Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

TRE EPISODER, ÉN KONTEKST (17.04.14 )

Minuskel utgir første bind av David Bs Midtøsten-historie på norsk.

Av: Trond Sätre

Amerikansk politikk går vi aldri lei av. Og midtøstenpolitikk går vi aldri lei av. Vi kan gjerne påstå noe annet, men vi diskuterer videre uansett.

Mange amerikanerne vil nok mene det er arrogant at to franskmenn skal prøve å forklare deres politikk og historie i Midtøsten. De vil nok ikke blitt mindre provoserte om de skulle lese bokas prolog. Denne går helt tilbake til Gilgamesj, den mytiske kongen av Mesopotamia, – oldtidens Irak – og framhever likhetstegnene mellom Gilgamesj’ kamp mot en demon og George W. Bush «krig mot terror».

Som historieprofessor med arabisk historie som spesialfelt bidrar forfatteren, Jean-Pierre Filiu, med den faglige tyngden, men for ivrige serielesere er det nok et annet navn som trekker. Tegningene er ved Pierre-Francois Beauchard, alias David B, mannen bak en av tidenes mest bejublete tegneseriebiografier, Epileptisk (norsk utg. No Comprendo, 2007). David B. har en stil som passer ypperlig til en historisk tegneserie. Tegningene hans kan beskrives som retro, men bare hvis du er villig til å strekke definisjonen av «retro» så langt som til «noe som kunne vært tegnet for flere hundre år siden». De ytterst stiliserte tegningene hans ser ut som tresnitt; de er preget av strenge kontraster mellom svart og hvitt, figurer og miljø er stive, harde og kalde. David Bs bearbeiding av Filius historier er ellers preget av førstnevntes tendens til å bruke symbolikk og surrealisme når han enn føler dette er nødvendig for å understreke et poeng. Surrealismen hans er sjelden vakker eller subtil; den er forstyrrende, men effektiv for å få fram et poeng.

Fortellerstilen til Filiu er planmessig: Heller enn å trekke fram løst og fast, fokuserer han på tre hendelser som han mener er epokegjørende for USAs forhold til Midtøsten fram til 1953 (som er så langt som dette første bindet går). Og alt i første kapittel ser vi hvordan historien gjentar seg: Vi befinner oss i epoken da arabiske pirater og slavehandlere fortsatt herjet i Middelhavet (sist beskrevet på norsk i Vetle Lid Larssens bok 1001 Natt). Liliu bruker spesielt mye tid på å berette om USAs konflikt med pasja Yusuf Karamanli av Tripoli. Pasjaen, som prøvde å kreve beskyttelsespenger for å holde piratene sine unna amerikanske skip, var den første utenlandske statsleder som amerikanerne prøvde å bidra til å få styrtet. Parallellen til Gaddafis fall i 2011 er ikke vanskelig å se – Boka utkom første gang i 2011, men med tanke på trykketida er det mulig at Filiu og David B. bare hadde flaks med timingen her.

De påfølgende kapitlene handler om hvordan oljen gjorde statsdannelsen Saudi-Arabia mulig med amerikanske hjelp, og det siste handler om hvordan CIA gikk fram for å kaste den populære, iranske statsministeren Mosaddegh (som ville nasjonalisere Irans oljereserver) i 1953. Den midterste delen er den svakeste; kanskje er historien i seg selv litt for uoversiktlig og mangefasettert. I det siste kapitlet er det mer tydelig at Filiu vet hvor han vil. Kapitlet kan nesten leses som en innledning til Marjane Satrapis Persepolis. David B. var for øvrig mentor til Satrapi, og streken deres har mye til felles, selv om Satrapi tegninger er mer naivistiske.

Filiu er kritisk til USAs framgangsmåter men tar ikke et for tydelig parti. Boka er like opptatt av å peke på arabernes brutaliteter og løgnaktigheter. Slik sett blir historien enda dystrere, men desto mer troverdig. Som historiebok er den nyttig, men foreløpig er jeg usikker på hvor det største potensialet til utgivelsen ligger. Pedagoger og historikere vil like boka for den lettleste, men akademiske historieleksen, mens tegneserie-og kunstelskere vil like den for David Bs egenartede strek, men denne vil muligens virke fremmedartet og ubehagelig for den jevne leser. Forhåpentligvis vil de møte hverandre på midten, i søken etter historisk forståelse og tegneseriekunst, slik at «De Beste Fiender» kan få det publikummet den fortjener.

De Beste Fiender – En historie om forholdet mellom USA og Midtøsten. Første del 1783-1953
Skrevet av Jean-Pierre Filiu og tegnet av David B.
Oversatt av Thomas Lundbo
ISBN 978-82-92796-17-7
269 kr.
Minuskel forlag

divider
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)