MOWGLIS VEI (24.06.15 )
Olivier Schrauwens tolkning av Jungelboken er en sterk og innfallsrik fortelling om å finne sin identitet.
Og jeg kaller dette en tolkning, for grunntrekkene i handlingen er den samme som i Kiplings bok og Disneys film. Forskjellen er at denne serien handler kun om Mowglis søken etter en identitet og en samhørighet i jungelen. Historien, i likhet med Mowgli selv, er avkledd og redusert til de mest primære instinkter. Serien er helt uten ord, men i dette tilfellet virker det ikke bare som et kunstnerisk valg, men som det eneste naturlige. Hvis Mowgli er oppdratt som et dyr, kan han jo ikke kommunisere som et menneske. Ikke bare tilføyer dette historien mer realisme, det forsterker også Mowglis følelse av hjelpeløshet. Han kjenner ikke noe annet hjem enn jungelen, men føler seg likevel mer og mer fremmedgjort og utilpass der. Symbolikken er tydelig, ikke minst ettersom Mowgli ser ut til å være i tenårene. Scenene der han prøver å gjøre kur til en orangutanghunn (som er det nærmeste han kommer til en menneskehunn i jungelen) er spesielt lette å lese, og gjør også det sterkeste inntrykket.
Tegneserien er laget av den belgiske tegneren Olivier Schrauwen, som var gjest på OCX så tidlig som i 2009. Han har gjort seg bemerket med en svært retro stil som minner om amerikanske tegneserier fra 1910/20-tallet. En ser spor av denne stilen her også, men strekens enkelhet er klarhet er viktigere, kombinert med et veldig bevisst fargevalg. Alt er nyanser av oransje og blått mot svart og hvitt, og forsterker dermed følelsen av isolasjon og ensomhet. Like viktig er det imidlertid at Schrauwen har en historie å fortelle. Iblant har en vondt av Mowgli i hans famlende og kleine forsøk på å finne seg til rette, men historien hans har et tydelig mål og hensikt, og beveger seg mot en tilfredsstillende konklusjon.
.
Mowglis Speil
Av Oliver Schrauwen
ISBN 9788282550437
48 sider
Kr. 100
No Comprendo Press

VERDILØSE MENN MED VERDI <- Eldre | Nyere -> USIKKERHET OG MODNING