Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

ALT OM MIN FAR (22.12.07 )

Når faren din var en interiørfiksert homse som begikk selvmord, og du selv er lesbe, så må livshistorien din være verdt å fortelle, ikke sant?

Av: Trond Sætre

Alison Bechdel syntes tydeligvis det. Siden 1983 har hun skrevet og tegnet Dykes To Watch Out For, en stripeserie om i hovedsak lesbiske kvinner. Men den tegneserien som har gjort henne kjent for et bredere publikum er selvbiografien Fun Home, som i norsk oversettelse har fått tittelen Husfred, med undertittelen ”En tragikomisk familiehistorie”. I denne historien forteller hun om barndommen sin på landsbygda i Pennsylvania, med fokus på faren – Begravelsesagent, engelsklærer, hobbyinteriør og skaphomse. Selv ble Alison tidlig klar over at hun hadde lesbiske tendenser, og reflekterer mye over farens personlighet, koplet opp mot legningen hans. Ikke minst spekulerer hun på farens død i en bilulykke, som hun tror kan ha vært et bevisst selvmord.

Langt flere enn bare tegnserienerder bør merke seg Fun Home når den nå er kommet på norsk. Boka ble utnevnt til årets beste av Time Magazine og fikk strålende anmeldelser i en rekke aviser, deriblant New York Times. De fleste seriøse tidsskrifter har behandlet den med samme respekt som andre litterære verk.

Husfred er en svært intellektuell tegneserie. Som det framgår tydelig av boka, kommer Bechdel fra et kultivert hjem, noe som gir seg utslag i mange litterære referanser, fra Det Suser i Sivet til Oscar Wilde, Homer og James Joyce. Bokas litterære følelse forekommer imidlertid ikke bare i form av referanser, men også i selve uttrykksmåten. Hun har skrevet manus som om det var teksten til en roman. I teorien kunne dette resultert i en verbal biografi der bildene kom nærmest som et etterslep. Heldigvis er ikke dette tilfelle. Ettersom Bechdel også er en erfaren serietegner tar hun med seg det beste fra begge verdener, og gir oss et ypperlig samspill mellom bilder og tekst i Husfred. På den annen side nøyer hun seg ikke med dette, men insisterer på å utdype teksten. Da ender hun noen ganger opp med å bli overanalytisk og litt kjedsommelig. Som regel har hun imidlertid god kontroll over både historien og fortellerstilen.

To ting gjør boka til spesielt god lesning: Det ene er den elegant naive tegnestilen. En strengt realistisk tegnestil hadde gjort historien tung og pompøs. Streken til Bechdel er derimot ren og klar, men ikke for realistisk. Gamle, nøye innstuderte familiebilder er grunnlaget for mye av illustrasjonene, men stilen er fortsatt hennes egen. Og den er, i likhet med selve historien, svært personlig.

Det andre er historiens struktur. I grove trekk viser den hvordan unge Alison vokser til og skaper sin egen identitet. Strukturen er imidlertid langt fra lineær. Hendelsene fortelles og gjenfortelles ettersom nye informasjon legges til, og vi får dermed inntrykk av at Alison gjør seg nye erfaringer samtidig med oss.

Husfred er en vanskelig bok, ikke minst fordi Alison er mer opptatt av å spekulere enn av å gi oss endelige svar. Når du har lest ferdig boka, kan jeg ikke garantere at du forstår Alison Bechdel og faren hennes, men det er verdt å prøve.

Husfred: En Tragikomisk Familiehistorie
ISBN 978-82-429-3399-7
234 sider
348 kroner
Egmont Serieforlaget

divider
  1. Det blir litt mye grublerier og tanker om seg selv og sitt opphav. Dette er ikke tegneserien for de som liker action og spenning. Alle filunderer litt på hvem vi er og hvor vi kommer ifra, men jeg sier som Piet Hein:
    “Husk at glemme bagateller. Husk at nemme hvad det gælder. Husk at elske, mens du tør det. Husk at leve, mens du gør det.”


    Øyvind Braaten    28. December 2007, 12:12    #
  2. joda.. men han sa da også:

    “Den som kun tar spøk for spøk, og alvor kun alvorlig,
    han og hun har faktisk fattet
    begge deler dårlig.”

    ;)

    h.


    håvard s. johansen    30. December 2007, 17:11    #
  3. Hvis Bechdel “har skrevet manus som om det var teksten til en roman”, hvordan kan det da ha seg at det det er “et ypperlig samspill mellom tekst og bilder”. Romaner legger da tradisjonelt ikke opp til utstrakt billedbruk. Serier som er skrevet som romaner, og dem er det dessverre alt for mange av, er overlesst med tekst som forklarer nøyaktig det vi ser i bildene.


    Tor    6. January 2008, 22:37    #
  4. Kanskje jeg uttrykte meg litt upresist. Det jeg mente var at språket, ordleggingen er intellektuell og boklig. Jeg mente ikke at hun beskriver selve handlingen med bare ord – for det gjør hun ikke.


    Trond Sætre    6. January 2008, 23:13    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)