seriX hadde i går møte kulturbyråd Reidar Digranes (Sp). I forbindelse med dette møtet har tegneserieforeningen laget en oversikt over aktører innen den niende kunstart i Bergen. Er det mulig å få til en paraplyorganisasjon i byen?
Alle fotografier fra Serienetts arkiv.
Det er mange aktører som driver med tegneserier i Bergen. Den niende kunstart har hatt gode forhold i byen, og en rekke tegneserieskapere og redaktører har hatt tilhold i byen. Allerede på 1920-tallet var bergensere aktive som tegneserieskapere. Signe Sivertsen kom med boken «Eventyr fra Dukkeland» på forlaget Gyldendal i 1924, og Bergens Tidende hadde tegneserien «Tit og Tut» på trykk i 1926 og 1927. Tegneserien var signert Onkel K. og Onkel Jø, og sistnevnte er mest sannsynlig identisk med tegneren og journalisten Ragnvald Jørgensen. Arkitekten Odd Brochmann illustrerte både egne bøker og bøkene til søsteren Zinken Hopp, og han laget også tegneserien “Å for en kone jeg har” for Aftenposten i 1932. Salo Grenning, som er bedre kjent som Pedro, var illustratør for VG i flere tiår. Mens ukerevyen hans brukte tegneseriens virkemidler, laget Pedro bare én tegneserie. Sammen med Arild Feldborg laget han “Inspektør Snusen”, som blant annet gikk i VG og flere av A-Pressens aviser.
VÅR TIDS TEGNESERIESKAPERNE
Frode Øverli er det store lokomotivet i dagens tegneserie-Norge. “Pondus” har vært en kjempesuksess for både tegneserieskaperen og de ulike forlagene. Tegneserieheftet Pondus var og er et viktig utstillingsvindu og tumleplass for en mengde med andre norske tegneserier.
Arild Midthun er i dag best kjent som Disney-tegner, men han har siden 1980 vært involvert i mange av de viktige prosjektene som har formet dagens tegneseriekultur i Norge. Blant annet har han tegnet i Norsk MAD, Pyton, laget stripetegneserier, barneserier, tegneseriebøker og hatt utgivelser i flere land. Karine Haaland er nå inaktiv som serietegner, men var særdeles innflytelsesrik fra rundt århundreskiftet og et tiår fremover. Therese G. Eide har stor suksess med tegneserien “Intet nytt fra hjemmefronten” og ulike spinoffs derfra. I dag er hun trolig den mest populære norske serieskaperen som formidler et Bergensperspektiv. Kim Holm var lenge bidragsyter til ulike tegneseriehefter. Han ga også ut tegneserier på eget forlag og med nettpublisering. I dag driver han med annet kunstnerisk arbeid.
I snart tyve år har Ingebjørg Jensen fokusert på dokumentariske tegneserier om krig og barn. Blant annet har hun laget «Bomber over barneskolen», som tar for seg bombingen av Laksevåg i 1944 og «Dødsleiren» om en tysk konsentrasjonsleir for jugoslaviske krigsfanger i Nord-Norge.
Fredrik Rysjedal har vært aktiv i fanzinemiljøet, og han er en av initiativtakerne til Bergen Art Book Fair. Han er også redaktør for tegnerforeningens blad Numer og har vært aktiv med opptredener der tegneserier blandes med andre kunstuttrykk. Den kinesiske innflytteren Wang Daa, som nå bor og arbeider i Bergen, har fått kontrakt med et forlag i Beijing om å trykke «Spirit Gaze», en mangaserie om en kinesisk demonjeger bosatt i Bergen. John Jamtli, som har hatt stor suksess med krigstegneseriene han lager under vignetten tegneseriebokserien “Sabotør”, har også tilhold i Bergen.
FORLAG OG FORLAGSFOLK
Vigmostad & Bjørke har en satsing på tegneserier. I hovedsak handler dette om oversatte titler og julehefter, men også en lokal tegneserieskaper som Regine Toften Holst er utgitt på forlaget sammen med Varg Veum-tegneserier av Gunnar Staalesen, Arild Wærness og Mike Collins. Forlaget viderefører etiketten Bladkompaniet og har flere julehefter i salg hvert år. Outland Forlag, som kan vise til en svært variert utgivelseskatalog, har hovedkontor i Bergen. Mye av katalogen er import, men gjennom antologien «Rakkan» ga de nye, norske talenter en sjanse til eksponering. Andersens Forlag er et uavhengig, Bergensbasert forlag som gir ut grafiske bøker, inkludert tegneserier.
Are Edvardsen har vært involvert i flere forlag. Blant annet drev han forlaget Dragefjellet som hadde flere utgivelser. Han har også gitt ut egne tegneserier og hatt tegneserier på trykk i ulike hefter. Edvardsen har nå i flere år drevet forlaget Überpress, som både har årlige tegneserieantologier og utgir tegneseriebøker med ulike tegneserieskapere. I tillegg er Edvardsen primus motor for norske 24 timers prosjekter med tegneserier både i samarbeid med tegneseriefestivalen Oslo Comics Expo og lokalt i Bergen. Tegneseriene som lages i Oslo utgis i hefter i forbindelse med festivalen, mens tegneseriene som lages i Bergen samles i egne, årlige samlebøker. Flere av aktørene som deltar i bergensutgaven av 24T er knyttet opp mot KMD, Fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen. Antologiene fra 24T er dermed viktige for å oppmuntre kunst- og designstudenter til å benytte seg av tegneseriemediet
To sentrale forlagsfolk i Egmont kommer fra Bergen. Tormod Løkling har vært viktig som manusforfatter til ulike tegneserier. Han har også gjort en stor innsats som redaktør for ulike tegneseriehefter på forlag som Bladkompaniet og Egmont. Tonje Tornes har skrevet manus til tegneserier, i tillegg til å være redaktør hos Egmont. Der har hun sammen med Løkling hatt ansvar på satsingen på såkalt Nordic Manga, som også er eksportert til utlandet.
