Denne helgen gjennomførte Gyldendal sine første «tegneseriedager».
Det var nok ikke åpenbart at Gyldendal skulle bli de første til å arrangere en forlagsstyrt tegneseriefestival i Norge. Egmont hadde vel vært det meste sannsynlige, eller kanskje Cappelen Damm. Men Gyldendal har satset på tegneserier siden 2006, noe som kulminerte med Lise Myhres overgang i 2018, og som har fortsatt i 2019 med flere nye fantasyserier og bøker med andre stripeserier enn bare Nemi.
Her bør det legges til at Gyldendal ikke selv kaller helgens arrangement for en festival, men ganske enkelt for Gyldendals Tegneseriedager. Ikke desto mindre har GT både en prisutdeling (rett nok «til låns»), et opplegg for skolene, minst én utenlandsk gjest, minst én offisiell lansering, og en ordentlig markedsplass. Det er en mer komplett pakke enn de fleste norske tegneseriefestivaler kan håpe på. Markedsplass ble besørget ved at Gyldendal tilbød stand til alle interesserte. Disse var gratis, enten du var Egmont eller en liten, selvpubliserende serieskaper.
Forlaget har også ideelle lokaler til et slikt arrangement. Gyldendalhuset, romslig, smakfullt og bokstavelig talt høyt under taket, ligger sentralt plassert i Oslo sentrum. Her var det at GT åpnet fredag med et opplegg for to inviterte skoleklasser, og Ida Neverdahl tegnet en serie med deltakelse fra elevene i en fullsatt aula.
Men selve publikumsdagen åpnet på lørdag klokka 11, med en kort presentasjon og utdeling av SPROING-prisen i svært enkle former. Vinnerne av årets priser (som er basert på stemmegiving fra NTFs medlemmer) var Tex Willer-historien «Indianernes Hevn» av Gianluigi Bonelli og Giovanni Ticci fra Tex Farger # 43 i kategorien beste oversatte, og Nemi i kategorien beste norske. Formelt sett var det Nemi # 6/2018 som vant, uten at det umiddelbart er tydelig hvorfor det nummeret, spesifikt og isolert, ble nominert. Til sammenlikning var Jens K. Styve nominert for den totale produksjonen av Dunce-striper som gikk i Pondus året gjennom. Hvis vi ser bare på selve Nemi-serien, så inneholder det aktuelle nummeret et spredt utvalg striper uten noe sammenhengende tema. Men det er ikke usannsynlig at de fleste vil oppfatte denne prisutdelingen som en utmerkelse til Lise Myhre for Nemi generelt, og hun har faktisk ikke fått SPROING før.
Besøkstallet var noe lavt ved åpningen av publikumsdagen, sikkert ikke hjulpet av perioder med styrtregn denne lørdagen, men tok seg opp innen Spilledåsen–illustratøren Jérôme Gillet, alias Gijé, skulle på podiet. Og da Lise Myhre og Hanne Sigbjørnsen sto på scenen for å fortelle om sine erfaringer som kvinnelige serieskapere, var det bortimot full sal. Gjestelista var i det hele tatt dominert av kvinnelige serieskapere. – Jeg er kjempeglad i serier laget av menn, men det er bra at flere stemmer kommer til, uttalte Lise Myhre.
Hanne Sigbjørnsen er aktuell med en ny TegneHanne-bok, «Ikke Tenk På Meg», som kommer ut på Kagge Forlag i disse dager. Men ellers var det jo naturlig at Gyldendals egne tegneseriebøker fikk mest fokus. For andre lørdagen på rad var Therese G. Eide offisiell gjest på en tegneseriefestival (den første var I-CAN). Enda er ikke den første «Hjemmefronten»-boka hennes klar fra trykkeriet, og Gyldendal er uansett ikke dens forlegger. Men som illustratør/medforfatter av den muntre håndboka «Feltnotater Fra Småbarnslivet» fra Tiden Norsk Forlag deltok hun på GT samme med medforfatter Kristin Storrusten. Tiden er eid av Gyldendal.
Mens «Feltnotater» er et par måneder gammel, slapp Gyldendal to av sine egne serienyheter denne lørdagen, «Optipess» av Kristian Nygård og «Jellyvamps», en samling av Ida Neverdahls Instagram-serier. Sistnevnte var den eneste som ble offisielt lansert; lanseringen av Optipess-boka finner sted på Wurst i Oslo den 9. oktober.
Ida Neverdahl var da også den serieskaperen som GT fikk mest ut av. I tillegg til skoleopplegget på fredag hadde hun tre programposter på lørdag: En til å anbefale favoritt-mangaer sammen med Øystein Runde, en til å snakke om Instagram-serier sammen med Kristian Nygård, og avslutningsvis lanseringen av «Jellyvamps»-boka.
(Øverst: Lise Myhre mottar SPROING-prisen)