Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

FANTOMET NETTOPP NÅ – THE DOUBLE! (16.05.16 )

Vårens to nyeste hefter settes under lupen. Mye bra – og noe middelmådig, dvs. at alt er slik det skal være!

Av: Arild Wærness

Av forskjellige grunner hadde anmelderen ikke anledning til å ta for seg Fantomet # 5/2016 tidligere, derfor kommer her en kortversjon for komplettister:

Forside: Ikke all verden, mørk, dyster, uklar. Toppbanneret skiller seg ut med klar melding om at vi får mer «Skorpionen», ellers er innholdet uvisst, men militært. Karakter: 4

Den redaksjonelle «Side 2» byr på info om nylig avdøde Paul Ryan (tragisk!) og presentasjon av innholdet. Karakter: 5.

Hovedhistorien er «Rovdyrets vei» av Reimerthi og Bade. Sistnevnte stiller ikke høyt på min favorittliste, som oftest lenger nede, sammen med bl.a. Saviuk. Det er en fortelling om hvordan den beryktede opprørsgeneralen Bababu utviklet seg til å bli slikt et egoistisk monster. Historien er faktisk riktig interessant, og det er bra å få belyst historien og bakgrunnen til en av Fantomets stadig tilbakevendende fiender. Men: etter min mening trekker den «cartoony» tegnestilen ned, og serien virker temmelig gammeldags og litt corny. Og det er tegningenes feil, dessverre. Karakter: 4.

Så kommer årets «Skorpion»-historie, en serie eventyr lagt til Europa/Balkan/Midtøsten sent på 1800-tallet. Fortellingen her er enda et steg-på-vegen, vi har lest flere av disse innslagene nå der man endelig finner det man leter etter, bare for å finne ut at man må lete videre. Skorpionen er omgitt av vakre og forføreriske kvinner og morderiske fiender, så her er det full fart hele tiden. Mesterlig tegnet og miljøene skildres uforskammet flott, men jeg sitter igjen med en følelse av at jeg blir leid avgårde på en uendelig reise mot ukjent mål…der reisen er selve eventyret og hovedinnholdet. Karakter: 5.

«Beste historie» er årviss tradisjon i Fantomet, og 2015-årgangen må ha vært en av de aller beste på lenge. Avstemmingen viser mange serier jeg både likte og holdt som favoritter, og ikke uventet dro Lundstøm og Lindahls «Pesten i Venezia» avgårde med en knusende seier. Noe av det jeg likte med denne historien var at den viste en usikker og utkjørt hovedperson, en som faktisk tok feil da han valgte sin «utkårede». Kanskje lesere er mer åpen for slike historier, i motsetning til den allmektige krimknuseren vi vanligvis får servert? Dere vet, han som er «hard mot de harde» med ti tigres styrke. I vinnereventyret er han mer et «vanlig» menneske som må kjempe mot utfordringer vi alle kan møte på en eller annen måte. Om ikke akkurat Pesta, da… Flott presentasjon, og karakter: 6.

Heftet avsluttes med en ny søndagsserie av DePaul og Beatty. «Nomadens Fort» lider dessverre av svake og skisseaktige tegninger. Selve historien holder heller ikke helt mål, selv om vi får henvisninger til noen av Fantomets moderne fiender, både Chatu og Nomaden. (Dermed får vi servert, som det ble sagt på Side 2: tre storskurker i samme hefte). Men dessverre, Beattys hurtigarbeid trekker noe ned, og lover ikke godt for fremtiden. Karakter: 3.

Samlet karakter; bra hefte/over middels: (4+5+4+5+6+3) – 27/6 = 4,5

Fantomet 5/2016
kr. 67
Egmont Publishing,

Over til nr. 6…

Allsidig innhold med varierende kvalitet! Det aktuelle heftet spriker en del, men inneholder også noen riktige godbiter.

Forsiden er riktig pen, bedre enn den forrige, der vi får servert en mystisk gudinne/prestinne badet i flammer og lys. At den gjenspeiler en riktig svak historie får vi ikke vite før senere… Toppbjelken lover jubileumshistorier fra to vidt forskjellige tiår, både 40- og 80-tallet skal presenteres. Karakter: 5.

«Side 2» presenterer Wilson McCoy nok en gang, og nevner en utstilling som skal vises i Sverige. Der kan man faktisk også få skue den utskjelte «maleren» Jan Håfstrøm, som har tjent seg rik og berømt på å kopiere McCoys scenebilder. Karakter: 4.

Åpningshistorien er en nyfarget 80-talls-serie av Worker og Lindahl; «Slavenes Jernbane». «Forfar-Fantomet»-seriene i 80-tallets Fantomet var ikke mine favoritter den gangen, men nå er det en annen historie. Eventyret er dramatisk fortalt av Norman Worker og uhyre veltegnet av kunstneren Hasse Lindahl. Dette må være noe av det flotteste han laget på den tiden.

Fortellingen (fra midt på 1800-tallet) beskriver hvordan Bengals jernbane ble bygget med ulovlig slavearbeid under forferdelige forhold – selvsagt for at den korrupte administratoren skal tjene på det. Kolonialisme på det aller verste. Historien ender tragisk, og Fantomets berømte og vakre søster Julie spiller en viktig rolle midt i kaoset.

Et lite minus vedr. fargeleggingen: ettersom serien ble tusjet og skyggelagt for svart/hvitt-produksjon finnes det en god del slagskygger og svarte områder som Lindahl har brukt for å angi dybde i rutene. Med dagens teknologi bruker man farger for å oppnå samme effekt. Når moderne farger legges oppå en serie konstruert for svart-hvitt oppstår en del uheldige resultater, men det er vanskelig å unngå, og uansett trekker det ikke ned Lindahls fortreffelige arbeid. Karakter: 5.

En redaksjonell side forteller mer om 80-tallsseriene og viser et sjeldent foto av Team Fantomet samlet på ett sted. Vi merker oss bl.a. en ung og kjekk (nå er han voksen og kjekk!) Eirik Ildahl i gruppa. Siden forteller også om seriens liv i avisene på den tiden, den litt tamme originalserien som på ingen måte kunne hamle opp med Team Fantomets dramatiske historier. Karakter: 5.

Så kommer min favoritt i heftet: «Aeronauten» av DePaul og Ryan. En lang, fantastisk, spennende og innfløkt historie som strekker seg over 100 år og to kontinenter. Her viser fortellerparet sitt mesterstykke, og man får virkelig illustrert hvilket rått tap for serien det var da Paul Ryan nylig døde. Selvsagt kan man bemerke at helten bruker ett ansiktsuttrykk hele tida, det har jeg sagt før, men tegningene ellers er så bra at dette steinbitfjeset tåler vi. Uansett kjemper han mot harde karer (som vanlig) og har ikke mye tid til smil og latter. Historien var både rørende og spennende. Karakter: Utvilsom sekser! (6).

Mer redaksjonelt: Fantomet på 40-tallet, bringer nok en gang (for hvilken gang, Sjef?) informasjonen om Fantomet i Norge under krigen og «Sala/Diana»-historien. Karakter: 3.

Det fyldige heftet avsluttes med kuriositeten «Den Røde Heksa» av Falk og McCoy fra 1946. Jeg har lest den før, men her fikk jeg den for første gang i farger med store ruter. La det være sagt med en gang: den gjorde seg bedre i grå-svart Fantomet-Pocket. En rar liten sak, med barneprinsesser, gjemte og glemte fjellriker og steinaldermennesker i «Fred Flint»-antrekk. Tegningene er faktisk riktig dårlige, og historien er naiv/super. Har sett mye bedre McCoy enn dette, og Falk skrev vel denne med venstrehånda på en dårlig dag etter mye golf og gin & tonic. En kuriositet, som sagt. Karakter: 3.

Samlet sett ligger vi fremdeles godt over snittet, (5+4+5+5+6+3+3) – 31/7 = 4,4

Fantomet 6/2016
kr. 67
Egmont Publishing

divider
  1. Altså! Dette bladet er ikke i salg i butikkene før 23. mai. Å anmelde det så tidlig vil både føre til “spoilere” og/eller (ved dårlig karakter) at noen gir fa…en i å kjøpe det. Begge deler er svært uheldige. La folk få gjøre seg opp en mening før dere anmelder, ærede “serienett”!!

    At mcCoy tegner dårlig i “Den røde heksa” skyldes nok at episoden er tegnet av Ray Moore. Han prøvde som kjent med et “comeback” på den tiden, og har fått æren av å ha tegnet noen av episodene (selv om nok McCoy var med på laget).


    IpComics    16. May 2016, 20:07    #
  2. Vel, leserne klarer vel å gjøre opp sin egen mening og ikke følge en subjektiv anmeldelse… Kan hende det kan få noen interessert i bladet også, fordi de er uenige med anmelderen. Snittkarakteren er ikke så verst da.


