I mørket er alle enhjørninger blå

Unico – Oppvåkningen vurdert for barn med relativt høy leseerfaring. Bortsett fra noen problemer med tempoet er det også definitivt en bok som vil vekke begeistring hos barna, selv om den ikke når helt opp til originalen.

Bonnier forlags Comix-bøker er tegneseriebøker inndelt i nivå basert på barns leseferdigheter for å inspirere til leseglede og mestringsfølelse. Unico – Oppvåkningen er en nivå fem bok «for alle som liker utfordringer». Serien er basert på Osamu Tezukas Unico fra 1976. Unico – Oppvåkningen er en «reboot» av serien, skrevet av Samuel Sattin og tegnet av illustrasjonsteamet Gurihiru, som blant annet har illustrert tegneserien Avatar – den siste luftbøyeren. Tegneserien ble finansiert av en Kickstarter kampanje som ble ferdig i løpet av 24 timer.

Totalt skal det komme fire album i serien. Unico – Oppvåkningen er basert på fortellingen The Cat on the Broomstick og starter med å fortelle hvordan det sterke vennskapet mellom enhjørningen Unico og gudinnen Psyke påvirker og inspirerer mennesker. De fanger oppmerksomheten til gudinnen, Venus som blir sjalu. Hun får vestavinden, Sefyr, til å føre ham til Glemselens topp for å vandre alene rundt, uten å huske hvem han er. Sefyr synes derimot synd på enhjørningen, og tar ham heller med til menneskeverdenen der hun flytter ham fra sted til sted, mellom hver gang kreftene hans våkner. Hver gang han flytter på seg, mister han hukommelsen. Dette er bakgrunnen for historien og blir beskrevet på omtrent ti sider.

Historien starter når Sefyr ikke lenger orker å ta Unico bort fra vennene sine gang etter gang, og forsøker å bryte den onde sirkelen. Unico blir kjent med den selvutnevnte vaktkatten Chloe som har trøbbel med sin eiers nye kone. Hun vil helst ha katten ut av huset. Samtidig begynner Venus å legge merke til kraften fra Unico og påvirker en ondskapsfull og rik jeger i nærheten til å hjelpe henne med å bli kvitt enhjørningen en gang for alle.

Som en Nivå fem-bok forventes mer av leseren, både i lesenivå, men også modenhet. Den originale mangaens mer «happy-go-lucky» stil er endret til en mørkere tone, og det meste av humoren er også forsvunnet. At tegneserien ikke undervurderer leseren og barnas tåleevne når det gjelder mørke temaer og ubehagelige bilder kan være et godt valg i en tid der forlag ofte virker for redd for at barnebøker skal være for skremmende for barna. Dermed får barna utfordret ikke bare leseevnen, men også toleransen for mer brutale temaer som de ganske sikkert vil møte på i framtiden. I tillegg vil nok disse temaene gjøre serien mer interessant for unger som ellers hadde avvist dette som My Little Pony. Likevel bør foreldre med mer følsomme unger kanskje tenkte seg litt om før de legger «Unico» under juletreet.

Generelt er den overordnede historien lik originalen, men den har også forskjeller, blant annet ved at flere av karakterenes personlighet er endret og det avsluttende klimakset er en hel del mer dramatisk, i tillegg til at fortellingen nå foregår i moderne tid heller enn en litt ubestemmelig «eventyrtid». Den antagelig største forskjellen er nok at Venus nå er gått fra å være en antagonistisk bakgrunnskarakter til å være en hovedskurk og direkte trussel mot Unico. Det fører til at historien får en sterkere følelse av kontinuitet enn originalen, som nesten kun består av enkelt-episoder.

Dessverre virker det som om historien vil litt for mye på litt for lite tid. Karakterer blir introdusert og forlates uten at historiene deres virker ferdige, temaer blir tatt opp uten noen videre oppbygging og uten at noen konklusjon er dratt, forsvinner de igjen. For eksempel: over tre ruter filosoferer Chloe over menneskers ondskap, trekker i tvil om eieren hennes egentlig var en snill person (selv om vi aldri får se ham gjøre noe galt, annet enn å ta dårlige valg av livspartner), og konkluderer med at det er flere slemme enn snille mennesker. Unico har ikke stort mer å si enn at han ikke husker stort og han tror det varierer. Dette virker som et ganske tungt tema å bare la henge i luften i en barnebok.

Mye av handlingen føles også forhastet i forhold til den mer avslappede stemningen i originalen, til tross for at nyutgaven er rundt tjue sider lengre. Dette har ganske sikkert å gjøre med at underplottet med Venus og Sefyr tar opp mer av plassen. Boken kunne hatt godt av å ta seg bedre tid, så historien ble bedre bygget opp, og handlingen kommet mer naturlig.  Særlig gjelder dette første delen av boken, som forteller om vennskapet mellom Unico og Psyke og sjalusien til Venus. Som nevnt skjer denne delen i løpet av rundt ti sider, mens det i originalen er over dobbelt så langt. Med tanke på at Venus nå er blitt en viktigere karakter i fortellingen er det rart at de ikke har valgt å sette mer fokus på denne delen, men det blir spennende å se hva som eventuelt er planlagt for fremtidige bind.

Med en ny versjon er også tegningene oppdatert. Mens de originale tegningene hadde en mer Disney-aktig, humoristisk og til tider noe parodisk stil er nyversjonen tegnet i klassisk anime-stil, og de fleste av karakterene ser mer realistiske ut. Fargene er ofte i pastell, men hele farge-spekteret brukes godt til å illustrere de forskjellige stemningene og karakterene, slik at det ikke blir for sukkersøtt.

Sammen med en nye roller, er også designet til flere av karakterene fornyet. Venus er gått fra å ha et typisk antikk gudinne-utseende til et slags ufølsomt plantemonster. Sefyr er endret fra et gjennomsiktig spøkelses-design til å minne litt om Våren fra Ildfuglen i Fantasia 2000 (morsomt nok får Unico meg til å tenke på pegasus-føllene fra pastorale symfonien i den første Fantasia (1941), og flere av de litt mindre karakterene som Nattevinden, Sfinksen og datteren hennes har fått oppdaterte design som formidler mer personlighet. Unico og Chloe har for det meste fått beholde sine originale utseender fra Tezukas manga.

Comix beskriver tegneseriene sine til å ha lettleste og gode historier, med illustrasjoner i verdensklasse. Unico – Oppvåkningen kan trygt sies å ha begge deler. tross i det litt for hurtige tempoet er dette en passende tegneserie for barn som har kommet videre med leseferdighetene og ønsker noe mer avansert. Men som det ofte er: de gamle er fortsatt eldst.

Unico 1 – Oppvåkningen
Skrevet av Samuel Sattin og tegnet av Gurihiru, etter Osamu Tezuka
214 sider