DET URBANE APEMENNESKET ( 9.02.12 )
Etter tre tegneseriebøker utgitt av Egmont har Tor Ærlig tatt sitt nyeste konsept, Apefjes, med til Cappelen Damm.
Rent bortsett fra at han ikke er Tor Ærlig lenger. Ærlig har forfattet boka under sitt egentlige navn, Tor Erling Naas, og tegningene er ved Sigbjørn Lilleeng. Også formatet er annerledes: Annethvert kapittel er en tegneseriesekvens, og annet hvert kapittel er en prosatekst. Formatet er vel ikke helt unikt, men uvanlig nok til vekke litt oppmerksomhet; Det gir Naas anledning til å gå ytterligere i dybden på hovedpersonens psyke og tilføye detaljer og informasjon som ellers enten kunne blitt utelatt eller tatt for mye plass på seriesidene. Dermed har Lilleeng anledning til å fokusere mer på det visuelle. Tegnestilen hans er ikke milevidt forskjellig fra Ærligs egen, men den er litt skitnere, mer rufsete, noe som passer godt til miljøet de to prøver å skildre.
I større grad enn Ærligs andre verker er det også en ren ungdomsroman, noe som kanskje forklarer hvorfor utgiveren er Cappelen Damm. Hovedpersonen Martin Josefsson lever en omflakkende tilværelse med moren (selv om historien kun fokuserer på de periodene han bor i Oslo). Faren er død, og Martin husker ham ikke. Men på farens gamle minidiskspiller viser det seg å ligge et hint om farens død på det aller siste (99ende) sporet. Denne oppdagelsen utløser en latent energi i Morten – Han utvikler apeliknende atletiske evner, og går inn i rollen som en mystisk tagger nattestid.
Apefjest kunne utviklet seg til en klassisk, urban oppveksthistorie – gatespråket og miljøet tilsier det – men viser seg å være noe ganske annet. Forlaget omtaler den som først og fremst en spenningsfortelling, og boka er da også ganske sjangerorientert. Fra å begynne som urban realisme utvikler historien seg videre til en postmoderne, pulp-inspirert thriller/spenningsroman som til og med flørter med superheltsjangeren (et sted blir det henvist til Spider-Man; Bortsett fra at det er et annet dyr Martin prøver å imitere, er ikke referansen helt malplassert). Naas og Lilleeng er ikke ute etter å vinne Nordisk Råds Litteraturpris – De er ute etter å tegne og fortelle en drivende god underholdningsroman for ungdom. Og det sier mye om duoens fortellerevner at de greier å bruke en hel del klisjeer uten å henfalle til parodi, verken frivillig eller ufrivillig. Historien er et puslespill av en konspirasjon der bitene etter hvert faller på plass….i alle fall nesten. Og med det vil jeg komme inn på hovedinnvendingen min mot denne utgivelsen.
Nå skal jeg ikke røpe noen detaljer om hva som skjer mot slutten av boka, men for å få fram poenget mitt må jeg likevel si noe som kan ødelegge overraskelsen, bare så du er advart…
Boka ender med en slags cliffhanger og teksten ”Fortsettes”. Og cliffhangeren er ikke noe særlig spennende en gang. Vi må anta at Naas og Lilleeng har helt konkrete planer om en oppfølger, men etter nærmere 250 sider burde de likevel vært i stand til levere en mer ordentlig avslutning. I stedet sitter leseren, etter alt som har skjedd, igjen med inntrykket av at historien bare så vidt har begynt. Ikke helt tilfredsstillende.
Men jeg gleder meg til fortsettelsen, det skal de ha.
Apefjes av Tor Erling Naas & Sigbjørn Lilleeng
ISBN 978-82-02-33933-3
248 sider
279 kr.
Cappelen Damm
FABELAKTIG, LEVENDE HISTORIE <- Eldre | Nyere -> FANTOMET NETTOPP NÅ
Har store forventninger til denne boken. Håper den blir tilgjengelig i bokhandler over det ganske land, og at de som har lest Tor Ærligs siste serieromaner (utgitt bl.a. i Serieverket) har fått mersmak.
Han er også aktuell med Mr. Mystisk , en voksen seriebok for barn, på Jippi Forlag.