    Thomas Askjellerud    16. May 2016, 20:30    #
  3. Enig med Ivan: Blader (eller bøker) bør ikke anmeldes før de er i salg!


    Haakon W. Isachsen    16. May 2016, 20:49    #
  4. Hva Heiner Bade angår: Synes at han er en av bladets mest undervurderte tegnere gjennom tidene. Han er fremdeles god, men hvis en ser det arbeidet han gjorde mens bladet var i svart-hvitt er det spesielt vanskelig å ikke bli imponert. Gå tilbake og les f eks historien om Spøkelsespiraten, et at tidenes best tegnede eventyr hvis du spør meg. Bade har dessuten en fin evne til å få Fantomet selv til å virke mektig og tøff, rett og slett som en type skurker ikke ville likt å møte på midt i jungelnatta. Ellers var historien om Bababu veldig bra, men ikke på høyde med den lignende “opprinnelseshistorien” Reimerthi skrev for noen år tilbake, den gangen om Dogai Singh.

    “Slavenes jernbane” er en klassiker som virkelig minner en på hvilket tap det er at Lindahl har gitt seg (evt tatt pause). Det ryktes om at han jobber med et annet tegneprosjekt, blir spennende å se hva som kommer fra den utrolig talentfulle svenskens hånd i framtiden.


    Paul Andreas Jonassen    16. May 2016, 21:44    #
  5. Det er stor forskjell på tegnestilen i Spøkelsespiraten og denne historien. Har jo også noe å gjøre med at det er i svart/hvitt. Synes trynet til Fantomet av Bade blir rarere og rarere. Men vi har jo alle ulike meninger om tegnestiler. Kari Leppänens er den beste tegneren akkurat nå. Håper historien til Rafael Ruiz som kom i Fantomen 25-26/2015 blir publisert i Norge. Heiner Bade, Alex Saviuk, Cesar Spadari og Kari Leppänen er jo de eneste som tegner for Egmont nå. Derfor det satses mye på reprint og avisstriper?


    Thomas Askjellerud    16. May 2016, 22:18    #
  6. Kul att höra fler än jag uppskattar Bade. Vad tycker ni om Henrik Jonsson då?


    Lars Andersson    16. May 2016, 22:31    #
  7. Liker stilen til Jonsson, selv om Fantomet er litt uvant. Akkurat som Ruiz er maska og ansiktet litt rart. Jeg leste Jonsson-historien i svart/hvitt i Frew, jeg synes det var bedre.


    Thomas Askjellerud    16. May 2016, 22:37    #
  8. Angående anmeldelser mener jeg at både Haakon og IPcomics tar feil.

    Når en anmeldelse kommer på trykk (eller på nettet) vil det være opp til redaksjonen på bestemme, om ikke det er lagt noen informasjon ved anmeldereksemplaret ved utsendelse. Dette vil være tilsvarende som ved anmeldelser annet, som bøker og filmer.

    I dette tildellet, vil bladet allerede være i tilgjengelig for abonnenter, så om det er i fritt salg spiller i mine øyne mindre rolle, men selv om dette ikke var tilfelle, ville jeg stilt meg på redaktørens side her, spesielt siden anmeldelsen også omfatterr nummer 5 av bladet, som bare er tilgjengelig en knapp ukes tid.

    Hvis du føler at anmeldelsen kan komme til å ødelegge en historie for deg, bør du ikke LESE denne før etter at du har lest bladet selv, men det er et valg DU må gjøre selv, på samme måte som jeg for en del år siden sluttet å lese de mange nettsidene som omtaler amerikanskje serier, som regel månedsvis før jeg selv kunne få lest historiene de skrev om. Eller tilvarende nettsteder som skriver om film og TVserier.

    I mine øyne er det ikke fste lesere som er hovedmålgruppen for en anmeldelse, men de som kanskje ikke har funnet frem til en utgivelse og kan trenge et lite dytt for å anskaffe seg denne. Og disse må kanskje ha litt tid på seg til å finne ut av dette. Og i dette tilfellet ville jeg ha brukt min energi på å glede meg over at utgivelsen BLE omtalt, ikke kommet med grinebiteri over tidspunktet denne kom på.


    Frank Flæsland    16. May 2016, 23:19    #
  9. Anmeldte tidlig for å få med nr. 5 – som fremdeles er i salg – der den ikke er utsolgt !!! Med sykdom og forskjellige problemer er det opp til meg å anmelde mens jeg har anledning – ubetalt og frivillig arbeid som det er. Synd at noen likevel henger seg opp i det og kommenterer negativt. Kanskje det beste hadde vært å la andre anmelde? Så blir alle fornøyd?


    arild    17. May 2016, 01:45    #
  10. Ja, kanskje det, Arild. Vi vil jo nødig at dette skal være en belastning for deg. Sykdom og dårlig tid fører sjelden til noe bra.


    IpComics    17. May 2016, 07:45    #
  11. Takk for den, Frank! Jeg gikk da utfra at alle meninger var berettiget, eller vil Serienett bare ha skryt? Anmelder deler alle typer karakterer, både fortjent og ikke. Noen ganger på helt feil bakgrunn, slik er det, da må man også forvente reaksjoner som ikke er helt slik man ønsker. Det er det samme for meg om bladet blir omtalt eller ikke, men gjørvdet skikkelig.


    IpComics    17. May 2016, 07:50    #
  12. En annan sak när det gäller serietidningar är ju att det finns i handeln så KORT tid. I Sverige är det 2 veckor som sämst för Fantomens del. I norge är det kanske en månad. Men en månad går fort och då är det kanske ingen nackdel att recensionen (anmelden?) är ute i god tid. Böcker och filmer finns ju tillgängliga under en längre tid.


    Lars Andersson    17. May 2016, 09:02    #
  13. Ja, Lars! Spør de pent i redaksjonen, så kan jo alle årets utgaver “anmeldes” i januar. Anmelder får sikkert en foreløpig oversikt å holde seg til. Da sparer vi tid og får en grei gjennomgang.


    IpComics    17. May 2016, 09:12    #
  14. Stå på, Arild!
    Dine anmeldelser er alltid gode og velbegrunnede. Man bør vel diskutere selve bladet og ikke tidspunktet for anmeldelsen?

    Den røde heksa er en nusselig historie. Husker den ikke fra seriepocketen og når den ble publisert i 2004. Med god grunn, kanskje. Lee Falk ville vel spre litt humor etter krigen. Historien før og etter er jo mer klassiske , med Sala som roter seg oppi noe hun ikke skulle snust i.


    Thomas Askjellerud    17. May 2016, 13:19    #
  15. For all del, Arild, stå på, om du makter.
    Jeg liker godt å lese anmeldelsene dine, og er sjelden uenig i dine vurderinger av historiene. Denne gangen mente jeg at det kunne vært ventet litt, og sa min mening om det. At noen kaller det for “grinete” meninger, sier vel mer om dem enn om meg og meningene mine. Det er en vurdering jeg har gjort, og er ikke mer grinete enn når Arild gir lav karakter på en historie, noe som sjelden får noen til å ta fram de lavmålte kommentarene.
    Når jeg “kritiserer” tidspunktet for anmeldelsen er det på bakgrunn av at jeg har oppfattet dette nettstedet for å være litt i det øvre sjikt når det gjelder seriøsitet, drevet av et forlag som det er. Hadde dette vært postet av en “fan” på en ditto FB-side i pur iver over å ha fått et nytt blad i postkassen, da hadde jeg ikke giddet å kommentere tidspunktet. Men altså, jeg trodde … vel, jeg tok kanskje feil. Dette nettstedet er kanskje akkurat det? En gjeng fans som er litt overivrige og vil vise fram at de har fått et nytt Fantomet får de fleste andre i landet. På bakgrunn av denne nye observasjonen må jeg bare beklage og si; gjør hva dere vil. Så skjønner vi vel hvor listen ligger etter hvert.


    IpComics    17. May 2016, 16:50    #
  16. Ypperlig anmeldelse, som vanlig med god innsikt, og saklig! Slikt setter Fantomet pris på.
    Stå på Arild, du er en ekte Fantometkjenner og en dyktig skribent er du også!


    Bjoulv    17. May 2016, 19:37    #
  17. Langt på vei enig med Thomas her, Falk/Moore-klassikeren “Den røde heksa” er nettopp hva en klassiker bør være: Sjarmerende, “nusselig” og med en rørende bakgunnshistorie til hovedkarakteren.
    Når vi legger til at de to andre seriene er minst på høyde blir dette mye mer enn et gjennomsnittsnummer.

