Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

NY NISSEDRAKT FOR VARG (17.12.14 )

I årets julehefte får også Varg Veum en julekveld i skogen. Ikke av eget valg, riktignok…

Av: Trond Sätre

Årets Varg Veum er en helt annen affære enn fjorårets. «Deilig er jorden» fra 2013 var en standard krimnovelle med et påklistret juletema. Julestemningen i årets hefte er ikke påklistret. Som julefortelling er den mer vellykket enn i fjor. Til gjengjeld er ikke kriminalintrigen rare greiene. Mens Varg prøver å finne en forsvunnet person i Bergens begrensede nazimiljø støter han på en gammel venn, en tidligere småkriminell ungdom som han fikk på rett kjøl mens hans jobbet for barnevernet. Når vennen ber ham spille nisse for familien på julaften, har ikke Varg hjerte til å si nei, enda han egentlig sverget på aldri mer å ikle seg nissedrakt etter hendelsen i fjorårets julehefte (kontinuitet har det alltid vært iVarg Veums univers). På vei gjennom et skogholt i Fana, med nissedrakten på, fortsetter Varg å jobbe med saken sin.

Jeg vet at Mike Collins er en veldig dyktig tegner, men Varg Veum-historiene hans har alltid vært noe preget av venstrehåndsarbeid. I år er den ujevne streken enda tydeligere enn før. Nå kjenner jeg miljøet godt nok på innsiden til å vite at Mike har en stresset arbeidshverdag, og at han er nødt til å prioritere britiske og amerikanske arbeidsgivere framfor dette vesle, årvisse prosjektet i Norge. Men gjennomsnittsleseren kan ikke ventes å vite det.

Kun Gunnar Staalesen sitt navn står på forsida, antakelig av salgsfremmende grunner (og kanskje av copyrightgrunner). Men Arild Wærness har bidratt mye til årets historie, noe som kan forklare hvorfor den er svak som krim. Intrigen er rotete, og framdriften avhenger av tilfeldigheter. Jeg vil ikke gå så langt som å kalle «Spor i snø» en krimfarse, men den legger definitivt mer vekt på komikk enn en typisk Staalesen-krim. De bløte vitsene til Staalesen, som har forfattet dialogen, viser imidlertid tydelig at han er med på moroen.

Slutten er det beste ved juleheftet. Den kunne kommet som en større overraskelse, men er i grunnen ganske kløktig, og den vil få deg i godt humør, hvis du har det aller minste snev av juleånden over deg.

Varg Veum Julen 2014: Spor i snø
Skrevet av Gunnar Staalesen og Arild Wærness, tegnet av Mike Collins
36 sider
Kr. 59,90
Egmont Kids Media Nordic

divider
  1. Forsiden til årets Varg Veum har noe dynamisk Neal Adams-aktig ved seg, veldig bra. Enig, Øyvind? (Øyvind Braaten var den første her i landet som skrev en egen sak om og kartla seriene til Neal Adams, i gamle ærverdige Tekst & Tegning.)

    Hvis Arild lurer på tilgjengeligheten så kan jeg opplyse at det er mange butikker i Trondheim som har plassert VV-heftene i den store sjokkselgeren, så de er godt synlige for publikum.


    Jostein Hansen    23. December 2014, 08:36    #
  2. Berre for å presisere: Når Trond her viser til “tidsklemme” som bakgrunn for den noko lausare, meir “skisseaktige” stilen i Varg Veum i forhold til den stilen Collins nyttar i andre samanhengar, så er det hans tolking av det.

    Collins sjølv sa heilt frå starten av at ein av grunnane til at han tok opp arbeidet med serien var at han vart fristilt til å eksperimentere med ein del nye teknikkar, ein mindre “stram” og “kommersiell” stil, der han kunne nytte foto, raster, chiaroscuro og lausare finish.

    Ein kan samanlikne det med den litt ujamne, eksperimentelle stilen Frank Miller nytta i Ronin.

    Det er eit stileksperiment som har hatt variabel grad av suksess, men ein bør ta dette i betraktning når ein snakkar om stilen.

    Ja, kanskje han har hatt dårleg tid, kanskje det har gått litt fort i svingane, det skal eg ikkje uttale meg om, men den grove stilen er ikkje i hovudsak eit utslag av tidsklemme, men eit medvete forsøk frå Collins’ side på å finne eit eige uttrykk for “Nordic Noir” som let han utvide sitt eige tekniske vokabular.

    Openbart så er han her påverka av tusjstilane til Klaus Janson, Bill Sienkiewicz og Steve Lieber (i hans Whiteout fase) eller liknande teiknarar.

    Ein kan ha forskjellige oppfatningar om resultatet, men intensjonen var alltid ein “røff”, “grovkorna” stil.


    Knut Robert Knutsen    23. December 2014, 09:57    #
  3. Vi har fått overveldande skryt for manus i år, og variable kommentarar for illustrasjonane. Sjøl synes eg denne røffe, lause stilen er mykje meir filmatisk og spanande enn den “perfekte” men livlause streken som har prega 3 nyare norske jolehefte (Knut Gribb, Stompa og “nye” Vangsgutane). Samanlikn bakgrunnane i Stompa og Veum, så ser du kva eg meiner. Naturen i Vangsgutane er pent teikna men alt for postkortaktig.


    *arild*    23. December 2014, 13:32    #
  4. Moro at du husker den gamle saken om Neal Adams, Jostein. Neal Adams var et forbilde for mange. Forsiden til Varg Veum har mange kvaliteter og jeg synes kanskje den minner mer om Irv Novick enn Neal Adams? Men temaet er akkurat det samme som på Lynvingen 10/1974, og det er vel tegnet av Dick Giordano?
    Jeg er enig med anmelder at Mike Collins burde ha strammet opp tegningene litt. Vet at Collins hevder at dette er planlagt, men han burde heller planlegge litt mer arbeide og et noe mer tiltalende resultat. Det visuelle betyr veldig mye i en tegneserie. En slik røff stil holdt muligens for 30 år siden, men nå forlanger vi mer.


    Øyvind B    23. December 2014, 20:26    #
  5. Novick, Giordano…tja. Jo, kanskje. Men selve ansiktstrekkene er typisk Adams. Som igjen inspirerte Janson og Sienkiewicz.
    Uansett den røffe stilen så er fargeleggingen i heftet helt fremragende, ditto tekstingen. Helhetlig sett et meget tiltalende produkt.

    Hva gjelder de andre seriene som er nevnt, er jeg enig i vurderingen av Stompa og Knut Gribb, mens jeg har veldig sansen for ATMOSFÆREN i Vangsgutane, skapt av herrene Ivan Adreassen og Sverre Årnes. Atmosfære i tegneserie er undervurdert, og hvis man leser de siste årenes hefter sammenhengende blir storyn enda bedre.

    Nyversjonen av Knut Berg passet streken til Knut Westad meget bra, men der var det de spinkle manusene som sviktet. Formatet ble ikke utnyttet til fulle dessverre, slik vi derimot ser at Flåklypa (spesielt) og Varg Veum har lyktes best med.


    Jostein Hansen    24. December 2014, 16:09    #

  6. Øyvind B    27. December 2014, 14:20    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)