ET DRØMMEPROSJEKT (15.05.16 )
Den Stavangerbaserte bildekunstneren Maya Øvrebø holder på med sin første tegneserie. Serienett tok en prat med henne under Comnicon.
Maya på Comnicon med ektemannen Stuart McGarey (også kunstner) ved sin side
Hva er din kunstneriske bakgrunn?
Jeg har utdanning fra Aberdeen i Skottland, hvor jeg har studert maling og «fine arts». Etterpå har jeg hatt en del kunstutstillinger i distriktet, blant annet har jeg vært i Tysvær Kunstlag og Arendal Kunstforening, med malerier og tegninger. I høst skal jeg til Kunstbanken i Hamar. Men jeg er ikke kunstner på heltid, det er det nesten ingen som er. Jeg har en deltidsjobb utenom.
Men nå har du altså planer om et tegneserieprosjekt som heter «The Labyrinth». Kan du fortelle litt om hva det går ut på?
Det kom fra kunsten. Jeg hadde begynt å lage en del tegninger av en by med skyskrapere lagd av tre. Så begynte jeg å tegne på innsiden, og da ble det veldig labyrintisk, og jeg begynte å finne opp historier rundt dette. Jeg fikk lyst til å jobbe litt mer narrativt med det, og da ble det veldig naturlig å gå videre til tegneserie. Jeg har en historie som jeg jobber med; det er fem personer som reiser inn i en labyrint som er en portal mellom drøm og våken tilstand. De svinger litt mellom de forskjellige tilstandene, så jeg jobber med drømmebilder og den type symbolikk, for å prøve å få fram det visuelt.
Noen av Mayas skisser til “The Labyrinth” ble stilt ut på kulturhuset i Stavanger i anledning Comnicon
Skriver du manus selv?
Ja. Det vil si, den versjonen jeg holder på med nå har ikke noe dialog. Men den store helheten, der vet jeg hvor jeg er. Jeg har en begynnelse og en slutt, men mye skjer også når jeg tegner. Det ene bygger på det andre rent logisk ut fra bildene, så ganske mye har jeg i hodet.
Når håper du på å få serien ferdig?
Jeg vet faktisk ikke helt. Den bør være ferdig innen utgangen av neste år, men jeg liker å utvide når jeg først kommer i gang med noe som interesserer meg. Da kan jeg plutselig få det for meg å trekke det lenger.
Har du planer om hvor du skal få det utgitt?
Jeg har tenkt å snakke med Jippi Forlag, presentere det for dem og se om de er interessert. Hvis ikke tenker jeg på å selvpublisere. Vi får se hvordan det går, jeg har ingen fast plan.
Har du hatt interesse for å lage tegneserie før?
Jeg har aldri laget tegneserier før dette. Jeg har alltid likt det, men av en merkelig grunn har det aldri falt meg inn at jeg kunne lage tegneserier. Det var rett og slett andre som sa til meg, når de så tegningene mine, at dette kunne vært kult som animasjon, dette kunne vært kult som tegneserie. Og da begynte jeg å tenke på det.
Har du noen konkrete inspirasjonskilder innen tegneserier?
Nå liker jeg veldig godt Thomas Ott og Lene Ask. Generelt har jeg i det siste lest ganske mye forskjellig der en bruker blyant i stedet for tusjing, for det har vært mer relevant for arbeidet mitt.
Og det leder oss fint over på neste spørsmål: Kan du fortelle litt mer om teknikken og materialet du bruker?
Jeg er veldig gammeldags. Det er H-blyanter og godt tegnepapir. Blyanter er jeg veldig glad i å bruke, jeg får litt mer flyktige uttrykk med blyant enn en får med tusj; det blir veldig bastant. Jeg føler at blyant passer streken min bedre.
Hva er ditt forhold til miljøet rundt Comic Night og Comnicon i Stavanger?
Jeg og mannen min her, Stuart, har gått her siden juli i fjor, da de begynte med Comic Night, Vi har fulgt Comic Night trofast hver eneste torsdag. Det har jo vist seg å være utrolig inspirerende, og det har virkelig hjulpet meg å jobbe videre med prosjektet.
Les også:
Maya Øvrebøs hjemmeside
KUNSTREISEN <- Eldre | Nyere -> FANTOMET NETTOPP NÅ – THE DOUBLE!