TETT PÅ SPROING (23.04.13 )
Sproing-nominasjonene var et uunngåelig tema på sist ukes kombinerte seriekveld/serietreff, men den fikk ikke dominere debatten fullstendig.

Kvelden på BarBarista I Bergen åpnet med en grundig gjennomgang av årets gjester på Raptus-festivalen, før Sproing-kandidatene ble utropt cirka halv sju av Frode Haaland på vegne av NTF. Deretter fulgte et intervju med et av serie-Bergens mer eksotiske innslag: Den argentinske serieskaperen Ciro Berliac (som bare signerer verkene med «Berliac») bor for tida her i byen, og har blant annet bidratt til den norske antologien «Vegetable Comic».
Men kveldens hovedtema var Tegneserie-Bergen, og eventuelle behov og muligheter for å samle miljøene i byen. Arild Wærness pekte på følgende faktorer: Raptusfestivalen, Tegneloftet, Hovedbiblioteket i Bergen (som visstnok har Norges største offentlige tegneseriesamling, selv om Deichmanske bestrider dette), ymse anmelder og skribenter, ymse serieskapere (noen tilknyttet tegneloftet), miljøet ved universitetet og høyskolene, kurs og kursholdere, bokhandlere, møteplasser som 1880 og det nye Litteraturhuset, forlagene – og Serienett.
Tegneserieforeningen i Bergen visnet hen med Johnny Hulmestøls bortgang. Det mange ser ut til å tenke seg, er et overbygg – En paraplyorganisasjon bestående av mange selvstendige grupper som kan dele erfaring og lokaler. Are Edvardsen fra Überpress snakket om behovet for profesjonelle miljøer utenfor Oslo. Til stede var også representanter fra bystyret – Unge, kulturinteresserte politikere kom med innspill. Bergen er flinke til å gi støtte, mener Fredrik Rysjedal, som også lurer på om ett støttebeløp som blir spredt nedover kan være veien å gå. Selv om dette forutsetter en sterk, samlende organisasjon. På et spørsmål om Tegneloftet burde avertere forsikret Rysjedal at loftet allerede møtes med større interesse enn det er plass. Representanten fra biblioteket snakket om samarbeid med Tegneloftet. Konklusjonene på debatten ble enighet om et nytt møte, men neste gang en Pecha Kucha, dvs. et presentasjonsmøte der hver deltaker kan legge fram sin sak med ikke mer enn 20 lysbilder med bare 20 sekunders visingstid på hver. Dermed blir det kanskje lettere å komme fram til noen klart definerte saker.

f.v. Arild Wærness, Fredrik Rysjedal, Frode Haaland og Kristian Hellesund
Etter en pause var det tid for Serietreff 20, som skilte seg ut fra de fleste Serietreff ved at selve debatten ikke var det viktigste punktet på kveldens program, og ved at den kom etter et annet oppsatt program. Debatten fikk derfor en mer kompakt natur, og varte i snaut en time, selv om mye uansett ble diskutert. Kveldens Serietreff var lagt opp slik at en diskusjon om Sproing-prisen kunne komme like etter nominasjonene, og de er det alltid mange meninger om. Panelet besto for øvrig av Arild Wærness, Frode Haaland og illustratør og litteraturviter Espen Terjesen. Flere av de kandidatene som panelet hadde gjettet på slo feil – Deriblant «Kanon 5» (til manges overraskelse) og Martin Ernstsens to utgivelser «Syklus» og «Eremitt» i den norske kategorien, og Joost Swarte i den oversatte kategorien. Mange verdige ble utelatt, mente Arild Wærness. Samtidig var det ikke det ikke noen helhjertede forslag til hvilke andre kategorier som kunne vært brukt utenom «beste norske» og «beste oversatte».
Flere større regionsaviser under Schibsted, deriblant Bergens Tidende, har begynt å samkjøre tegneseriesidene sine. Økonomiske hensyn, sier Arild, som mener at forflatningen brer om seg i norske avisserier. Espen Terjesen kalte det en «homogenisering», og påpeker at Stavanger mister en av sine lokalproduserte serier, Radio Gaga. Frode kaller det for en «trygg mix», og påpeker at søndagsutgaven av Bergens Tidende (som også inkluderer anmeldelsene til Walter Wehus) går som før. Debatten rundt serien Zelda, som først ble tatt ut av avisa Nordlys fordi den var seksualisert, kom naturlig nok opp her. Serien ble tatt ut av hensyn til barna, men leser barn seriesidene i aviser lenger, spør Terje. Arild mener det først og fremst er voksne.
(Representanter for Bergens Tidende var ikke til stede for å komme med noen uttalelse.)
Siste tema for kvelden var Pondus’ «tegneseriekanon». Bladet Pondus har kjørt ei liste på tolv norske tegneserier – det være seg enkeltutgivelser, striper eller hva som helst – og lista de kom fram til var som følger: Pondus (selvsagt), Olaf G., Dongery-Boksen, Drama i Bayern, Homo Norvegicus, Smørbukk, Soft City, Nemi, Ser Du Meg Nå?, Vent Litt…, Truls og Trine, og Pyton. Espen beskrev lista som «vilkårlig», og spør hva en har lagt i kvalitetsbegrepet. Tegneseriene har i liten grad hatt kanoniserte verk, mener han. Men han innrømmer at ei så altomfattende liste kan ha en praktisk og nyttig funksjon. Fredrik mener at kriteriene ikke kommer godt nok fram. Han kunne ønsket seg en gransking av eldre seriemateriale. Arild mener at lista kan ha sin misjon – Dette kvalifiserer som ei liste over bautaer i norsk tegneseriehistorie, selv om formatet varierer mye. Han hadde ønsket seg en breiere sammensatt jury.
Kvelden ble avsluttet med en arrangementskalender presentert av Kristian. Blant annet et nytt Serietreff, i Kristiansand neste gang, står på programmet for våren.

TEGNESERIELESNING MINDRE VANLIG <- Eldre | Nyere -> DOKTOREN ER TILBAKE





Litt bakgrunnsinformasjon om arrangementet finnes på Facebook:
https://www.facebook.com/events/141502356028442/
— Kristian Hellesund 8. May 2013, 21:25 #
Smakebiter fra Berliacs nyeste utgivelse, Playground, kan man se nærmere på hos forlagets Facebook-side:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.405202766245429.1073741827.228457173919990&type=1
— Kristian Hellesund 8. May 2013, 21:47 #
Og podkasten fra Serietreff nr. 20 kan lastes ned her:
http://www.serienett.no/article/1572/den-nyeste-serietreff-podkasten
— Kristian Hellesund 16. May 2013, 08:12 #