    AERONAUTEN er tidligere fremhevet av Sjefen som en usedvanlig original, mystisk og inspirert fortelling med flere Fantom i sentrale roller. Har en mistanke om at den kan være noe “kappet”, kanskje kunne den fremstått med enda fyldigere innhold.
    Historien er utvilsomt en sterk kandidat til å vinne neste års leseravstemning (da det forhåpentligvis blir mulig å stemme frem tre serier; med begrunnelse at det bli lettere å velge og det blir en mer rettferdig fordeling av stemmene).

    Konklusjon: Et særdeles godt komponert nummer med velbalansert redaksjonelt stoff.
    Eneste minus: Forsiden (forstår det slik at den aktuelle forsiden til Den røde heksa har en spesiell forhistorie i Sverige) burde hentet tema fra den nye dagsserien om AERONUTEN, vi kunne fått mer bakgrunnsstoff til prinsesse Valerie (siden dagsstripen Princess Valerie nylig har gått i bladet) og Joomba-artikkelen på side 99 er tatt vekk.


    Jostein Hansen    17. May 2016, 20:23    #
  18. Med god grunn, kanskje. Lee Falk ville vel spre litt humor etter krigen.
    Kanskje Falk ikke skrev denne?

    Men, klassikere er historier av sin tid. Jeg kjøper ikke helt at vi bedømmer dem med dagens øyner og sammenligner dem med hva vi forventer av en tegner/forfatter i dag.


    IpComics    17. May 2016, 20:46    #
  19. Aeronauten er kraftig redigert, blant annet Lee Falk som snakker til leserne.Jeg skal skaffe meg Frew #1690 hvor den er uredigert.

    https://the-unmutual.blogspot.no/2013/09/the-phantom-insider-4.html?showComment=1463510734229#c8971450511394548357


    Thomas Askjellerud    17. May 2016, 20:47    #
  20. Siden Leon Harrison Gross (Lee Falk) og Louise Kanaseriff fikk datteren Valerie i 1940 er det meget som tyder på at Falk egenhendig har stått bak både Princess Valerie og The Scarlett Sorceress. Begge seriene er fra 1946, da datteren til Falk var seks år gammel.
    Tror neppe han ville latt andre forfattere skildre “familieforhold” på den tiden.

    I svensk Fantomen 10-11/2016 heter det: “Klassikeren “Den røde heksen” i dette nummer bærer likevel tydelige spor av Falk. Prinsesse Valerie er nemlig basert på Lees egen datter Valerie Falk.”

    Andre spor av Falk er karakterer som dvergen og kjempen, samt en mystisk jungelgudinne. I tillegg til meget gode (naturlige) replikkvekslinger mellom barn og voksne, noe som mange forfattere sliter med.


    Jostein Hansen    18. May 2016, 09:30    #
  21. Ja, Jostein, det nytter med litt debatt. Kanskje er det ikke helt bortkastet med en klassiker i blant?


    IpComics    18. May 2016, 09:34    #
  22. For min del ante jeg skyggen av Falk sjøl i den gamle herren med hunden som dukket opp fra ingensteds og snakket med Walker. Rørende, og veldig i seriens klassiske ånd.


    arild    18. May 2016, 14:46    #
  23. Jostein: (vel overstått nasjonaldag, flott at du tok deg tid til å replisere på selve den søttendes!)

    - et gennomsnittsnummer vil i min skala ligge rundt 3 poeng.
    4,4 er faktisk vanskelig å oppnå i min bok, og mange elementer dro dette opp, bl.a. den fabelaktige AERONAUTEN.

    Når jeg bruker terningkast 3 på noen innslag i bladet er det nettopp for å fremholde spennvidden i innholdet – at noe er svakere enn andre innslag (med karakter 5 eller 6) betyr på ingen måte at det er dårlig, det er bare (etter min mening) svakere enn annet, og da må det markeres.

    Hvis jeg var en savlende Fantomet-fan kunne jeg jo gitt alle elementer 6, og dermed full pott hver gang. Hvor er spenningen i det?

    Og i og med at jeg (etter eget ønske) er ubetalt skribent, har jeg en frihet til å skrive det jeg vil, fremholde hva jeg liker og hva leg liker mindre.

    Og – i tillegg – selv om det ikke er en unnskyldning – som hobbyskribent her har jeg faktisk lov til å ta feil en gang i blant, selv i noe så alvorlig som Fantomologi (som jeg begynner å innse er en egen religion).
    At jeg trodde tegneren var McCoy i HEKSA beror seg på mindre kunnskap enn de som vet mye eller alt.

    Til slutt ber jeg om forlatelse for min flippante hentydning til at Falk hadde tatt seg en GT for mye da han skrev historien – hvis Valerie er en hyllest til hans unge datter er dette sjølsagt en tåpelig slengbemerkning fra meg.


    arild    18. May 2016, 15:01    #
  24. En unnsetning og livbøye til Arild:

    Den røde heksa er tegnet av Ray Moore OG Wilson McCoy.
    Spesielt sees McCoys stil på den avsluttede søndagssiden, som han virker å ha tegnet på egen hånd

    Den etterfølgende episoden, “The 12 Tasks” (nok en klassiker!), er også et samarbeid mellom Moore og McCoy.

    Hva mener du om Leseravstemningen Arild, bør den videreføres i sin nåværende form eller er det rom for forbedringer?


    Jostein Hansen    18. May 2016, 16:12    #
  25. Enig i at Aeronauten var kjempegod. At plotet er mer komplisert enn det avisstripene kanskje har pleid å være de siste årene er ikke noe minus, snarere tvert i mot. En fortelling som fungerer som bare juling, rett og slett.

    Ellers er jeg spent på om redaksjonen vil vurdere å bruke Hermes Press’ amerikanske lisenshistorier. Første miniserie, skrevet av Peter David og tegnet av Sal Velluto, avsluttet nylig, og jeg har endelig fått meg til å bestille bladene (liker best å lese føljetonger samlet og har ikke gjort det før av den grunn). En ny miniserie fra Hermes er også annonsert, så her er det jo potensielt flere historier å fylle de skandinaviske bladene med hvis de oppfattes for å være av høy nok kvalitet. I tillegg begynte oppfølgeren til Kings Watch i USA nettopp, Kings Quest (som ikke ser like god ut som den glimrende forløperen, i rettferdighetens navn).


    Paul Andreas Jonassen    18. May 2016, 20:18    #
  26. Ellers, svar til Lars Andersson:

    Jeg syntes Henrik Johnsson gjorde en super jobb. Bare synd at manuset han ble levert ikke var blant fjorårets beste, vanskelig å si at noe festet seg ved historien annet enn de tøffe tegningene. Ellers likte jeg detaljen med at en av skurkene er kopiert rett ut fra Marvels “The Ghost Who Walks” miniserie fra 1995, hvor en skurk kalt Ralph Mars hadde helt likt utseende. Håper på mer fra Johnssons penn så snart som mulig.

    Thomas: Synes det kan bli kjedelig med så få tegnere, selv om alle du nevner fremdeles er gode. Har Joan Boix gitt seg? Har alltid hatt sansen for ham.


    Paul Andreas Jonassen    18. May 2016, 20:31    #
  27. Paul Andreas: Neida, jeg glemte helt Joan Boix. Han kommer snart med en ny historie.

    Angående miniserien av Velluto/Parker, det hadde vært tøft. Men tegningene krever kraftige farger på litt glossy papir for å stå frem. Fargeleggingen i Fantomet gjør det litt matt og mørkt, se bare på Dynamite-historien i nr. 15-16 2012.


    Thomas Askjellerud    18. May 2016, 20:58    #
  28. Jostein: Jeg har egentlig ikke så mange meninger om leseravstemmingen.

    Dette er en norsk tegneserietradisjon som er holdt forbausende godt i live gjennom mange år med dyktig redaksjonelt arbeid – og entusiastisk oppfølging fra leserne.
    Man skal som kjent ikke tukle for mye med suksess…

    Når det er sagt er det sikkert mulig å forbedre og utvikle et produkt, slik bladet selv er blitt kraftig forbedret (etter min mening) etter omleggingen til månedlig serie.

    En forsiktig omlegging av stemmereglene, der man (som foreslått) kan stemme på flere innslag istedet for ett, er kanskje verdt å forsøke. Sluttresultatet vil ikke endres uansett, en vinner vil bli kåret – men man får løftet flere fortellinger opp på resultatlista.


    arild    19. May 2016, 08:51    #
  29. Gode poeng her.

    Kanskje en slik forsiktig omlegging vil gjøre at enda flere vil stemme.

    For eksempel hvis noen mener at både Pesten i Venezia, 1943 og Vidunderbarnet er fjorårets tre absolutt beste historier, men ikke klarer å bestemme hvilken de vil velge og heller lar være å stemme.

    Da er mye vunnet hvis alle tre favorittene kan få en stemme.


    Jostein Hansen    19. May 2016, 10:48    #
  30. Enig med deg der! Hvorfor ikke “ta steget” og prøve dette ut?

