg til sine førsteplasser, fått en rekke andre og tredjeplasser.

    All erfaring sier at de fleste .2-erne og 3.-erne ville gått til historiene som ligger øverst, men selvsagt ville «nullene» også fått poeng og blitt rangert seg i mellom, vi ville således fått en rekkefølge på «nullene», og ikke noe mere. Og en rekke av «nullene» ville fortsatt stått med null!

    Ja, det er mange gode historier, men slik er det nå en gang, der den beste skal velges blant mange andre gode.

    Slik er det i de fleste avstemminger, er du med i en forening/lag/organisasjon skal det velges en leder, men også slik er det «at mange er kallet men få er utvalgt». De stemmeberettige må ta et valg, ett, ikke flere valg!

    Ofte er det vanskelig å ta et valg, da kvier noen seg, som: «jeg vil heller stemme blankt og lignende». Men i enkelte verv må medlemmet ta et valg, som i en norsk jury, der problemet er for eller mot, og dermed basta!


    Bjoulv    30. April 2015, 21:29    #
  8. Jeg burde kanskje tidd stille, men jeg blir og med rette oppgitt over innlegg, som dette fra Jostein:
    «Vi skal ikke lenger tilbake enn nr 21-22 i fjor og den meget sterke og anerkjente “Tysteren” av DePaul og Beatty.» proklamerte han! Men, hvorfor stemte ikke Jostein på den da? Historien fikk null stemmer!
    Og, dette er en norsk avstemming, blant norske lesere, deres selvstendige smak altså, så hvem har anerkjent denne historien som en av de bedre? En anerkjennelse som selv Jostein hoppet bukk over, ved sin avstemming!
    Og, igjen, ingen nord og ned for «Tysteren», av meg, den er både grei og brukbar, men i et slikt selskap den havnet opp i, måtte den vike plass for de bedre!


    Bjoulv    1. May 2015, 00:00    #
  9. Norske tegneserieavstemminger kan ikke skje uten stor uenighet (gammelt jungelord).

    Skjønner argumentet, men det forhindrer ikke at normalt gode historier dermed ikke blir tilgodesett med en eneste stemme (50% av historiene hadde 0 stemmer!).

    Redaksjonen får massiv tilbakemelding om de 5-8 mest populære er mest populære, og dermed en pekepinn på hva man skal satse videre med.

    Det betyr ikke at de andre, lavere rangerte historiene er så mye dårligere (det er de ikke!!!) men at de beste/mest omtykte er usedvanlig populære. Håper på stor variasjon i fremtidens Fantomet!


    *arild*    1. May 2015, 12:37    #
  10. Søndagsserien om Tysteren ble “anerkjent” eller rost opp i skyene av Arild i et innlegg her på Serienett, men siden den vitterlig fikk null stemmer må også han ha glemt å gi sin stemme til den, eller han måtte velge mellom flere gode, som beskrevet i forrige post.

    Kanskje noen lesere også har flere gode favoritter, men får valgets kval og ender opp med å ikke stemme på noen. Noen historier tar seg opp etter flere gjennomlesninger (slik en ekte klassiker skal) og kan av den grunn havne litt i bakleksa i leseravstemninger.


    Jostein Hansen    2. May 2015, 07:00    #
  11. Ja, “Tysteren” ville nok ha fått en stemme fra meg, men det var andre historier som var enda bedre :)


    *arild*    2. May 2015, 09:26    #
  12. Eg meiner sjølv at “Grand Prix” metoden der ein til dømes gir 10 poeng til førsteplass, 9 til andreplass og så nedover gir eit mykje meir nyansert bilete av kva folk eigentleg meiner om forskjellige alternativ.


    Knut Robert Knutsen    2. May 2015, 12:44    #
  13. Inne på noko der, Knut. Men det høyres ut som om Sjefen har ei anna og bestemt oppfatning av dette…

    Elles kom eg på noko då eg stakk innom min lokale MENY, der Fantomet sel betre enn Donald, og la merke til den raude stripa øvst på forsida: dette gjer bladet mykje meir synleg i hylla. Det har vore ein suksess sidan dei starta med det.


    *arild*    2. May 2015, 19:08    #
  14. Enig i at det med stripen var et godt tiltak, men det er ikke alltid de informerer om de rette tingene der, for å si det sånn.

    Skjønner ikke hva Bjoulv mener med det at hvorfor Jostein ikke stemte på Tysteren, selvsagt fordi han synes en annen var bedre.

    Forsåvidt også enig i at historien var meget tynn, Skorpionen var klart best her og banket Fantomet ned i støvlene.

    Sjefen: Jeg benytter anledningen til å be deg sjekke bladets e-post grunnet en savnet premie.


    hgho    2. May 2015, 19:57    #
  15. Er enig i at det burde kunne gis poeng til mer enn en historie, spesielt i Fantomet-avstemmingen, der man har ganske mange historier å velge mellom hvert år.

    Det kan f.eks. gis 5 -3 -1 poeng til de tre historiene man velger på 1., 2. og 3. plass, så mange 1. plasseringer teller mer enn tilsvarende mange som 3.

    Når over halvparten av historiene ikke får noen poeng, kan man ikke skille historier som nesten var gode nok og de som folk ikke likte i det hele tatt.

    Når det gjelder kvaliteten på avisseriene har nok syndikatet en stor del av skylden: Stripene skal presenteres i knøttlite format, dagsstripene har kun 2 ruter hver dag til rådighet, og spenningsserier for aviser er i dag en sjeldenhet, kanskje nettopp av slike grunner.

    Leste nylig en artikkel om avisserier (Write NOW! #2, 2002), der hovedgrunnen til at en redaktør trykker tegneserier ble oppgitt å være: “Å selge NESTE dags avis til leseren.” Men samtidig har tilgjengelig plass krympet, blant annet pga stor svikt i annonseinntekter og sterk konkurranse fra internett. Jeg går ut fra at seriesyndikatene ser med gru på den galloperende avisdøden og velger å satse på lettfordøyelige humorstriper.


    Frank Flæsland    3. May 2015, 22:15    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)