ORGANISASJONER
seriX er den mest synlige aktøren blamt tegneserieorganisasjonene i Bergen. seriX står bak tegneserietidsskriftet Serienett, som ble stiftet i 2006. Mens Serienett dekker det meste av det som foregår i tegneserie-Norge med anmeldelser, festivalrapporter, intervjuer og tegneserienyheter, konsentrerer Empirix seg i stor grad om tegneseriekritikk. Redaktør for Serienett er Trond Sätre.
Tegneseriefestivalen Bergen tekst & tegning drives av seriX, som også står bak utstillinger, tegneserieutgivelser og ulike arrangementer året gjennom. Nestoren i tegneserie-Bergen, Arild Wærness, er en av styremedlemmene i seriX. Han startet i sin tid opp tegneseriefestivalen Raptus, har holdt tegneseriekurs, drevet tegneseriebutikk, forlag og holdt en rekke foredrag i inn- og utland. De siste årene har han skrevet tegneseriemanus og har hatt tegneserier utgitt også i Irland og Sverige. Kristian Hellesund er leder i Norsk kulturråds tegneserieutvalg. Han har Norges eneste faste tegneseriespalte i en papiravis når han skriver om tegneserier i Sydvesten. I tillegg holder Hellesund foredrag om tegneserier i inn- og utland og bidrar til det svenske tegneserietidsskriftet Bild & Bubbla.
Tegneseriefestivalen Raptus har Frode Haaland som festivalsjef. Den drives av organisasjonen Raptus Foreningen, som kun har dette arrangementet hvert år. Grafill Bergen er en lokalforening av organisasjonen for profesjonelle skapere innen design, illustrasjon og visuell kommunikasjon. I tillegg til å ha medlemsarrangementer der tegneserieskapere er involvert, har Grafill Bergen også egne arrangementer der tegneserier settes i sentrum. Litteraturhuset har enkelte tegneseriearrangementer gjennom året, og det samme har Bergen Offentlige Bibliotek. Dette er også blant aktørene som byr på tegneseriekurs. Jevnlige kursholdere i Bergen er Espen Terjesen, Trine Sejrup og Are Edvardsen.
TEGNESERIER I AVISENE
Enkelte aviser har fjernet tegneseriene, men både Bergens Tidende og Bergensavisen trykker dem fortsatt hver dag. Utvalget til Bergens Tidende er preget av skandinaviske tegneserier fra distributøren Strand, og leserne får møte Pondus og Intet nytt fra hjemmefronten av lokale titler i avisen. Også “Dunce” av Jens K. Styve fra Alver, kan leses i Bergens Tidende. Bergensavisen har et mer internasjonalt tilbud av tegneserier, men Eon og Kollektivet har en viss tilknytning til Bergen gjennom sotraværingen Lars Lauvik og Torbjørn Lien, som lenge bodde i byen. Ellers har det de siste årene vært lite stoff om tegneserier i de to bergensavisene, selv om en rekke kritikerroste tegneserieskapere har vært involvert i faglig interessante tegneseriearrangementer i byen.
FORSØK PÅ PARAPLYORGANISASJON
Miljøene eksisterer litt på siden av hverandre. I 2013 ble det tatt et initiativ til å lage en overbygning for tegneseriemiljøet i Bergen. Bystyrepolitikere ble invitert inn i prosessen og kom med gode råd i et fellesmøte. Et interimsstyre ble satt ned, og kimen ble sådd til en paraplyorganisasjon. Etter en tids arbeid ble organisasjonen lagt på is.
Målet for paraplyorganisasjonen er noe som seriX ønsker å videreføre. Den gang tok man utgangspunkt i Bergen kommunes egen kunstplan, Kunstbyen Bergen 2008-2017. I planen het det at «Bergen skal være Nordens mest spennende og nyskapende kulturby innen 2017». En konsekvens ville da være at Bergen kommune skulle bli Nordens mest spennende og nyskapende tegneserieby innen 2017.
FREMTIDENS TEGNESERIEBY?
Tegneserier har mye å by på, og i flere av høringsuttalene til regjeringens leselyststrategi trekkes tegneserier frem som viktige. Mens lesing generelt går tilbake i Norge, har lesing av tegneserier i flere år vært økende. Da kan det være lurt å satse på tegneserien som kunstart og lesetreningsobjekt i Bergen. seriX ønsker å være spydspissen i en lokal satsing på tegneserier som involverer andre aktører der man kan ha en felles møteplass for tegneserier uansett alder og hvilken rolle man har.
Målet er det samme som i 2013: Å få til noe som ligner på Seriestaden i Malmø. Seriestaden fungerer som ikke bare som kontor for den svenske tegneserieorganisasjonen Seriefrämjandet, men inneholder også atelier, forlagskontor, kurslokaler og mye mer med ulike aktører som driver med den niende kunstart. Kan man få til et tegneserienes hus i Bergen? Det kan godt være drevet av en daglig leder/koordinator i lønnet deltidsstilling, og med blant annet følgende fasiliteter: Kontor for tegneseriefestivalene, kurslokaler, kombinert bibliotek og leseplass for tegneseriestudenter, atelier og en bergensavdeling av tegneseriemuseet med utstilling.
Forsidebilde: Arild Midthun på BTT 2022.