Kategori: Innlegg
Doldiser i Duckburg?
En stille revolusjon har skjedd i Donald Duck & Co. Stille, fordi den har foregått i de heftene som kun sendes abonnenter. Det skjedde sent i 2025, nærmere jul.
Stans KI-tyveriet!
Flu Hartberg oppfordrer kreative yrkesgrupper til samlet appell mot KI 1. mai.
Redd Sproingprisen!
Er Sproing – i sin nåværende form – den tegneserieprisen Norge trenger?
Er Bergen fremdeles den norske tegneseriebyen?
seriX hadde i går møte kulturbyråd Reidar Digranes (Sp). I forbindelse med dette møtet har tegneserieforeningen laget en oversikt over aktører innen den niende kunstart i Bergen. Er det mulig å få til en paraplyorganisasjon i byen?
Leselyststrategien – innspill fra seriX
Selv om de nyeste medietallene viser en generell nedgang i lesingen, går tallene for lesing av tegneserier noe opp i Norge. Hvordan kan pedagoger og bibliotekarer utnytte dette?
Sentralstyrt på Brandbu
På lørdag er det landsmøte i Norsk Tegneserieforum. Heller ikke i år ønsker organisasjonen mer medlemsmedvirkning.
Med blanke ark og fargestiftar til
Er det mogeleg å reinvaske fortida, og er det eigentleg ønskeleg? Langøres sorti frå Disney-teikneseriane sitt gode selskap har satt fart i kulturdebatten.<
Unyansert om tegneserier
Det foreligger for tiden en del påstander rundt tegneserier som i beste fall må sies å være unyanserte. Dette handler om både lesertall, salgstall og utlånstall.
Det begynte med en katt
Arifur Rahman var gjest på tegneseriefestivalen Bergen Tekst & Tegning (BT&T) i helgen. Han har et viktig budskap til oss i Norge.
Farvel til BarBarista
Ved månedsskiftet var det ugjenkallelig slutt for BarBarista. Det er et tap for tegneserieinteresserte bergensere.



















Siste kommentarer