Raptus-inntrykk 2017

På godt og vondt: Selv om han for lengst har pensjonert seg, er det fortsatt ingen Donald-tegner som vekker publikums interesse mer enn Don Rosa. Raptusfestivalen går denne helgen av stabelen, med både nye og mer kjente ansikter på gjestelista. 

Disney har fulgt Nicolas Keramidas helt fra begynnelsen av karrieren hans. Etter å ha fullført animasjonsstudiene i på den prestisjefylte Ecole de l’Image Les Gobelins i Paris jobbet han for Disney fra 1993. Det ga kred; da han sluttet der for å tegne fantasy-albumserien ”Luuna” fikk han kontrakt uten å ha tegnet en rute av serien først. Han har jobbet med den i over ti år, og på fredagens presentasjon hadde han vanskelig for å rive seg løs fra sine egne tegninger da han fikk se dem presentert på storskjerm.

Keramidas

«Luuna” er ikke utgitt på norsk, men det er hans frie tolkning av Mikke Mus og Donald Duck, ”Mickey’s Craziest Adventures”. Han var med på et fortsatt pågående prosjekt der serieskapere får lov til å skape friere tolkninger av Disneys mus og ender. Keramidas satset på en retro stil; hver tegneserieside er lagt opp som i en gammel søndagsavis, og han har tegnet og designet falske tegneseriecover fra 60-tallet, med slitasjemerker, pris og dato og alt. Disse Disney-seriene var også en øyeåpner for Keramidas når det gjaldt tegneseriebransjen. Han trodde Mikke Mus ville være mer populær i USA, men serien hans ble møtt med mer begeistring i Europa.

Keramidas snakker egentlig ikke så godt engelsk, men han har prøvd så godt han kan på opptredenene sine denne helgen. Likevel hadde det nok vært en fordel om han ble ledsaget av intervjuere som kunne fransk, for å hjelpe ham med å finne de rette ordene.

Don Rosa

-Når folk spør meg hvem jeg vil være i Andeby svarer jeg gjerne en av Hakkespettene, for de er kule, sier Don Rosa. Lørdag formidddag opptrådde han på Salem-senteret i Bergen sentrum. Det var første gangen Raptus har brukt dette lokalet til en av postene sine, for å sikre tilstrekklig med publikumsplass.

Når du har vært på Raptusfestivalen så mange ganger som ham, kan det være vanskelig å finne på noe nytt å snakke om, men et viktig kapittel gjensto. Rosa er jo ansvarlig for å gi utdypende forklaringer til mye som dreier seg omkring Hakkespettbevegelsen. -Ingen informerte Barks om hvor mange som faktisk leste Barks-seriene hans, langt mindre at leserne hans var interessert i å få vite mer, forklarte Rosa. Men Rosa var en av de fansene som ville vite mer. Derfor har han laget to historier som fordyper seg i Hakkespettbevegelsen, en som forklarer Hakkespettsbokas historie, og en som forteller hvordan Ole, Dole og Doffen først ble med i bevegelsen Den store avsløringen i førstnevnte historie ble ”spoilet” av de norske utgiverne gjennom coverteksten, og Rosa vitset om at slike frustrasjoner er grunnen til at han har mistet så mye hår. Men ellers hadde han bare godt å si om sine norske utgivere, og om Arild Midthun, som han mener er mer profesjonell og ordentlig enn ham selv.

F.v. Eirik Andreas Vik i julestemning, Tuva Røisli, Ingeborg Wiulsrød, Alexander Slotten og Are Edvardsen

Bergensbaserte ÜberPress har alltid noe til Raptus. I høst har de tre utgivelser, selv om de de to første – «ÜberSuperhelt» og «Bergen 24t 2017» – kom for noen uker siden, mens den tredje teknisk sett ikke var klar til festivalen. For å få ut ”Arild og Kjøpesenternissen” i tide måtte Are Edvarsen lage et hastetrykk i brgrenset opplag – 75 stk. – I år blir det jul, men det har ikke vært jul siden 2013, sa seriens tegner/forfatter Eirik Andreas Vik på presentasjonen lørdag ettermiddag. Så lenge har han nemlig prøvd å lage en lenger juletegneseire, noe han syntes var mangelvare i alle fall da. I de senere år har det blitt litt bedre, mener han, og viste da særlig til de tre siste Kollektivet-juleheftene. Jeg tror jeg har gått lengst over streken i denne hsitorien, innrømmet han videre. Serien hans om den troskyldige Arild er kjent for sin absurditet, og den følger sin egen ”Arild-logikk”. Julespesialen ser ut til å følge samme logikken, og Vik lover ”mye oppbygging mot en dum punchline”.

Arifur Rahman

Fordi det ikke var noen etter ham i det minste foredragsrommet, ”Kjellersmauet”, fikk Arifur Rahman lov til å sitte lenger og berette om sin dramatiske bakgrunnshistorie som serietegner. Han har planer om å lage en tegneserie om livet sitt, fortalte han på Raptus lørdag. Det kan i så fall bli den mest dramatiske selvbiografiske tegneserien noen sinne fra Norge. Etter at islamistiske agitatorer satte en egentlig uskyldig Rahman-seriestripe i samband med de mye omtalte Muhammed-karikaturene, opplevde han både fengsel, tortur og drapstrusler – for en tegning. På Raptus gikk han i detalj om noen av opplevelsene sine fra hjemlandet Bangladesh. Han lever nå i eksil i Norge, og jobber som tegne-og animasjonslærer.

Fantomet-redaksjonen. F.v. Jens E. Røsåsen, Kjell Steen og Hege Høiby

Kjell Steen har vært ”Sjefen” i bladet Fantomet siden 1984, og et orakel når det gjelder alt som har å gjøre med Ånden Som Går.På fredagen var han kommet for å fortelle om Fantomets historie. Hvorfor ble Devil til Ulv og Diana til Sala? Hvorfor gikk Fantomet-bladet inn på 50-tallet, og hvordan kom det tilbake? Alt dette er ting som Kjell Steen gjerne forteller om i detalj. Han inviterte også tilhøreren til en Stormester-quiz i avansert Fantomet-kunnskap. Øystein Bønes ble kåret til vinner i finalerundene lørdag kveld.

.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *