Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

EN TITTEL BLIR TIL ( 4.05.10 )

Etter Serienetts anmeldelse av Fantomets krønike nr. 3/2010, ønsker Kjell Steen å gi litt bakgrunnsinformasjon omkring utgivelsen.

Av: Kjell Steen

Denne anmeldelsen gir meg et høve til å forklare, gå litt i dybden, hvorfor akkurat denne tittelen, som anmelderen kaller ”intetsigende” ble valgt.

Selve historiene i heftet ble forsøkt bygget rundt Falk siste ”Terror i operaen”. Altså en hyllest til skaperen av Fantomet. I denne siste historien viser også Fantomet menneskelige trekk, er nervøs, og kaller sin ulv for hund!

Det ble funnet fram historier fra den skandinaviske lisensproduksjonen som hadde elementer fra Falks eventyr, altså som på en måte hadde hentet inspirasjonen derfra. Dette er helt nytt og der det også fylles opp med forklarende artikler.

Tittelen ble diskutert i redaksjonen, og forskjellige forslag kom fram, men var ikke spennende nok. Tittelen burde inneholde en form for hyllest til Falk, samt være spenstig.

Et gammel Mystikkblad (Norges svar på de amerikanske pulpmagasinene) ga svaret. Dette bladet kjørte blant mange fiction helter også Skyggen (The Shadow) av Maxwell Grant. Lee Falk har selv uttalt at hans Fantomet var inspirert av forskjellige helter, som Tarzan, Zorro, Skyggen og andre.

Ved å bruke denne Skyggentittelen ble således hyllesten gitt, som et ”understatement” , helt i tråd med lignende ”tributes” i serieverden.

Det kan være artig å sammenholde denne gamle Skyggenforsiden med den mer moderne siste krønikeforsiden. Her har dere den:

Les Serienetts anmeldelse av Fantomets krønike nr. 3/2010 her:
http://www.serienett.no/article/1002/falks-ufullendte

Kjell Steen er medlem av Fantomet-redaksjonen til Egmont Serieforlaget.

divider
  1. Hvorfor åpner dere ikke for norske biserier i Fantomet-bladet?


    TSO    4. May 2010, 14:37    #
  2. Tiltredes! Kjempeide, ved å åpne opp for norske biserier i dette heftet vil det bøte litt på den nesten ensidige norske satsningen på humorstriper/ruter.


    Arild Wærness    4. May 2010, 15:02    #
  3. Med talentfulle og inspirerte serieskapere og kompetente redaktører som kan veilede får man til det meste.

    Så hvorfor ikke prøve?


    TSO    4. May 2010, 15:29    #
  4. Norske biserier av episk format hadde vært noe. Nordmannen Idi Kharelli har for lenge siden vist at her ligger et stort potensiale. Han er forøvrig aktuell i Krønike nummer 3 med den aller første helnorske Fantomet-episoden, Våpesmugling fra 1981. Absolutt en milepæl. Eirik Ildahl imponerte stort med sine velskrevne manus og uvanlige vendinger på plottet. Best var han med horror-aktige fortellinger og den fenomenale thrilleren “Den grå eminense” fra 1987. (En serie som fortjener å komme på trykk for tredje gang.) Ellers minnes jeg Herman Storm på eventyr, i tospann med Jean-Yves Mitton laget Ildahl en episk serie som tåler sammenlinging med storheter ute i Europa, og som hadde mer å by på enn dramatiske eventyr under fjerne himmelstrøk.


    jostein hansen    5. May 2010, 00:48    #
  5. Biseriene i Fantomet har vært både humor- og spenningsserier og i ulike lengder, så det trenger ikke være snakk om episke serier. Det jeg etterlyser er å åpne bladet for norsk materiale.

    På nittitallet åpnet Bladkompaniet stripebladene sine for norske striper, og vi ser alle hva det har ført til. Hvis Egmont nå åpner noen av sine blader for serier i ulike lengder er jeg sikker på at det ville få interessante konsekvenser.

    Jeg er fullt klar over at for mange av disse bladene, som f.eks Donald, er dette umulig pga avtalene med de amerikanske rettighetshaverne. Men Fantomet produseres jo mer eller mindre i Sverige, og de har hatt svenske serier i bladet – Herman Hedning ble så populær at serien fikk et eget blad. En norsk serie i bladet kunne også både bidra til å øke oppmerksomheten rundt bladet.

    Det jeg lurer på er om det i det hele tatt er noen vilje hos den norske redaksjonen til å få til noe sånt. Derfor spør jeg igjen: Hvorfor skjer ikke dette?


    TSO    5. May 2010, 13:04    #
  6. >Det drar fort kostnadene ganske høyt opp på noe som må anses å være en marginal utgivelse (som nok også synger på siste verset med tanke på stadig synkende opplagstall).

    Jeg tipper bladet har en del år igjen, det kommer tross alt ut (nesten) hver fjortende dag fremdeles, kun avbrutt av en del “dobbeltnummer” (et mer fancy ord for spesialnummer).

    Personlig synes jeg forsiden er utmerket, og det var på høy tid med en oppfriskning av covernes layout (litt kjedelig i lengden med den svarte rammen, håper variasjonen som er begynt her fortsetter). Et minus er at det ikke lenger er skrift på “ryggen”, noe som gjør at bladene blir vanskeligere å finne fram til i bokhylla.

    Alt i alt et kjempegodt nummer med godt redaksjonelt stoff, og jeg gleder meg til å endelig få lest Lee Falks aller siste historie. Etter at man har begynt å kjøre upublisert Falk på norsk har det blitt gøy å kjøpe krønikene igjen, selv for garvede fans som undertegnede.


    Paul Andreas Jonassen    5. May 2010, 16:16    #
  7. Lengre og kortere historier av norske serieskapere har vært brukt med vekslende hell siden 80-tallet i ulike hefter, den mest populære er kanskje “Pia Zawa” av Tore Knutsen i Agent X-9. På samme måte som med album-serier er kortserier (2+ sider) vanskelig å få utgitt på de store forlagene i Norge, delvis fordi disse må ha noe “salgbart”, og delvis fordi det er dårlig betalt for serieskaperne (det er ikke uten grunn at mange serieskapere har bosatt seg i land med lavt prisnivå...). Vi har en håndfull som klarer å leve godt av å lage serier (overveiende stripetegnere), en god del som bare så vidt greier seg, og mange som må gjøre helt andre ting for å ha til salt i grøten.

    Men tilbake til Steens hovedinnlegg:
    Det var artig å høre bakgrunnen for historien, men å stjele en av titlene til et obskurt hefte fra 2.verdenskrig som de fleste ikke har hørt om, verken innenfor eler utenfor det norske seriemiljøet, er i mine øyne det som kan kalles en “in-joke”; for en “Tribute” må refereransegrunnlaget være klart, om ikke annet enn innen miljøet. Hadde redaksjonen nevnt noe om dette i selve bladet, kunne det kanskje gå an, men ettersom Fantomet (liksom Supermann) kjemper den uendelige krigen i alle nummer av heftet, står jeg fast på mitt standpunkt om at dette er en intetsigende tittel.


    Frank Flæsland    5. May 2010, 19:14    #
  8. Kostnadsspørsmålet er det mulig å finne en løsning på hvis det er en vilje til stede til å gjøre noe interessant med bladet.

    Men er det en vilje til stede til å gjøre noe interessant med bladet?


    TSO    5. May 2010, 21:13    #
  9. Hva er interessant for deg, TSO, og hvordan ville du løst kostnadsspørsmålet? (Ikke meningen å høres kverulerende ut, er bare nysgjerrig)

    Jeg ser heller at man bruker det som sikkert er et trangt budsjett på å lage så gode Fantomet-historier som mulig framfor å lage egne biserier for bladet. Så kan man heller leve med at en rekke av dagens biserier later til å være beregnet på eldre mennesker, og at Fantomet-bladet per i dag er et nostalgiprodukt i alt for stor grad. Herr Walkers eventyr har blitt modernisert sakte men sikkert, men biseriene gjør at bladet likevel kan bli oppfattet som i overkant gammelmodig av potensielle yngre lesergrupper.


    Paul Andreas Jonassen    5. May 2010, 22:07    #
  10. Vi bør ikke blande Fantomets Krønike og Fantomet i denne diskusjonen. Det er kun Krønike som har helnorsk redaksjon.
    Godt å høre at PA liker Falk, og jeg tror han kan glede seg til flere slike eventyr.


    IpComics    5. May 2010, 22:08    #
  11. Det er godt mulig at du har rett, IpComics, i at jeg ikke bør blande. Men det står på slutten av artikkelen at Kjell Steen er medlem av Fantometredaksjonen, og ettersom han bruker tid på å presisere en detalj i en anmeldelse er det kanskje mulig å stille ham et spørsmål jeg har lurt på lenge om Fantometbladet.

    Kostnadsspørsmålet, Paul Andreas, avhenger selvsagt av hva slags og hvor lange norske serier man kunne tenke seg i bladet. Hvis vi snakker om korte humorserier bør Fantometredaksjonen ta en prat med de som har ansvaret for humorbladene på Egmont. Det er også stor interesse for denne typen serier i avisene, så her kan man sikkert få til en eller annen type samarbeid. Hvis man ønsker å satse på humorserier over flere sider, bør man komme i dialog med Norsk Kulturråd. Hvis man ønsker mer realistisk tegnede spenningsserier må det nok et samarbeid mellom flere Egmontland til. Det finnes sikkert også andre mulige samarbeidspartnere, men det er de kommer på i øyeblikket.

    Uansett – det er tydelig at redaksjonen er engasjert i Fantometseriens fortid. Det jeg lurer på er hvilke tanker de har om bladets framtid, og om det en plass for norske serier i denne framtiden.

    Nostalgi er greit nok, men hvis det er den eneste bærebjelken i bladet kommer det til å forsvinne om noen år.


    TSO    5. May 2010, 23:14    #
  12. “Det er godt mulig at du har rett, IpComics, i at jeg ikke bør blande.”

    Det ble visst litt feil, selvsagt kan du det. Men PAs “forklaring” om hver fjortende dag og dobbeltnummer gjelder kun for “bladet”!!
    Skal det inn noe norske serier tror jeg nok Krøniken er stedet, men det passer i dag litt dårlig til konseptet. Men vil man kan man sikkert få det til.
    Da er det bare å vente i spenning på hva redaksjonen velger i blant mangfoldet av action/adventureserier som kommer strømmende inn fra norske skapere de kommende uker. For det er vel nok å ta av??


    IpComics    6. May 2010, 07:54    #
  13. Ein har jo prøvd å oppmuntre til produksjon av action- og adventure serier og tilknytta Raptus har det jo vore kurs med nokon ekstremt gode forfattarar innan genren (Eirik Ildahl, Mike Carey, Alan Grant, Pat Mills berre for å nemne nokre få.)

    Det manglar heller ikkje teiknarar som er flinke nok (om ikkje akkurat på nivå med dei store utanlandske enno) til å levere ganske bra materiale. Viss manusene er solide.

    Men i land som USA, Frankrike og Storbritannia så ser ein at utviklinga av solide forfattarar baserer seg veldig mykje på støtte og tilbakemelding frå veldig aktive og innsiktsfulle sentrale redaktørar. Og sjølv om mange av redaktørane av humrobladene er aktive i arbeidet med å forbetre sine blader, så har ein ikkje den ressursen enno at ein har eit Actionblad der det sitter ein redaktør tilgjengeleg 40 timer i veka berre til å forme og utvikle talent innafor genren.

    Eg ser ein del med potensiale på nettserier og liknande, men ein står alltid i fare for at viss nokon først vert gode nok til å skrive gode action/adventure serier så får dei plutseleg ein bok-kontrakt (prosa, ikkje teikneserier) istaden.

    Det har skjedd før.


    Knut Robert Knutsen    6. May 2010, 08:15    #
  14. Humorserier er nok det mest aktuelle. Det er det også en lang tradisjon for i Fantometbladet, med serier som Viggo, Sprint og Rick O’Shay. Også et norsk eksempel – serien Sirkus tidlig på åttitallet. Mange husker også at Frode Øverli fikk sin debut i bladet med en Fantomet-parodi.


    TSO    6. May 2010, 08:36    #
  15. Ja, lengre humorseriar er nok det mest relevante, spesielt med tanke på kva teiknestilar som er mest utbreidd blant dei fleste proffar og halv-proffar her i landet. Dog så er jo dei fleste i vår generasjon flaska opp på fransk-belgiske serier som viser at der ikkje nødvendigvis er nokon særlege motsetnader mellom Action/Adventure og humor.


    Knut Robert Knutsen    6. May 2010, 09:14    #
  16. Vi har Pondus, Billy, Nemi(?) og Eon! Trenger vi da å presse humor inn i Fantomets Krønike??
    Nei her må det andre krefter på banen. Tegnere/forfattere må nå kjenne sin besøkstid!


    IpComics    6. May 2010, 13:54    #
  17. Fantomets Krøniker er vel bare et reprint-blad, såvidt jeg vet. Jeg tenker på selve Fantomet-bladet. De har som sagt en lang tradisjon for å trykke humorserier.


    TSO    6. May 2010, 14:15    #
  18. Da må jeg igjen peke på hva tråden handler om!!?


    IpComics    6. May 2010, 16:19    #
  19. “Det er godt mulig at du har rett, IpComics, i at jeg ikke bør blande.”

    Det ble visst litt feil, selvsagt kan du det.

    Dette sa du for bare noen få poster siden. Kan jeg ikke blande lenger?


    TSO    6. May 2010, 16:39    #
  20. Er enig med TSO her. Det hadde vært skikkelig kult hvis Fantometbladet (ikke krønikene)satset på noen nye norske serier, ikke nødvendigvis bare humorserier. Det har fungert med Herman Hedning, så hvorfor ikke med noe norskprodusert?


    Torgeir    6. May 2010, 20:21    #
  21. Man kan visst blande! :)
    Men å gjøre oppmerksom slik som Torgeir er jo fint.
    Jeg ser ikke noe problem i at Krøniken satser norsk. Hva skulle det være Torgeir? Når Egmont har valgt å samkjøre med svensk redaksjon er satsning på norsk vanskelig, men selvsagt ikke umulig.


    IpComics    7. May 2010, 11:19    #
  22. Ah, så du jobber i Egmont med Krønikerbladene, IpComics, da skjønner jeg mer hva du snakker om.

    Problemet er at hvis noe skal skje på dette feltet (enten i Krønikerbladet eller hovedbladet) så er initiativet nødt til å komme fra dere – enten fra redaksjonen eller fra annet hold i forlaget.

    Det er hyggelig å lese at du mener dette ikke er umulig. Men hva tror du må til for å gjøre det mulig?


    TSO    7. May 2010, 12:42    #
  23. Godt stoff vist til rette person, på riktig måte og til rett tid.
    Vis hva du kan og stå på, ikke be om “hjelp” eller nåde for at du er norsk!


    IpComics    7. May 2010, 18:16    #
  24. Mange takk for at du svarer, IpComics! Det du sier er selvsagt riktig – sett fra redaksjonell synsvinkel. Men vi som tegner og skriver serier er dessverre helt avhengige av “hjelp”.

    På nittitallet var Bladkompaniet pådrivere for å få innført kortseriestøtten. Den, sammen med at Håkon Strand fant en måte å få norske striper inn i avisene, revolusjonerte stripemarkedet og er grunnen til at de er dominerende i dag. Men de som satset på å lage stripeserier den gangen hadde garantert ikke turt det uten å vite at de hadde et forlag i ryggen.

    Albumstøtten er også viktig. Ingen forlag er blitt rike på å gi ut tegneseriebøker (unntatt stripesamlinger) men det gir prestisje og priser, viktig det også.

    Men det har ført til at forlagene nå etterspør tegneserier i form av enten striper eller bøker, det er ingenting imellom.

    Hvis Egmont åpner korthistoriebladene sine, akkurat som Bladkompaniet åpnet stripebladene sine på nittitallet, og kommer i dialog med kulturrådet om kortseriestøtten er jeg helt sikker på at interessante ting ville komme ut av det. Og jeg tror Fantometbladet er det naturlige stedet å begynne.

    Men da tror jeg at jeg både har fått svar på det jeg lurte på og fått luftet noen av tankene mine. Så da sier jeg takk for meg, og god helg!


    TSO    7. May 2010, 19:38    #
  25. lpComics: Det hadde selvsagt vært spennende om Krønikene også satset på andre (norske) serier i tillegg til Ånden som går, sjøl. Et godt eksempel på et blad som fint har klart å gi plass til flere lengre serier (internasjonale riktignok), er Agent X9. Hvis Krønikene kunne prøvd ut noe lignende der de i tillegg ga plass til en god andel norske serier, hadde det vært skikkelig interessant.


    Torgeir    9. May 2010, 18:51    #
  26. Det ser ut som at svenskene nå legger ned sin versjon av Fantomets Krønike.

    Fantomenkrönikan leggs ned


    Øyvind B    7. October 2010, 21:51    #
  27. Samtidig legges det finske Fantomet-bladet Musta Naamio ned:

    http://serier.blogspot.com/2010/10/fantomenkronikan-laggs-ned.html

    Dårlige tider for Ånden som går i Norden?


    Kristian Hellesund    8. October 2010, 17:29    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)