En ny verden av fabeldyr

«Snøkattprinsen» begynte som et Kickstarter-prosjekt. Nå debuterer Dina Norlund som serieskaper på norsk med denne fantasyfortellingen.

Snøkattprinsen blir din første bok på et etablert forlag (Egmont). Hva kan du fortelle oss om den på forhånd?

Jeg gleder meg masse til å se den i bokhandlene og få høre om hva folk synes om Syv (hovedpersonen) og hans reise for å finne den magiske kongekrona og redde hjemmet sitt! Det er et prosjekt jeg har jobbet på siden høsten 2018 og jeg er utrolig glad den har blitt plukket opp, oversatt til norsk og publisert med et etablert forlag. Jeg vil helst ikke si så mye om boken på forhånd, men la oss si at den er fylt med magi, fabeldyr og spenning.

Du har tidligere selvpublisert denne historien på engelsk. Avviker denne nye versjonen noe fra den første?

Ja, den nye versjonen har en ny prolog samt noen nye sider mot slutten av boka. Vi fant ut at fortellingen ble litt for komplisert og stiv i originalversjonen. Den inkluderte en gud som bare ble nevnt med navn og som aldri egentlig var en karakter. Men på en måte så var det også ok at den var litt tyngre! De fleste som kjøpte den engelske utgaven var folk på samme alder som meg, og så på tegneserier litt mer som kunst og liker ting som er litt kompliserte. For den norske utgaven så endret vi noe av starten for å gjøre boken mer appellerende for barn. Jeg tror ikke det ødela noe som helst med de endringene vi gjorde, tror det gjorde den mer helhetlig og jeg er veldig fornøyd med den nye versjonen!

Skurkene i boka er «demoniske rever». Furry- og fantasytegnere pleier ellers å like rever. Hva er ditt forhold til dem?

Haha jeg liker rever godt selv! Nå vil jeg jo ikke røpe noe om handlingen her, men mine rever var, likt som andre serietegnere, inspirert av revenes rykte som veldig slu karakterer. De har flere sider til seg og liker rampestreker. Jeg blandet også mine rever med noe japansk mytologi og et annet slu dyr for å gjøre dem litt forskjellig: slanger!

Jeg har hørt at du bruker barndomsminner som basis for ideene dine. Er det tilfelle med «Snøkattprinsen», og hvordan har det da inspirert deg?

Tja og ja, begge kanskje? Hovedgrunnen til at jeg startet å tegne Snøkattprinsen var egentlig min kjæreste, som så en katt i snøen og sa «Look, it’s a snow cat prince!» og jeg elsket tittelen så tok ideen og løp. Jeg spurte om lov! Men selve historien, designene og kulturen i boka er veldig inspirert av ting jeg elsket når var yngre: Norrøn og japansk mytologi, fantasy og fabeldyr. Tror det er noe som alltid påvirker det jeg tegner uansett handlingen på historien, og jeg tror du vil legge merke til det i Snøkattprinsen.

Du har flere prosjekter til salgs på egen nettside. Hvor godt har det fungert for deg, både økonomisk og i forhold til å skaffe et publikum?

Jeg har alltid hatt en greie med at jeg liker å gjøre ting selv. Etter at jeg startet å lage ukentlige YouTube-videoer i 2017 så bygde jeg meg et veldig engasjert publikum (over 2-3 år) som var veldig interessert til å støtte mine personlige prosjekter. Mye av det jeg har tegnet, sånn som «Fern & The Moon Rabbit» og «Greylegs«, er bøker som har tematikk eller en stil som ikke ofte blir publisert med etablerte forlag, så jeg bestemte meg for å printe dem selv! Jeg har printet tre illustrerte bøker/tegneserier, ett kunsthefte og en innbundet bok. Tre av disse prosjektene var finansiert via Kickstarter-kampanjer, slik at jeg hadde økonomi nok til å printe bøkene.

Det var ikke en rask sak å få det til å funke, min første kampanje solgte bare 50-60 bøker. Men året etter vokste jeg på YouTube og «Greylegs» solgte nesten 500 bøker, og ett år etter det igjen solgte «The Snow Cat Prince» hele 1500 bøker! Det høres kanskje ikke mye ut fra et forlags perspektiv, men for en person som gjør alt selv inkludert redigering, printing og utsendelse, var det heftig. Så det har fungert veldig godt for meg å jobbe på personlige prosjekter det er gøy, men jeg er veldig spent på å gi ut bok med forlag nå. Tenk… jeg trenger ikke gjøre alt selv! Jeg skal nok fortsette å gjøre små prosjekter på siden av og kanskje printe noen få, men jeg vil fokusere på større prosjekter som kan bli publisert på tradisjonelt vis.