— jostein hansen 4. March 2012, 23:42 #
Begge disse bøkene burde/skulle vært tilgjengelig for alle som er kunder i norske bokhandlere. Er de det? Eller kan man bare kjøpe dem på Tronsmo og Outland?
— Arild 5. March 2012, 19:59 #
Alt kan bestilles ved ISBN, men å finne dem blant andre “bøker” hos bokhandleren …?
— Ipcomics 7. March 2012, 16:34 #
Kan bekrefte at vi hadde denne hos oss på Norli Nordregate i Trondheim før jul, men at vi nå er utsolgt.
— ABye 7. March 2012, 20:32 #
Nei, det er ikke slik fremdeles. Dessverre. Ark Bruns har den samme forutsigbare tegneseriehyllen som alle andre bokhandlere, der tegneserier og vitsebøker står sammen i et salig rot. Det var andre boller på 80- og 90-tallet, det skal være sikkert.
— Nestor B. 8. March 2012, 10:39 #
Tegneseriene står heldigvis ikke sammen med humorbøkene hos oss, selv om de er i nærheten av hverandre, så har de to forskjellige hyller (som det i tillegg går an å gå i mellom). En av våre konkurrenter hadde alt av tegneserier plassert i en hylle kalt “morobøker”, og jeg hadde veldig lyst til å ta opp kameraet på telefonen da jeg så “Maus” stå plassert rett under skiltet med avdelingens navn…
Apefjes sto riktignok ikke i tegneserieavdelingen i første etasje, men derimot oppe i andre etasje blant ungdomsbøkene. Hvorfor vet jeg ikke.
...og når det er sagt, selv om Ark Bruns jo tilhører en konkurrerende kjede, så må jeg innrømme at jeg savner tegneserieavdelingen de hadde frem til cirka 2003. Det var saker!
— ABye 8. March 2012, 11:56 #
“derimot oppe i andre etasje blant ungdomsbøkene.”
Sikkert fordi den er lansert som ei “ungdomsbok” frå eit “ekte” forlag (dvs eit forlag som driver med prosabøker, ikkje teikneseriar). Dei har til og med lansert den som ein ny type “hybrid” mellom bok og teikneserie. Som sjølvsagt er tull. Det er ein teikneserie med korte prosakapittel, slikt har blitt gjort mange gonger før. Men det gir jo ei unnskuldning for å plassere den i “ungdomsbok” avdelinga.
Men sålenge der er såpass få teikneseriebøker i omlaup, så er det vel berre å forvente at dei vart plassert “der det er plass” .
— Knut Robert Knutsen 8. March 2012, 12:40 #
Jeg synes selv vi har en brukbar tegneserieavdeling på min arbeidsplass. Den er ikke fantastisk, men vi har de mestselgende titlene fra Schibmont, samt at vi tar inn det meste fra No Comprendo Press, og noen få andre titler. Men det blir en ond sirkel, når vi får så få tegneseriespørsmål (jeg fikk spørsmål om Twilight-serien som er på Mammutsalget og når Pondusbok nr 11 kommer i dag, og for tre dager siden et spørsmål om “den der serien som vant Brageprisen”... og det var denne uka), så blir det ikke så det satses så mye på tegneserier – og når det ikke satses så mye, så får vi heller ikke så mange kunder… og sånn går no dagan.
Jeg begynte på Norli i november og har vært der i fire måneder, og ble nok tatt inn i varmen på grunn av mine kunnskaper om tegneseriemediet. Kanskje jeg med tiden klarer å sette mitt preg på den delen av butikken? Vi har jo som mål å bli den beste bokhandelen i byen… ;)
— ABye 9. March 2012, 20:38 #
Boka startet nok som en god tanke, med stort potensiale, men som dessverre ble sviktet under skapelsesprosessen.
— Marita 18. December 2014, 14:59 #
For min del ville jeg foretrukket at i alle fall en del av tegneseriene hadde befunnet seg i hyllene med tilsvarende bøker, rett og slett for at potensielle kjøpere (som, i alle fall for barne- og unkdomsserier, som oftest ikke er leserne selv) skal kunne få vite om dem, i stedet for at de skal vansmekte i en egen tegneseriehylle som kun et fåtall spesielt interesserte besøker.
— Frank Flæsland 20. December 2014, 20:36 #