    Toppbjelken på forsida – som er kommet for å bli (hurra!) er jo nettopp et slikt prøvesteg.

    At de deler opp det redaksjonelle i bolker som passer inntil hver historie er også noe jeg liker veldig godt.

    Månedshefte er også en viktig del av utviklinga (en av grunnene til at jeg anmeldte litt for tidlig var at min lokale butikk var skåle tom for siste nummer i en uke, da tenkte jeg: “enten er de utsolgt, eller så har de returnert, og da er det på tide med en ny FNN”).

    Snakket med bladhandleren, og det viste seg at de hadde vært 100% utsolgt.

    Uansett: Hurra! Salget øker der bladet vises korrekt fram.


    arild    19. May 2016, 14:44    #
  31. Takk nok engang for en utmerket anmeldelse, arild. Jeg tar opp tråden om fantomologi, som dere har vært innom. Først, så langt jeg kjenner til har Lee Falk aldri ytret et ord om at denne fortellingen er en hyllest til hans datter, selv om en av hovedpersonene her bærer hennes navn. Jeg lar den saken ligge, man tar opp andre merkelige forhold, som jeg ikke har sett hverken belyst eller kommentert av fantomfansen.

    Prinsesse Valerie gjør sitt inntog i dagstripehistorien med samme navn. Hun er prinsesse i landet Volara, er helt tydelig er plassert et helt annet sted enn i nærheten av Hodeskallegrotten. Faktisk virker det i følge Valerie-historien at det ligger i en annen verdensdel enn Afrika, (Sør-Amerika?).

    Sala er her i begynnelsen av denne historien helt ukjent med Valerie, og det burde hun ikke være. Valerie har jo overnattet i hennes og Fantomets leilighet tidligere.

    Det bringer meg til neste sak, for i dagstripen med Valerie og historien foran virker det som Sala og Fantomet er samboere, gifte. De bor sammen. På den tiden var dette med samboere utenkelig, ja, ulovlig. I Norge var fengselstraff trussel og loven for to som bodde sammen av forskjellig kjønn.
    Og det var ikke mildere i det puritanske Amerika, der serien ble laget.

    Sala og Fantomet bodde altså sammen i en byleilighet (der de tar inn Valerie i denne dagshistorien). I denne røde heksen fortellingen bor de også sammen i Afrika.

    Hvordan dette henger sammen burde oppta fansen, er det Lee Falk som skriver mot bedre vitende, eller er det hans ghostwriter som ikke vet bedre?


    Bjoulv    20. May 2016, 11:55    #
  32. Eller…. som anmelderen så flippant sa… kan det hende at Mr. Falk tok mer enn én GT etter golfrunden før han skrev historien?

    Merkelig, uansett. I tidlige tider (fra starten av og litt inn i krigen) virker det jo som om LF ikke var så konsekvent med detaljene, men i 1946 burde jo viktige elementer (samboerskap!!!) ha satt seg.
    Pussig.


    arild    20. May 2016, 16:50    #
  33. Vi tar denne nyheten med en gang her…. er det noen som skal til Dublin i sommer? Du kan sikkert kjøpe 100 av denne utgaven til oss:

    http://www.newsarama.com/29385-the-phantom-s-80th-anniversary-celebrated-with-exclusive-dublin-comic-con-release.html


    arild    20. May 2016, 16:53    #
  34. Samboer var et ukjent begrep i 1946. Ergo var Sala og Fantomet gift! Det “trodde” tydelig manusforfatteren(e).

    I historien “Prinsesse Valerie” møter Sala Valerie for første gang og legger henne til sengs i sin egen byleilighet. I den neste historien er Valerie helt ukjent for henne, mens Fantomet husker henne fra sitt besøk i hennes hjemland, som nå er flyttet til Afrika og i nærheten av Hodeskallegrotten!

    I historien foran “Prinesse Valerie”, “Havfruene i Melostredet” får ikke samboer Sala bli med Fantomet på jakt etter havfruene. Hun lar seg smugle med som blindpassasjer på båten han reiser avgårde med.

    Det er i dette tidsrommet, slutten av 1945 og utover i 1946, disse merkverdige forholdene foregår i serien. Dette med samboere, og rotet med Valerie. Det tyder på at det er en eller flere manusforfattere som ikke helt kjenner bakgrunnen for seriens hovedpersoner.

    Salas strikse mor er også vekke, sammen med koselige onkel Dave.


    Bjoulv    20. May 2016, 19:13    #
  35. Veldig gode observasjoner her av Bjoulv, som kvalifiserer til navnevalget.

    I “Den røde heksen” virker Volara å være plassert ikke så langt borte fra Tåkefjellene, noe som også stemmer med begivenhetene da Fantomet vender tilbake til Bengal og Morristown i dagsserien “Prinsesse Valerie”.
    Den indiske koloritten har vært gjennomgående siden starten av serien fra ti år tilbake.

    Gåten med Sala som ikke gjenkjenner Valerie har hjemsøkt fantomologer gjennom mange tiår, og ført til talløse søvnløse netter. En meget plausibel forklaring ligger i at dags- og søndagsserien var adskilt på 40-tallet, og var ikke linket til hverandre i de fleste aviser før på slutten av tiåret. Selv da serien ble synkronisert i 1949-50 var dette gjennomført bare i liten grad i avisverdenen.
    I dette ligger at enten Lee Falk eller KFS (syndikatet) ville eller kunne ikke legge inn så mange referanser mellom de to seriene. Derfor kan teksten i Den røde heksen ha blitt omskrevet eller redigert før publisering.

    Det omstridte “samboerskapet” kan faktisk tilbakeføres enda flere år, til 1940. Helt i starten av dagsserien om våpensmugleren Alvar spaserer Fantomet og Sala langs en kai i storbyen, hånd i hånd. Nettopp denne scenen er blitt berømt, i det den tjente som en anledning til at Aftenposten omdøpte Sala til Diana her i Norge. Tidligere var han ansett som kjæresten til piratpiken Sala. Slike “intime” scener (tett omslynget og mye kyssing) med Sala og Fantomet forekom hyppig utover på 40-tallet. Flere ganger besøkte Fantomet Salas leilighet (se f.eks. slutten av Diana Aviatrix Lost). Hva tenkte leserne av Aftenposten om forholdet Fantomet/Diana i 40-årene; var de betraktet som samboere eller et gift ektepar?

    Lee Falk trakk sjelden frem sine favorittepisoder med Ånden som går (som regel var det den siste han skrev på, eller han klarte ikke velge blant SÅ mange toppeventyr), men ved et par anledninger gjorde han unntak. Til “The Phantom Diary” i 1996 plukket Falk ut ni favoritteventyr, bl.a. Prinsesse Valerie fra 1946. Så er det mulig å spekulere på om han ville gjort dette med en episode skrevet av enn annen en ham selv. En episode han IKKE nevnte var “The Governor and Suzie” fra 1943-44, av mange ansett som en av de aller beste. (Det er flere forhold som tyder på at den kan ha blitt skrevet av Alfred Bester, siden Falk var engasjert på annet hold under annen verdenskrig.)


    Jostein Hansen    20. May 2016, 20:46    #
  36. Dette er stort sett lite trolig, Jostein. Søndgsiden gikk i amerikanske aviser, som brakte dagserien om hverdagene. Det var også helt unødvendig med referanser, om Sala hadde kjent Valerie.

    Valeries land var langt fra Fantomets arena, noe som også framgår tydelig i historien, som hverken nevner Morristown eller Bengal.

    Sala og Fantomet bodde hver for seg i Aftenposten, og Salas mor fulgte meget nøye med, også i historien med Alvar. Selv om paret fikk gå tur sammen om kvelden.

    Men fra havfruene i dagstripene og litt tidligere i søndagsversjonen var plutselig Salas hans samboer. Det varte en tid før alt var tilbake i gamle folder, med Sala hos moren og Fantomet som oppsøkende beiler.

    Hvor troverdig Falk er i sine uttalelser, eller hva han la vekt på eller ikke, er kun en privat spekulasjon, som har lite å si her i denne sammenheng.


    Bjoulv    20. May 2016, 21:37    #
  37. “Princess Valerie” (Fa 22-23/2012) er en fascinerende og tidvis kompleks dagssserie som inneholder mye detaljer fra Fantomets verden.

    I dagsstripen for 30. mars 1946 ankommer Mr. Walker Morristown ved Bengals kyst. Han oppsøker en bar med suspekte personer og finner frem til kannibalene i jakten på Valerie. Derfra er ikke veien lang på hesteryggen til Volara og hovedstaden. Noe som harmonerer med besøket fra Volara i begynnelsen av Den røde heksa, altså er vi fortsatt i Bengal og Afrika.
    På slutten av storyn gjenforenes Valerie og rajahen. Og i oppfølgeren Den røde heksa treffer Sala rajahen for første gang siden hun ikke var med tilbake til Bengal i jakten på Valerie.

