Pølsepapir-krønikene

Det er mindre enn et år siden LSK-supporterne Øyvind Sveen og Ivan Emberland kom med et tegneseriealbum om historien til sin egen klubb. Nå demonstrerer de sann sportsånd ved å tegne en hyllest til erkerivalen VIF.

Klanen lot dem selvsagt ikke håndtere prosjektet alene. Historien er ved Vålerenga-ekspert og tidligere supportersjef Anders Krystad, som i en årrekke har jobbet med barnefotball i Vietnam. Der var det ideen ble utviklet da han møtte den også Vietnam-baserte landsmannen Øyvind Sveen.

Alle klengenavn var vel ikke like kule…

En sammenlikning med det innledningsvis nevnte LSK-albumet, «Sportsklubben med egen by» virker unngåelig.  Ikke bare tegnere, men også format, størrelse, forlag, tema og finansiering er likt. Og i så måte kommer Vålerengas album, «Vi vil alltid værra her», heldigst ut. For det første har det faktisk et plott; et enkelt plott, men det forbedrer uansett helhetsinntrykket: De VIF-frelste fjerdeklassingene Erik og Samira og forlater Intility Arena for sent etter en kamp, og blir innelåst på stadion. Der møter de en gammeldags pølseselger som heller vil snakke om «sjela til Vål’enga», og fortelle dem klubbens historie, enn å låse dem ut.  Sjangerkyndige lesere skjønner straks – og jeg regner dette som er veldig liten spoiler – at det er han som er «sjela» (eller ånden) til Vålerenga. Mot slutten viser det seg å være en helt konkret grunn til at han prøver å oppholde de to ungene, men akkurat den skal jeg ikke røpe. Formålet med albumet er selvsagt å fortelle selve klubbens historie på en kjapp og humoristisk måte, men Krystad skal ha heder for at han også prøver å gi litt substans til det som egentlig bare er rammefortellingen.  

Vålerengas antirasisme-statutter er en sak som engasjerer Anders Krystad, og som han gir en personlig vri i denne tegneserien.

Ellers er Vål’enga-albumet – i likhet med Lillestrøms – først og fremst et album for fansen, og inneholder ganske mange referanser som bare gir mening for dem. Presentasjonen er likevel mindre tørr enn i «Sportsklubben med egen by», og vittighetene sitter jevnt over bedre. I copyrightteksten står det at «dramatisering og illustrasjoner» er ved Sveen og Emberland. Det med «dramatisering» er en viktig nyanse, for serietegnerne har åpenbart lagt til en mengde med detaljer for egen regning. Bruken av østkantdialekt gir albumet viktig egenart som nødvendigvis må stamme fra forfatteren, og grunnen til at VIF-supportere insisterer på å si PÅ Bergen og PÅ Trondheim er et godt eksempel på en intern vittighet. Men for øvrig er mange vitser av veldig typisk Sveen & Emberland-merke.

Liverpool er ikke den eneste klubben som har hatt et mirakel i Istanbul

Forskjellen mellom de to supporter-albumene ligger i mer enn humoren. Hele den grafiske presentasjonen er bare mer levende i «Vi vil alltid værra her», nok til at albumet bør være en liten fornøyelse å lese også for de uinnvidde. Streken er mer solid og konsistent, fargene er sterkere og har betydelig mer dybde.  Selv om tegneserien baserer seg på virkelige hendelser, fokuserer den på fiktive figurer heller enn karikaturer av fotballkjendiser, og unngår dermed den såkalte «uncanny valley«-effekten. Dette har alltid vært en utfordring for Sveen og Emberland, som ofte bruker kjendiskarikaturer i tegneseriene sine, med svært varierende resultat. I «Vi vil alltid værra her» har de funnet den rette balansen.

Ærbødigheten som serietegnerne følte ovenfor sin egen klubb kan ha hemmet dem under tilblivelsen av «Sportsklubben med egen by». I Vål’enga-albumet derimot, har de en distanse til laget (men ikke til temaet) som tillater dem å slå seg løs så mye som de kan og bør.

Vål’enga – Vi vil alltid værra her
Skrevet av Anders Krystad med konsultasjon av Bjørn Arild Gjerdalen og Jarle Teigøy
Tegnet av Øyvind Sveen og Ivan Emberland
Etterord av forfatter og konsulenter
ISBN 978-82-300-1905-4
50 sider
289 kr. (veil.)
Kolofon Forlag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *