Det har tatt sin tid, men nå er endelig tegneseriesenteret i polske Łódź åpnet. Det er verdt turen for tegneserieinteresserte.
Av: Kristian Hellesund
Łódź (uttalt vodsj) er den store populærkulturbyen i Polen. I tillegg til å være en viktig by for film (gjerne kalt HollyŁódź) med egen utdannelsesinstitusjon og festivaler, er Łódź også en by for tegneserier og spill. Mens tegneserier og spill har hatt fokus gjennom en årlig festival gjennom snart 40 år, har festivalledelsen over tid også arbeidet med andre prosjekter. I oktober kunne byens tegneseriesenter åpnes offisielt.
Mens man en periode hadde et tegneseriehus i hovedgaten Piotrkowska, så var dette i hovedsak mest et lokale for festivalledelsen, samt et tegneseriebibliotek. For noen år siden flyttet festivalledelsen til EC1, et tidligere fabrikkområde som nå er blitt kultursenter. Her er det både bibliotek, kultursaler og kontorlokaler for kulturorganisasjoner. Men enda viktigere for tegneserieinteresserte: Et nytt tegneseriesenter. Egentlig er senteret mer enn dette, siden det også er gitt rom for spill og spillkultur.
Senteret strekker seg over flere etasjer. I første etasje finner man inngang og billettkontor samt en liten butikk. Det er også her utstillingslokalet, som akkurat nå har fokus på den polske tegneserieskaperen Grzegorz Rosiński, befinner seg. Serienett har besøkt utstillingen, og den får omtale i en egen sak.
Andre etasje av senteret tar de besøkende inn i den niende kunstart gjennom definisjoner og tegneseriens historie. Interessant nok velger man ikke definisjonen til Scott McCloud. I stedet bruker man en polsk definisjon som krediteres Jerzy Szyłak, en professor ved universitetet i Gdańsk. I engelsk oversettelse lyder definisjonen slik:
«A plot told by means of a sequence of pictures, usually supplemented with verbal texts».
Tekstene viser at tegneseriesenteret ikke bare ønsker å tiltrekke seg polske gjester. De er gjennomgående på både polsk og engelsk. Her er mange spennende visuelle valg, og man kan se at det er lagt ned et stort forarbeid i både utvalg av illustrasjoner og tekster.
Prosessen bak tegneseriene har også fått sin plass. Mens ulike polske tegneserieskapere både viser seg frem i tekst, bilder og tegneserier, har man også gitt dem plass til å forklare nærmere i videoer. Den teoretiske delen er ivaretatt med skjematiske fremstillinger av hvordan en tegneserie blir til, men kombinasjonen med tegneserieskapernes stemmer gir tegneseriesenteret noe ekstra. Også nødvendig å nevne en spesiell vegg i senteret der ulike tegneserieskapere deler fotografier av arbeidspulten sin. Mens det er naturlig at polske tegneserier får sitt fokus, finner man også noen eksempler på både utenlandske tegneserier og tegneserieskapere.
I tillegg til en egen Grzegorz Rosiński-utstilling, er det funnet plass til arbeider av Rosiński i tegneseriesenteret. i hovedsak handler dette om Thorgal, og det er flott å vite at når Rosiński-utstillingen erstattes av en ny vil det være plass til den kanskje mest berømte polske tegneserieskaperen også i den faste utstillingen i tegneseriesenteret.
Tegneseriesenteret i Łódź er imponerende, og bredden som vises frem har både teoretiske og populærkulturelle tilnærminger. At senteret i tillegg er helt nytt, betyr at utstillingene er helt i tråd med moderne svingninger i den niende kunstart. Tenk om det hadde vært mulig å få noe slik til i Norge!
Łódź er verdt et besøk, og en tegneserieinteressert bør få med seg tegneseriesenteret. Det er en sjeldent god presentasjon av mange aspekter ved den niende kunstart.
Øverst: Tegneseriesenteret i Łódź sett utenfra. Senteret er utsmykket av den koreanske tegneserieskaperen Kim Jung Gi, som gikk bort i fjor. Alle fotografier av Kristian Hellesund.