Tegner Pandemien

Første mai kunngjorde Linn Isabel Eielsen at hun skulle gi ut fanzine sammen med Johanna Warberg. Vi har snakket med Johanna om prosjektet.

Johanna Warberg er kunstner og illustratør, som også lager tegneserier. Hun kommer fra Stavanger, men studerer nå ved Kunsthøgskolen i Oslo

Du og Linn Isabel gir ut Fanzinen «Tidskapselen # 1 – Inne» om isolasjon, karantene og pandemi. Var «Tidskapselen» noe dere hadde planer om å lage før kornonakrisen, eller var det den som satte dere på ideen?

Det begynte med at Linn luftet ideen om å gi ut et fanzine med hovedfokus på perioden vi alle har vært i nå. Samle sammen en gjeng unge kreative bidragsytere, og hva de har laget under koronapandemien.

Jeg syntes dette hørtes spennende ut, og takket spontant JA til forslaget. Linn har jo gitt ut flere tegneseriehefter, så hun har mye erfaring på det området. Jeg tenkte: «Why not».

Da vi først skulle komme opp med et navn til fanzinen, så var vi litt uenige. Vi har ganske ulik smak i hva som er kult eller «cringe». Det endte opp med at jeg foreslo at vi kunne bruke det ene navneforslaget til Linn («Tidskapselen») som et navn på vår egen antologi-serie, i tilfelle vi skulle ønske å gi ut noe annet senere. Så brukte vi et av de andre forslagene mine, «Inne», som en slags undertittel.

«Remind Me»

Fanzinen har mange bidragsytere. Hvordan har dere rekruttert folk?

Noen dager etter at Linn foreslo ideen om Tidskapselen, hadde klassen min digital undervisning med satiretegner Siri Dokken. Vi hadde fått i oppgave å tegne noe relatert til koronasituasjonen. Jeg ble veldig inspirert av bidragene til de andre i klassen, og begynte egentlig allerede da å spørre klassekameratene mine om de ville bidra. Jeg meldte også rundt til andre jeg kjente på skolen.

Men mange av dem jeg rekrutterte er venner eller personer jeg følger på Instagram. Enten som jeg kjenner godt, eller halvveis fremmede som jeg liker arbeidet til. Så jeg sendte dem en melding og fortalte om konseptet.

«Kaffi»

Omtrent hvor stor del av heftet er tegneserier? Har du selv bidratt?

Cirka. halvparten av fanzinen er tegneserier. Resten er illustrasjoner, eller kunst relatert til tema. Jeg har per dags dato kun bidratt med én tegneserie i fanzinen (så langt). Har planlagt å lage mer, men har ikke hatt tid enda, for jeg sitter litt i en intens tidsklemme. Jeg har det veldig travelt med skole, og spesielt med trykk- og plakatsalg.  MEN jeg satser på å få skvist inn litt flere bidrag før det blir sendt til trykk.

Du lager mange trykk, plakater og skulpturer, og gjør tegneoppdrag. Men har du laget fanziner (evt. hefter eller bøker) før?

Jeg har aldri laga hefter eller bøker som jeg har planlagt at MER enn 5-6 personer skal lese, så dette er ganske nytt for meg. Et unntak er at jeg pleide å gi ut mine egne små familie-fanziner, da jeg var en god del yngre, som jeg printet ut selv og sendte rundt i post. Dette blir langt i fra det samme, men ikke totalt ukjent. Når jeg er ferdig utdanna, har selvrealisert meg selv OG føler meg flink nok – så skal jeg definitivt gi ut minst én bok.

«GURL»

Hvordan ble du kjent med Linn Isabel?

I utgangspunktet ble vi kjent gjennom felles venner. Samboeren min er også fra Haugalandet (i likhet med Linn Isabel Eielsen, red. anm.), så vi befant oss ofte på samme sted — ofte i konsertsammenheng.   Men vi ble egentlig ikke ordentlig kjent med hverandre før begge skulle søke på Kunsthøgskolen i Oslo våren 2019. Jeg så (på sosiale medier) at hun stressa med søknader og opptaksprøver, og siden jeg var i akkurat samme båt så tok jeg kontakt.  Jeg er tre år eldre, men skulle også søke meg inn på studier (på ny). 

Etter det så har vi fungert som hverandres nærmeste kollegaer, på en måte – I og med at ingen av oss kjenner så mange andre som driver med akkurat det samme. Så vi gir hverandre feedback og tips, emosjonell støtte og samarbeider litt.

«Easy Way Out»

Hvilke utfordringer har koronakrisen bydd på for deg, profesjonelt?

Kunstsalget er min hovedinntekt, (utenom studielånet), så i starten var jeg bittelitt stressa over hvordan den økonomiske situasjonen skulle bli.  Folk ville jo naturligvis ikke prioritere å kjøpe plakater under en verdensomspennende pandemi. I tillegg ville de fleste ha dårlig økonomi selv, og da investerer man jo ikke akkurat i kunst og kultur. Men etter en stund, da folk begynte å bli rastløse hjemme, så fikk jeg solgt en god del igjen.

Jeg føler meg likevel ikke spesielt rammet yrkesmessig, i motsetning til mange andre i samme bransje. Jeg har ikke så all verdens med frilans-oppdrag på si, så jeg merka ikke så stor forskjell til det. Jeg har lav husleie, og lave utgifter ellers, så jeg tar det med ro.

Perioden har likevel rammet meg mye, men på andre måter. Spesielt hjemmeskole og psykisk helse har vært tøft, noe mange kan relatere til. Så jeg prøver å dra noe av det inn i fanzinen.

«Da Big 4»

Ser du for deg flere nummer av «Tidskapselen», og må det i så fall andre store og viktige hendelser til (om ikke nødvendigvis så store og viktige som denne)?

Usikker. Eller, ideelt sett hadde det vært gøy å starte en ny antologi av tegneserier eller et «tegneseriekollektiv». Nå som «Forresten» forsvant, så hadde det vært kult å prøve å starte opp noe nytt, gjerne med den yngre garde. Man ønsker jo ikke tegneserie-samfunnet skal dø ut.

Men tror det blir vanskelig, i og med at i denne omgang hadde vi et konkret tema og en vanskelig situasjon hengende over oss. Så om en eventuell verdenskrig eller naturkatastrofe treffer, så skal dere ikke se bort fra at vi gir ut et nytt nummer. Hehe.

«Tidskapselen # 1 – Inne» har releasedato 1. juni.



Alle illustrasjoner og kunst avbildet i artikkelen er av Johanna Warberg, unntatt den øverste, som er forsideillustrasjonen til «Inne», av Anna Kuznik.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.