Hvilket prosjekt er du mest fornøyd med så langt?

Det må jo være Snøkattprinsen tror jeg! Siden jeg var liten har jeg elsket tegneserier og flere ganger har jeg prøvd å tegne min egen, men det har alltid vært for mye arbeid og for krevende. Og etter jeg tegnet mindre prosjekter som «Greylegs» så trodde jeg at kanskje var det tradisjonelle barnebøker, med store illustrasjoner på hver side, jeg skulle fortsette med. Men så startet jeg på Snøkattprinsen og det vokste fort fra en 30 siders barnebok til å bli en 140 sider grafisk roman! Og jeg er veldig stolt for at jeg faktisk gjorde hele ferdig og nå er det tegneserier jeg vil fokusere på fordi nå vet jeg faktisk kan gjennomføre det. Men jeg ser jo selvfølgelig hvor jeg kan gjøre ting bedre, så jeg gleder meg til å komme i gang med et større tegneserieprosjekt!

Hva slags utdanning har du?

Jeg tok studiespesialisering med formgivning på videregående og et friår etterpå. Når jeg fant ut at det var noe som het «concept art» der du kunne designe karakterer og objekter for film og spill, bestemte jeg meg veldig fort for å gjøre det. Men så er jeg ikke så veldig glad i skole, så jeg bestemte meg for å ta et et års diplom i Singapore på FZD School of Design i stedet for et treårig studium i Amerika. Helt ærlig var dette det helt riktige valget for meg, siden jeg ble mye bedre på å tegne bare på tolv måneder også fikk jeg meg en fulltidsjobb som en konseptkunster hos studioet Atomhawk i England rett etterpå, og det ser jeg på som en fortsettelse av min utdanning.

Dina Norlund

Hvem eller hva regner du som dine største inspirasjonskilder?

Når det kommer til kunst og stil så er nok mine største inspirasjonskilder europeiske tegneserier. Jeg vokste opp med pappas store samling av danskoversatte grafiske romaner og tegneserieblader som Ulverytterne, og W.I.T.C.H. som jeg fikk kjøpe hver måned i butikken! Utenom dette så er en konstant inspirasjon mytologi og fabeldyr, jeg tror du kan alltid finne noe hint av dette i designene og historiene mine.

Kulturåret 2021 har fortsatt store usikkerhetsmomenter. Men hvor kunne du tenke deg å reise av festivaler og arrangementer for å promotere Snøkattprinsen og kanskje publikasjonene og illustrasjonene dine generelt?

Kunne ønske meg å reise hvor som helst! Nå er ikke jeg veldig oversiktlig på hvilke arrangement som finnes i Norge eller hvilke som kommer til å skje i år, men uansett vil jeg veldig gjerne dra på de fleste, om jeg får tid.

Egmont lanserer tre nye fantasyserier i fra januar til mars. Din er den eneste som ikke er en fortsettelses-serie. Hvor tror du veien går videre etter «Snøkattprinsen»?

Det overrasket meg faktisk litt at redaktørene mine var så ivrige etter å kunne publisere Snøkattprinsen ettersom dette ikke er en serie! Egmont har jo startet en helt ny og fantastisk trend nå med fantasy-(fortsettelses)serier og jeg falt litt utenfor dette. Men jeg har mange planer for flere prosjekter, både større og mindre, som jeg kommer til å starte på dette året. Det blir nok ikke en Snøkattprinsen 2 dessverre, siden historien blir rundet ut så fint, men jeg har en plan for en gigantisk fantasyserie som jeg har hatt i bakhodet i fem år! Jeg har nevnt det for Egmont og kan hende de er ombord, så jeg krysser fingrene for at det blir første bok av denne serien om et år eller to. Men skal nok holde det litt hemmelig for nå!

Les også:
Coveravsløring: Snøkattprinsen

1 tanke om “En ny verden av fabeldyr

  1. Imponerende. Ikke bare stil og utførelse, men salget av egne utgivelser også. Tror mange forlag er fornøyd om de selger 1500 album … All mulig lykke og remgang ønskes!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *