TILBAKE TIL TOKYO (27.05.15 )
I siste nummer vender Rocky tilbake til Japan i en ny stripesekvens.
Riktignok er Rocky blitt eldre og mer blasert siden sist, og det merkes på stripeutvalget. Halvparten av stripene finner sted enten på en bar eller på hotellrommet. Men det er også en annen grunn til at Rocky er en tanke mer passiv denne gangen. Sist gang reiste han sammen med den japanofile kompisen Magne (fugl); denne gangen reiser han sammen med Inge (ape), som forstår like lite av japansk kultur som hovedpersonen. Og mange av samtalene deres handler ikke om landet de besøker i det hele tatt. Forsida er i grunnen en veldig god illustrasjon av hvordan Rocky forholder seg til de innfødte denne gangen. Sekvensen fungerer ikke like godt som reisebrev denne gangen, men dialogene til Rocky og Inge er inspirerte.
Til sammenlikning inneholder bladet selvsagt også en reprisesekvens fra et tidligere Japan-besøk foretatt av den yngre og mer nysgjerrige Rocky. Men minst én klassisk stripe er ikke tatt med, og det er synd, for det er interessant å sammenlikne dem: Ved en anledning uttrykker Rocky beundring for yrkesstoltheten til en japaner hvis eneste jobb er å påpeke en uregelmessighet på veien. I en av de nye stripene omtaler han på en tilsvarende «påpeker» med undring og sarkasme.
Tema er ellers konsekvent. Rocky-oversetter og artikkelforfatter Dag Gravem var også involvert i oversetterarbeidet av en tidlig, norsk manga-utgivelse (før de gikk over til å oversette direkte fra japansk), og kan dermed bidra med personlig erfaring når han skriver om manga-boomen og vårt forhold til japansk kultur generelt. I artikkelen sin drøfter han også hvorfor manga-boomen bare ble en boble i Skandinavia; et relevant spørsmål med tanke på den vedvarende interessen for japansk kultur i vår del av verden. Redaktør Lasse Espe bidrar med en artikkel der han prøver å ha en vettug samtale med en japanskprogrammert, kunstig intelligens. Konklusjonen er, for å sitere Nemi, at virkeligheten suger. En gjesteartikkel av Erle Marie Sørheim guider deg lynraskt gjennom Tokyo.
Gjesteserien denne gangen er et interessant, nytt prosjekt fra Minuskel. Dramatiker Arthur Johansen lager tegneserie basert på sitt stykke «Kirsebærtreet Blomstrer i Mai», om norske sjøfolk i japansk fangenskap under krigen. Da det ble satt opp på 90-tallet første det til at norske fangenskap under stillehavskrigen endelig ble kartlagt. Mélanie Sourisseau – fransk illustratør bosatt i Norge og tidligere bosatt i Japan – arbeider med å gjenskape stykket som tegneserie.
Rocky nr. 4/2015
Av Martin Kellerman med gjesteinnslag av Arthur Johansen og Mélanie Sourisseau
68 sider
Kr. 59,90
Bestselgerforlaget
MITT LIV SOM HUND <- Eldre | Nyere -> ANNES PRØVELSER