    Onkel Dave og Salas mor er med i The Wild Girl fra slutten av 1945 og i Mister Hog fra slutten av 1946 så det er egentlig ikke så langt sprang uten at vi ser Salas nærmeste. Kanskje sunt for begge parter å ha litt fri i perioder så Sala kan disponere huset for seg selv noen ganger når Fantomet er på besøk. Han har jo overnattet mange ganger hos Palmer-familien før og etter 1946.

    Hvordan Sala og Fantomet omgås og oppfattes som fast følge/samboere før 1945 og etter 1947 er en studie nærmere verd.


    Jostein Hansen    20. May 2016, 23:52    #
  38. Jostein, forsøk å forholde deg objektiv til sakene, og ikke sy dem inn i egen påståtte harmoni!
    Du kan gjerne få ting inn til å harmonere, men det er igjen din egen private harmoni.
    Voralas hovedstad og dets befolkning harmonerer slettes ikke med Morristown og Bengal (som du tidligere nettopp påsto var Morristown og Bengal, nå harmonerer det bare!!), men det vil går for langt og for trettende for andre å forfølge og diskutere dette her.
    Interesserte må lese “Prinsesse Valerie” selv, og få sin oppfatning.

    Likevel, her er vi med saken, nemlig som du sier;
    “Hvordan Sala og Fantomet omgås og oppfattes som fast følge/samboere før 1945 og etter 1947 er en studie nærmere verd.”

    Akkurat, ja, det var mitt ærend, og som jeg nå gjentar hvor er fantomologene, om et så viktig anliggende? Så langt jeg kan forstå er det altså en eller flere andre skribenter enn Falk, som står bak serien i disse årene.


    Bjoulv    21. May 2016, 00:30    #
  39. Takk for innspill her.
    Bakgrunnen er hovedsakelig i innlegg nummer 34, der skriver Bjoulv at Valeries hjemland nå er flyttet til Afrika ikke langt fra Hodeskallegrotten. I innlegg 31 er det nevnt at Volara i første omgang kan ligge i en annen verdensdel (Sør-Amerika?) Hvordan harmonerer dette med at Fantomet kommer med fly til Bengal og drar videre med hesten Hero til Volara?

    Jeg har lest Prinsesse Valerie (slik andre også blir oppfordret til) og gir min ærlige oppfatning av hva jeg leser. Den går ut på at jeg følger nøye det som står skrevet i teksten (og bildene), at Fantomet flyr tilbake til Morristown og Bengal og deretter drar til Volara på hest, med Valerie bak på hesteryggen. Etter alle landemerker er den turen ikke for krevende og for lang for en fem-seks år gammel jente.

    Når vi i neste søndagsstory som omhandler Valerie og Volara ser at avstanden mellom landemerkene er omtrent de samme handler det også om logikk og dermed ikke gjøre sakene mer vanskelige enn de er. Selve tonen i disse seriene (som ofte spiller inn når en forfatters verk skal bedømmes) minner også meget om Lee Falk fra en rekke andre historier; forholdet til barn, replikkene, kannibalenes fremgangsmåte, humoren, vamen, detaljene (Heros hestepasser, Mr. Walker-fremtoningen). Totalt sett er alt dette vanskelig å etterligne for en annen forfatter. Spesielt det at Princess Valerie er en knakende god story er det ikke mange som gjør etter Falk.

    Hva som er for langt og for trettende for andre å følge med på må den enkelte selv svare for. Fantomologi er en spennende beskjeftigelse så her må alle mulige svar mottas med takk, uansett om de går i dybden eller ei.


    Jostein Hansen    21. May 2016, 10:28    #
  40. Omskrivingen av Fantomet begynner med søsdagssidene som starter 2. juli 1944. Lee Falk er opptatt med oppdrag over hele USA med informasjontjeneste for armeen og dens krigspropaganda.

    Nye koster tar over og skriver om hele serien. Det begynner med Fantomets barndom og vi får vite at det kommende Fantomet blir plassert i USA hos morens søster, som er gift med Jesper Walker.
    Han, det kommende Fantomet, får altså navnet Walker fordi han vokser opp hos familien Walker som deres sønn.

    Han treffer Sala(Diana) som gutt og blir kjent med henne i hele ungdomstiden, et totalt brudd med Lee Falk som hadde fortalt at Fantomet først ble kjent med henne i voksen alder.

    I den neste historien kommer Sala(Diana) på egen hånd til Morristown og skal til Fantomet. Glemt er hennes mor og morens påpasselighet som anstand. Glemt er at Sala(Diana) sitter hjemme og venter på Fantomet som bare stikker innom mellom sine eventyr.

    Nå tar hun skjeen i egen og blir en annen kvinne. Nye skribenter er i gang med Fantomet.

    Sala er flyttet inn i grotten og blitt Fantomets samboer og makker. Serien kunne skiftet navn til “Fantomet og Sala på eventyr” Underveis i dette forholdet kommer eventyret med “Den røde heksa” inn, der Sala ikke er kjent med sitt tidligere bekjentskap med Valerie, som jeg vil anta kommer av at søndagsskribenten ikke vet hva som har foregått i dagstripen.

    Hele dette fortsetter til og med 19. februar 1949, fra neste dag mandag 20. februar 1949 blir det andre boller. Da overtar Wilson McCoy hele serien og starter en samkjøring mellom dagstripen og søndagsidene der samboerforholdet blir oppløst og Diana vender hjem til mor og onkel og Fantomet påny blir den som arbeider alene.

    Det er disse årene ( en fem års periode) som jeg aldri har hørt et kvekk av fra fantomologer, annet enn å være mest mest opptatt av å klamre seg til at det er Lee Falk som står bak, enn å se denne nyskapingen, eller forsøk på det.


    Bjoulv    21. May 2016, 13:28    #
  41. Når vi er inne på samboerskap var altså Sala Palmer ofte på besøk i De dype skoger i disse årene og Fantomet var på besøk i USA, før og etter 1945. Spesielt hyppig forekommer besøkene i søndagsserien, etter 1945. I dagsserien fra 1948, The Lady Luck, starter episoden med at Lily fremstår som sterk motstander av Salas forhold til Fantomet og går til skrittet å destruere et brev han har sendt til Sala i USA. Dette skjer altså før Wilson McCoy overtar hele serien i 1949…
    Men også i Mister Hog (for øvrig en av mine store favorittepisoder av Falk, bør leses!) fra 1947 er det heller ikke klare tegn på samboerforhold, heller det motsatte. Innimellom her har vi også den oppklarende “Romance and the Vesta Pirates”.

    (Hva gjelder Princess Valerie så betyr det da egentlig ikke så mye at Lee Falk selv var spesielt glad i fortellingen om Princess Valerie, at hans datter ble fortalt at serien ble laget som en hyllest til henne, at Ray Moore og Wilson McCoy fikk bilder av Valerie Falk som utgangspunkt for fortellingen? Eller at Falk gjennom mange tiår var kjent for å bestemme selv i hvilken retning serien skulle ta, uten innblanding? Hvis jeg hadde skrevet slike minneverdige historier som fortsatt diskuteres 70 år senere ville jeg nok blitt skuffet hvis jeg hadde blitt fratatt “eierskapet” til fortellingen. Men selveste William Shakespeare må finne seg i å bli gått nærmere etter i sømmene i dag. So who knows where the ghost goes?)

    Ved anledninger der Sala dra til Bengal har Lily neppe noen mulighet til å overvåke om de forelskede opptrer som samboere eller ikke.

    Her var det muligheter for å gjøre mer enn å gå tur sammen, selv om bandarene fulgte nøye med langs jungelstien.

    Muligens overnattet Sala i Hodeskallerotten, i en egen “leilighet”, eller sov hun sammen med Fantomet (slik Bjoulv er inne på)?

    Så er spørsmålet om hvordan et slikt “samboerskap” ble oppfattet av omverdenen, hvor stor forskjell er det på naboene i Westchester i Amerika og kulturen i Bengal og De dype skoger?


    Jostein Hansen    21. May 2016, 14:38    #
  42. Det jeg påpeker, Jostein, er her hva som foregikk i søndagserien disse årene, ikke hva som hendte foran og etterpå. “Prinsesse Valerie” historien er en dagstripesak og faller også utenfor her. Her forholder vi oss til den røde heksen fortellingen Denne femårsperioden er meget unik og adskiller seg vesentlig fra historiene foran og etterpå. Jeg skal komme tilbake til dagsstripeversjonen, men holder meg altså til dette tidsrommet i søndagserien for ikke å blande inn alle mulige andre ting. Og sist men ikke minst, å kave hardnakket på at Falk står bak alt, betyr egentlig at du ikke er interessert å belyse denne saken.


    Bjoulv    21. May 2016, 15:21    #
  43. I nr 7. er det igjen Thorgals Ylva som er biserie. (Mens jeg fortsetter å vente på Jerome)


    Øyvind B    21. May 2016, 20:52    #
  44. Jerome kommer nok han også, Øyvind. Du trenger vel å minnes på det også?

    Arild:Håper det sofistikerte distribusjonsapparatet til Bladcentralen fanger opp at Fantomet er utsolgt tidlig og sender flere blader neste gang. Av fire butikker her jeg bor er det bare èn som selger det fortsatt.

    Og angående leseravstemningen, den historien som fikk førsteplassen har jo bestandig vunnet med god margin. Det har jo vært sånn i de siste åra at mange historier har fått null stemmer. Og det skyldes også at mange av de har vært dårlig, og så er det ikke så mange som stemmer som før.


    Thomas Askjellerud    21. May 2016, 21:16    #
  45. Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan Bladcentralen fungerer. I “min” butikk er allerede neste nummer av Fantomet og Davy og Miki allerede utsolgt, før de egentlig skulle vært i salg. Tex Willer, Maxi Tex og Tempo er også utsolgt. Men Bladcentralen klarer ikke å justere antall eks. av hver tittel oppover. Det virker bare som at de justerer nedover?


    Øyvind B    21. May 2016, 21:33    #
  46. Bladcentralen fungerer ikke. I butikken som selger er det åtte eksemplarer, i de andre var det tre. Hvordan skal man øke salget når det allerede er tomt? Håper det er mange som abonnerer…


    Thomas Askjellerud    21. May 2016, 21:53    #
  47. Ja, det er sannelig mye “rart” med distribusjonen av Fantomet. Jeg er på hytta denne uken (det er derfor jeg har så mange innlegg her for tiden, ha,ha).

    I begynnelsen av uken var jeg nede i bygdas sentrum, der var begge nummer av Fantomet i hylla, både nr 5 og nr 6 ( nr 6 som arild fikk kjeft for å anmelde, da det ikke var i salg). Nr. 6 hadde en bunke og nr 5 to-tre-fire blad.

    Da jeg var ned i dag på lørdag for å tippe, var nr. 6 utsolgt! (Jeg spurte hun bak disken som bekreftet at det forsvant fort), men av nr. 5 sto det ett eksemplar igjen i hyllen.

    Så i bygde-Ryfylke er Fantomet utsolgt før det skal selges!! Kan det være arild som fikk det å forsvinne fra hyllene så fort? Han har jo en glitrende anmeldelse!


    Bjoulv    21. May 2016, 22:17    #
  48. Kanskje Fantomet er mer populær i bygda enn i byene? Send ut en en bunke til alle landets bygder! Bønda liker jo Fantomet for han drikker melk!


    Thomas Askjellerud    21. May 2016, 22:37    #
  49. Til Øyvind B og Bjoulv! Er Fantomet nr. 6 utsolgt allerede er jo det en katastrofe, og en hån mot kundene. Dette skal ikke Bladcentralen ha, men butikker som ikke førkger reglene. Kommer man på en butikk i morgen og får beskjed om utsolgt Fantomet, meld fra til BC og få salget av blad stoppet.


    IpComics    22. May 2016, 18:21    #
  50. Ip, og de reglene er, kom med sitat?, offisielle fra autorativt hold? For dem er ukjent for kioskene!


    Bjoulv    22. May 2016, 19:23    #
  51. Kan man ikke bare være fornøyd med at bladet blir solgt?


    Thomas Askjellerud    22. May 2016, 19:29    #
  52. Joda, Thomas, men bladet skal være tilgjengelig for alle, ikke bare de som kommer før tiden. Og, Bjoulv, sitatet finner du i hvert Fantomet; i salg fra …!
    Men er det greit? Da kan vel togene/bussene begynne å gå noen minutter før tiden. Og sportsarrangement gå et par dager før, samma det, eller?


    IpComics    22. May 2016, 19:36    #
  53. Utdrag fra forhandlervillkår til Bladcentralen:

    “Salgsdager
    Mandag er salgsdag for de fleste publikasjonene. Ved for tidlig salg kan forhandler miste retten til å selge Bladcentralens publikasjoner.

    Ekspressdistribuerte publikasjoner (blant annet Se og Hør og Her og Nå) skal selges umiddelbart etter levering.

    Weekend publikasjonene leveres i egne pakker og skal være i salg fra fredag, slik som Se og Hør Extra.”

    http://www.bladcentralen.no/forhandler/forhandlervilkar/


    Thomas Askjellerud    22. May 2016, 19:38    #
  54. Disse reglene er absolutt ikke “ukjente for kioskene”, men noen kiosker velger å ignorere dem. For eksempel har Narvesen-butikker i flere byer hatt tradisjon for å sette nye blader i hyllene torsdagen eller fredagen før den offisielle salgsdatoen. Men det kan virke som Bladcentralen slår hardere ned på slikt enn før, så det er også forståelig at færre enn før praktiserer det.


    Marius Hestness    22. May 2016, 19:51    #
  55. Vel, Thomas, dette var vagt, kommer Fantomet inn under de “fleste” Gjelder ikke dette for publikasjoner som har salgsdag påtrykt på forsiden? Hvorfor har ikke Fantomet det, hvis salgsdag var SÅ viktig? Kan en publikasjon uten salgsdag påtrykt, selges før tiden?
    Du snakker som en pirket byråkrat, Ip.


    Bjoulv    22. May 2016, 19:55    #
  56. Vel, Bjoulv, gamle Moz vet svaret, men siden han ikke er her spurte jeg Bladcentralen istedenfor! Skal oppdatere her så fort jeg får svar!


    Thomas Askjellerud    22. May 2016, 20:04    #
  57. Gamle Moz analyserte og kom fram til dette:
    Alle publikasjoner uten påtrykt salgsdag kan settes opp i hyllene så fort de er innenfor dørene til bladselger.

    Blad med påtrykt utgivelsedato har selvsagt andre regler.

    I tilfeller med påtrykt dato må bladselger være nøye og følge regler. Uten dato står bladselger fritt.

    Hva som er ønskelig for utgiver er noe helt annet. Det følger altså regler med påtrykt dato, som selvsagt fordyrer publikasjonen. Publikasjoner med datoangivelse er således dyrere i distribusjon enn publikasjoner uten dato.


    Bjoulv    22. May 2016, 20:27    #
  58. At det er mulig!


    IpComics    22. May 2016, 20:59    #
  59. Ingenting er gratis, Ip!


    Bjoulv    22. May 2016, 21:47    #
  60. Heia Viking! (Lillestrøm-Viking 1-2)


    Jostein Hansen    22. May 2016, 21:57    #
  61. Ja, takk, Jostein. Det satt langt inne! Men nå løsner det og våres for Viking. Gleder meg til neste kamp, hjemme! Og nesten for Bryne også , der Kristiansund kun fikk ett poeng!


    Bjoulv    22. May 2016, 22:10    #
  62. Ja, heia Viking … det sier i grunnen det meste.


    IpComics    22. May 2016, 22:34    #
  63. Beklager avsporingen, men jeg elsker slike kamper med: intensitet, nerve og drama.
    Dessuten: Viking fortjente seieren.


    Jostein Hansen    23. May 2016, 15:43    #
  64. Det mest påfallende er vel antallet eksemplarer som butikkene får? Jeg vet ikke hvor mange Davy og Miki som var i esken, men siden jeg kjøpte den siste, så tipper jeg 2. Davy og Miki har samme BC-nummer, 1546, som Tex Willer fargebok (Delta Queen). Delta Queen kom i to eks. og ble også utsolgt. Hv ahadde skjedd dersom Delta Queen ikke hadde blitt utsolgt? Hadde man da redusert antallet Davy og Miki til null fordi samme BC-nummer kan bety samme serie i datasystemet? Tex presenterer brukte også dette BC-nummeret, kan det ha en sammenheng med at det kommer så få eks. av Davy og Miki, og Tex fargebok?


    Øyvind B    23. May 2016, 17:44    #
  65. Jeg vil tippe at det har det, ja. Dette er nok serier som trykkes i lavere opplag enn Tex Willer månedshefte. Jeg har også bedt butikken ta inn 5 D&M, men får bare to. Tex Willer har jeg bedt om 3, men nå kommer det 6.
    Men Fantomet kommer det ikke et fnugg av. :)


    IpComics    23. May 2016, 19:26    #
  66. Ja det virker som om dette går i en smørje (med samme nummer) . Denne diffuse og lite oppklarende opplysningen er gitt:

    “Det er unntak der samme nummer blir brukt på flere serier. Vanligvis dreier det seg da om album som har lik pris og samme salgsmønster.”

    Spørsmål som melder seg er da, hvem avgjør at det er “lik pris og samme salgsmønster.” Svar utbes.

    Det kan umulig være BC, men forlaget som skal vite slikt.

    Neste spørsmål er koster nummer-tildeling penger? Altså å kaste ting inn under samme nummer så spares det på utgiftene. Svar utbes.

    Vel hjemme igjen var jeg ute og handlet, tre butikker, Coop market, Coop Extra og Rema 1000. Jeg ville se hvordan dette Fantomet nr 6 hadde det. Men, det manglet i hyllene til samtlige tre butikker!

    Om de har fått det og solgt det, eller ikke vet jeg ikke, eller om de har mottatt esken med blad og ikke fått tid (giddet) til å pakke ut.

    Jeg får følge med, dette blir spennende!


    Bjoulv    23. May 2016, 19:42    #
  67. Den gamle fyren i Aeronauten minner om Stan Lee.

    Ellers venter jeg fortsatt på svar fra Bladcentralen, tydeligvis et delikat spørsmål dette. Funker Pressbyrån i Sverige likedan?


    Thomas Askjellerud    24. May 2016, 16:40    #
  68. På butikken jeg besøkte i dag sto det en del igjen, men de følger reglene. Konklusjon; kjeltringene tjener mest – i første omgang.


    IpComics    24. May 2016, 16:46    #
  69. I dag var jeg innom to butikker, en Kiwi og en Coop Mega. På Kiwi var det null Fantomet – men på Coop Mega var det faktisk åtte eksemplarer av nr. 6.

    Av de fem butikkene jeg har besøk her i byen, etter jeg kom fra landet på søndags kveld, hadde altså fire ingen Fantomet, mens den femte har altså disse åtte i hylla,

    Jeg vet ingenting om de fire som var uten Fantomet, hadde hatt utgaven i det hele tatt, eller de var utsolgt. Men som jeg har lovet og satt meg fore, jeg skal sjekke dette med Fantometdistrubusjonen i denne perioden, og også sjekke salget, der jeg skal telle antall eksemplarer hos de som har noen og hvordan det eventuelt minker i hylla.

    Rapporter kommer etterhvert, jeg springer ikke rundt, men sjekker der jeg er innom, og nå har jeg jo en Coop Mega å telle antallet i hylla , hver gang jeg er innom der.


    Bjoulv    26. May 2016, 00:21    #
  70. Mitt inntrykk er at flere butikker enn før (ca. 7 år tilbake) fører Fantomet. Det virker som en slags utjevning (langsomt) har funnet sted.
    Nærmeste Coop Extra har to eksemplarer, Bunnpris har syv-åtte mens Narvesen ved jernbanestasjonen har syv (noen kan være solgt).

    Så får vi se hvor mange som blir revet bort fra hyllene de neste ukene.

    Wow, dette ble faktisk innlegg nummer sytti til denne tråden, slett ikke verst.


    Jostein Hansen    26. May 2016, 17:12    #
  71. Ja, la oss håper Ånden som går får en oppblomstring. Virker som interessen generelt sett er stigende. Dette må være den mest kommenterte Fantomettråden noensinne.

    Venter fortsatt spent på svaret fra Bladcentralen…


    Thomas Askjellerud    26. May 2016, 22:25    #
  72. Bladcentralen er et monster på godt og vondt.

    På den ene sida HAR de sørget for – sammen med GAMLE Narvesen distribusjon – at blader og slikt har kommet ut til hele landet.

    Som Warren Ellis sa til meg i 1998: “Da jeg landet på Flesland fikk jeg lyst til å kysse bakken da jeg så alle tegneseriene de hadde i salg i kiosken der”.

    Monopolordningen, derimot, er ikke grei. Den utestenger (samme hva de sier) mange aktører fra å delta.

    Og det er knallharde krav til salg for å få være med, hvis du er svak det første året er du ikke med neste gang det deles ut løyver.

    Og de er kraftig høye på seg sjøl, ikke noe kommunikasjon nedover til bermen, nei. Til og med forlagene er kraftig styrt i hva de får ut – og hvor.

    Narvesen er jo eid av Rema-Reitan nå og distribusjonen (InterPress) er styrt fra Sverige. Faktisk enklere å få prate med dem, men salget deres er ikke så robust som BC.


    arild    27. May 2016, 12:18    #
  73. Fersk rapport fra Meny like ved:

    #5 mottatt 4 stk., utsolgt. #6 mottatt 4 stk., allerede utsolgt.

    tidligere fikk de 6 som ofte solgte ut. nå får de for få.

    å sende blader til butikker som lørjer alt sammen i en haug har ingenting for seg – Kiwi like ved, men også Coop Prix og Rema har dårlig utvalg.

    Så – Meny her er eneste butikk i Bergen sentrum/nord som har Fantomet. Det bor 1000 studenter eller mer her…


    arild    27. May 2016, 17:59    #
  74. Dette er jo bare helt utrolig og fantastisk! Butikken som ikke har hatt Fantomet på flere måneder, har nå plutselig to stk.!!


    Thomas Askjellerud    28. May 2016, 14:54    #
  75. Wow! To blader! Slikt lukter det suksess av!


    arild    29. May 2016, 21:27    #
  76. Jeg var på reise i helgen fra fredag, og hjemme nå. Dessverre fikk jeg kun besøke en butikk på veien, en Rema 1000 som ikke hadde Fantomet, men som hadde en innehaver som tydelig kunne sine saker.

    Dermed er det meste oppklart for meg, og brikkene faller på plass. Når jeg nå ser over innleggene som omhandler distribuering og slikt, er det nok stor forvirring og den som faktisk holder hodet kaldt er arild, der hans observasjoner faller naturlig inn i den forklaringen jeg fikk.

    Kort forklart er forholdet slikt, blad behandles som alle andre varer, og skal så snart som mulig etter mottakelsen ut i hyllene. Å lage en vare og dermed unndra den for salg er ingen butikk. Og hvem skal så betale for forhåndslagring?

    Varer som kommer til butikken går inn i dataanlegget – det på mange måter, via punching, via filer eller via leverandørens filer, Det er overordnede organ som følger med på omløpstid, altså hvor lenge en vare ligger for salg, og dermed opptar hylleplass (som egentlig er leid område), og det optimale er alt ting skal sirkulere kvikt.

    Disse overordne organene, hos oss Rema sentralt, hos Coop deres, bestemmer priser og varer, deriblant hvilke blad vi skal ha i hyllene.

    Selvfølgelig kan vi i butikken skrive eller ringe inn, men en bør ha gode argumenter hvis en ønsker flere Donald, Tex Willer og Fantomet, enn deres dataanlegg har forstått.

    Dermed er fast utsalgsdato torpedert og likeså individuell behandling og bestilling av butikken.

    Det er det triste resultatet av utviklingen der “kjøpmannen på hjørnet” er radert ut.


    Bjoulv    29. May 2016, 22:15    #
  77. sitat: “Kort forklart er forholdet slikt, blad behandles som alle andre varer, og skal så snart som mulig etter mottakelsen ut i hyllene. Å lage en vare og dermed unndra den for salg er ingen butikk. Og hvem skal så betale for forhåndslagring?”
    At du går rundt med slikt svada i hodet bør du holde for deg selv, og ikke synliggjøre tullet på en slik måte. Selv om du nok har rett i påstanden, salgsmessig sett, så holder det ikke overfor reglene satt av dem som distribuerer bladene. Jeg skjønner ikke at noen gidder å diskutere dette. Hva blir det neste som skal overprøves?


    IpComics    30. May 2016, 18:53    #
  78. Dette er ikke svada, men de faktiske forhold. som vi alle bør forholde oss til. Hvis du ønsker å endre dem, bør du stå fram og arbeide for endring. Å hemmeligholde fakta har aldri vært noen løsning eller vei å gå.

    Ellers er det forskjellige distributører, i gamle dager kalt grossister, som kanskje har regler, og kanskje de forsøker å forfekte dem også. Slik eventuelt internt vet jeg ingenting om.

    Hvilke regler som gjelder er heller ikke enkelt å få fram, jamfør Tomas’ henvendelse til en distributør.

    Hvis en distributør, jeg vet ikke om noen, vet du Ivan?, skulle ha egne spesielle regler som ikke passer inn med butikkens eller kjedens datasystem og lignende, og hardnakket forfekter dem, kuttes han sikkert fort ut av kjedens systemer.

    Det er organisasjoner som har kritisert at deres leverandører er prisgitt selger (kjedens) vilkår og regler med innkjøpsprissetting. Det er også nedsatt et statlig utvalg som skal se på saken.

    Det er ingen bladdistributører som er engasjert seg her i denne saken, det er helst landbruks.— og fiskeri som står på her.

    Derfor virker det hele for meg at du rir din egen kjepphest! Lykke til.


    Bjoulv    30. May 2016, 22:03    #
  79. Ikke rir jeg, og ikke trenger jeg noe lykke til. Jeg har ingen agenda, men forholder meg til det faktiske forhold. Bør det endres? Det har jeg ikke tenkt på. Saken er at vi har en ordning, og de som får økt salg ved å nekte å følge den bør ikke skryte av det.


    Ipcomics    1. June 2016, 06:55    #
  80. Klippe, klippe, IP. Det er ingen som skryter , men forteller om de faktiske forhold. Hvis du er så engasjert ta turen innom Narversen i Tromsø i morgen og fortell dem hva du mener, når de stiller opp de bladene for salg,som du mener er for tidlig å sette opp.


    Bjoulv    1. June 2016, 10:54    #
  81. Hvorfor det? Jeg er ikke engasjert, jeg bare påpeker fakta.


    IpComics    1. June 2016, 16:17    #
  82. Hos Narvesen på Trondheim sentralbanest. er alle de ti? (kan ha vært flere) eksemplarene av FA 6-2016 revet vekk, noe som lover godt for fremtidige utgaver med Ånden som går.


    Jostein Hansen    5. June 2016, 16:11    #
  83. Fa-6/16 har en kjempeforside og topp historier og har garantert årets foreløpige salgsrekord. Det lover godt for neste årsbudsjett som om noen måneder skal godtas og vedtas av Egmont ledelsen. Lykken står den kjekke (Fantomet) bi.


    Bjoulv    5. June 2016, 16:20    #
  84. Svært gode nyheter. Men… utsolgt – betyr at potensielle kjøpere ikke finner heftet. På Meny her i Bergen røk bladet ut etter en uke. Det betyr 3 uker uten salgsmulighet for nye og gamle kjøpere.

    Og vår mann på Meny har bedt Bladcentralen om 6 hefter i lang tid, men får bare 4. Som blåser vekk.


    arild    7. June 2016, 00:17    #
  85. Datasystemene til grossistene, Bladcentralen og InterPress, takler ikke “utsolgt”, det vil si uvanlig godt salg ( Det takler heller ikke “ikke solgt”, altså motsatt, uvanlig dårlig salg).

    Det takles ikke før det kommer inn i datasystemet, måneden eller måneden deretter. Slik går “dårlig salg” av nr. x ut over nr.xxx, eller nr. xxxx, som får mindre blad i hyllene. Likeså med godt salg, da kommer det etter noen måneder økte kvoter med blad til utsalget.

    Blad blir således behandlet som en lik vare året rundt, selger butikken mindre melk eller spiker, så leveres det mindre melk og spiker. Går salget opp av en vare kommer grossisten med mer.

    Blad som Fantomet som er individuelle, får samme behandling som alle skulle være samme varen.

    I “gamle” dager kunne “kjøpmannen på hjørnet” bestille mer Hjemmet, Donald eller Fantomet, hvis det ble utsolgt raskt, og han hadde nye supplement dagen etter. Slikt kan vi bare glemme i dag, med supermarkeder som tilhører store kjeder og slikt.


    Bjoulv    7. June 2016, 01:07    #
  86. Fantomet relatert…..Har dere fått med seg denne?

    http://www.comicbookresources.com/article/sacha-baron-cohen-star-mandrake-magician-film


    Jonaso    7. June 2016, 23:14    #
  87. Ja fikk det med meg som filmnerden jeg er. Høres ikke lovende ut. Liker SB Cohen, men i følge regissøren blir dette tydeligvis en ren komedie. Tror faktisk den beste måten å sikre suksess med filmversjon av Mandrake er å lage en Kings Watch film, den burde vel slått an hvis den la seg tett opp mot den fantastiske tegneserien!


    Paul Andreas    8. June 2016, 10:42    #
  88. Fantomet framstår i dag som det ultimate seriemagasin!
    Forsider i absolutt særklasse, innhold blandet, med artikler og topp serier i super særklasse.
    I virkeligheten ligger bladet i en helt annen divisjon enn såkalte tilsvarende magasiner i både inn- og utland.
    Ja, sterke ord – men slik er de faktiske forhold.
    Tegneseriemagasin – serieblad bør utvikle seg selvsagt i tråd med utviklingen ellers i samfunnet og folk bevissthet.
    Slik sett var Damms billedserier, anno 1941, Norges første serieblad, et gjennomført topp magasin som ikke sto tilbake for utenlandske utgivelser/konkurrenter.

    Men tiden går, og i dag står Fantomet på en suverenen førsteplass.


    Bjoulv    14. June 2016, 00:32    #
  89. Jeg er ikke uenig. Det sørgelige er at det ikke er mye å sammenligne Fantomet med, i inn og utland. Det er litt ensomt på toppe, særlig når alle andre deltakere har gitt opp.


    IpComics    14. June 2016, 12:13    #
  90. Men det er greit å være på toppen!


    Thomas Askjellerud    15. June 2016, 00:16    #
  91. De magasinene som finnes i inn- og utland er nok blitt færre, selv om Frankrike og Italia har noen slitesterke travere. Hva med Finland, Spania, Polen og Canada?

    Skal ikke nevne noen spesielt i denne omgang, heller ikke Comics Revue, Tempo (magasin eller softcoverbok, eller begge deler?), Penny eller Agent X9 (Sverige)…

    Men siden en del magasiner er blitt tykkere, med variert og topp innhold, er prisene blitt tilsvarende høye.

    Når vi i tillegg tar høyde for at det utgis MASSE (kostbare) tegneseriebøker og noen få album, har de færreste mulighet til å følge med på alt.

    Derfor tror jeg at det er lurt å satse på å samle kreftene omkring noen få kvalitetsmagasiner slik Fantomet er et ypperlig eksempel på.


    Jostein Hansen    16. June 2016, 10:30    #
  92. Fokuserer vi på 100 sider hver måned, stor del nye historier og bredt utvalg, da tror jeg listen blir veldig kort, selv i de landene du nevner. Men, Fantomet bør sove på toppen, det har så langt i år vært lite nytt fra Skandinavisk hold.


    IpComics    17. June 2016, 14:59    #
  93. OPPDATERING:

    Butikken som hadde to eksemplarer, ref. #74, har nå ett igjen. Hvis vi nå forsøker å ikke tenke på hvorfor butikken hadde to eksemplarer i utgangspunktet, vil de ha neste nummer også hvis ikke det siste eksemplaret blir solgt ut? Butikken er oppe til 22 i dag, så det er fortsatt en sjanse.

    Så, av fire butikker og en kiosk, er det to butikker med syv eksemplarer tilsammen. Kiosken pleier å ha Gullalderen inne, det er da enda noe. I min kommune er det pr. 31.03.2016 16 859 innbyggere, dvs 2408 innbyggere pr Fantometblad. Dog må ta med at det er en del ukjente variabler og risikiofaktorer å ta med, da jeg ikke har vært innom lokalbutikkene på bondelandet.
    Og Fantomet er populært blant bønda, ref. #47.

    Spørsmålet er da hvor mange prosentpoengs sjanse er det mulighet for å få tak i Fantomet?

    Ellers kommer jeg til å purre på min henvendelse til Bladcentralen, ref #56.

    Nå venter jeg bare på anmeldelse av nummer 7!


    Thomas Askjellerud    18. June 2016, 18:33    #
  94. Det er en historie hvor Fantomet er på fotballkamp sammen med Rex og Tom-Tom og ser på Bengals fotball-lag. Europeisk fotball. Av Eralp, sent 70-tall tror jeg. Er et stort bilde på siste side av historien. Noen som vet hvilken historie det er og som kan gi meg et bilde?


    Thomas Askjellerud    18. June 2016, 20:54    #
  95. #88: Jeg er tilbøyelig til å være godt enig med Kjell, selv om han jobber innafor redaksjonen :)

    Blir bare mer og mer glad i produktet. Solid håndverk fra start til mål.

    Ikke noe klipp og lek-forsider, men god kunst fra topp illustratører.

    Solide ledere, klubbsider og historiske fakta som det er gjennomført research på, informativt og underholdende.

    Nye Fantomethistorier av gjennomgående gode serieskapere som BRYR seg om karakteren.

    Kjempegode europeiske album som ellers ikke hadde blitt utgitt her (f. eks. Jerome og Thorgal).

    Klassikere til glede for samlere og nye lesere.

    Alt sydd sammen av en redaksjon som også BRYR seg om (og KAN!) karakteren. Tar meg i å sammenligne hva utenlandske forlag og serieskapere får seg til å gjøre med (like gamle) helter som Superman og Batman – endrer dem til mutanter, aliens, insekter, demoner, vampyrer, roboter og slikt – kun for å variere historiene og gjøre karakteren fortsatt “interessant”.

    I Fantomet fortelles det gode historier – og fortellingen står 100% i fokus, uten fiksfakserier.


    arild    19. June 2016, 12:27    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)