MOBBING OG MODERNE TWAIN (15.06.14 )
OCX kunne skilte med to allsidige, tyske serieskapere på årets festival.
Tyskerne har i årtier vært et svært tegneserielesende folk – det er bare å gå på en hvilken som helst kiosk i Tyskland for å se det – men I de senere år hard et blitt mer oppmerksomhet rundt tyskspråklige serieskapere også. Goethe-instituttet er svært behjelpelig med informasjon om, og tilgang til, moderne tyske tegneserier. Og også tilgang til tyske serieskapere.
Årets tyske gjester på OCX var Sacha Hommer og Olivia Vieweg, begge serieskapere som gjør sine egen ting. Olivia begynte med å tegne manga, på et tidspunkt da det fenomenet slo igjennom for alvor i Tyskland (seint 90-tall). På universitet lærte, og vente hun seg til, å tegne i mer vestlige stilarter. Sascha lærte å lese fra tegneserier, forteller han. Først Asterix; seinere ble det franske og amerikanske fantasy-serier fra 70-og 80-tallet.
Sascha Hommer (f.v.) og Olivia Vieweg
Begge serieskapere hadde med seg en utvalgt håndfull av egne utgivelser, skjønt etterspørselen hos festivalpublikum var større enn de kunne dekke. Olivia fikk Egmont-prisen for Antoinette Kehrt Zurück (Antoinette vender tilbake), en tegneserieroman om mobbing. Også Sascha tok opp mobbing i en av sine presenterte utgivelser, skjønt på en litt mer aparte måte: Hovedpersonen i hans tegneserie «Insekt» handler om en gutt som ikke blir mobbet før det plutselig går opp for kameratene hans at han faktisk er et slags insekt. Da Saschas bror (som ble mobbet mye på skolen) fikk lese serien, spurte han om den handlet om ham. Sascha innså da at dette nok underbevisst var meningen.
Olivias andre seriepresentasjon var av «Huck Finn», en serie hun begynte på fordi forleggeren ville ha en adapsjon av et kjent verk. Olivia ville lage noe av Mark Twain, og valgte Huckleberry Finn fordi det allerede fins så mange versjoner av Tom Sawyer. Dessuten likte hun road movie-aspektet ved historien, og ikke minst: Hun fikk lov til å modernisere historien. I henne versjon bor Huck i en trist gammel østtysk industriby, og bestemmer seg for å reise til Hamburg på en flåte, sammen med en asiatisk prostituert (i stedet for slavegutten Jim fra Twains original).
Ellers lagde hun en zombie-tegneserie, “Endzeit”, som var tilgjengelig på OCX. Olivia har alltid likt skrekkfilmer, men zombier var noe hun holdt seg unna helt til hun ble fascinert av filmen 28 Days Later, senere også av The Walking Dead (tv-serien, altså).
For øvrig Olivia nettopp ferdig en 300 siders bok som rett nok ikke er en ren tegneserie, men en blanding av tegneserie og prosa. Boka er beregnet på barn og ungdom i alderen ti år og oppover, og blir sammenliknet med «En Pingles Dagbok»-serien. Første utgave kommer på tysk i september, og det ser ut som Olivia kan leve av det nye konseptet en stund; hun har nemlig fått kontrakt på en serie med fem bøker, usett!
Saschas neste prosjekt, som han viste oss smakebiter fra under OCX, er ei reisedagbok om Kina. Inspirasjonen kommer fra en venn (en etnisk tysker) som bor i Chengdu. Den blir muligens omfattende, for planen er å ha den ferdig innen et og et halvt år.
VEIEN TIL SEATTLE - OG VIDERE <- Eldre | Nyere -> LANGBEIN-ALBUMENE LEVER IGJEN