Novelty-faktoren

Endelig et nytteområde for internett-spam, i alle fall dersom du er serietegner.

Det er noen få ord som jeg savner et motstykke til i det norske språk. Et av disse ordene er «novelty». En novelty er en idé som virker morsom og original første gangen du erfarer dem, men som fortoner seg som oppbrukt etter ganske kort tid.

Tegneserien som medium har også sine rene novelty-produkt. Trolig det best kjente eksempelet fra nyere tid er Robert Sikoryaks «Terms and Conditions» (Drawn and Quarterly, 2017), der brukeravtalen for Apple er illustrert med en lang rekke tegneseriefigurer som alle er velkjente i seg selv, men som samtidig er tegnet for å likne på Steve Jobs. Problemet med denne serien er åpenbar: I Sikoryaks pastisjtegneserier er det vanligvis en fungerende sammenheng mellom tekst og bilder. I «Terms and Conditions» er vitsen bare «Steve Jobs som kjente tegneseriefigurer; kan du identifisere alle?» med en knusktørr tekst oppå. Og når du innser det, er det fortsatt ca. 100 sider igjen.    

For skal du lykkes med en novelty-tegneserie, må du begrense deg selv. Trond J. Stavås har laget «Illustrert Søppelpost» som en skoleoppgave, men tradisjonen tro utgir han fortløpende sine egne ting. Konseptet han valgte seg for oppgaven, var å illustrere spam-meldinger som om de er monologer levert av figurer som serieskaperen selv møter på (med unntak av ett gag der han bare bruker nye figurer). Med det utgangspunktet fabulerer han helt fritt når det gjelder den visuelle framstillingen. Eneste forutsetning er at all tekst i snakkebobler må være hentet ordrett fra originalmeldingen.  

En utfordring med denne ideen er mange spam-meldingene er ganske like i tema; sju av ni serier i heftet er basert på kontaktannonse-spam, ofte (men ikke alltid) med eksplisitt flørting og sexprat. I noen tilfeller er resultatet bare variasjoner over den samme running joke der serieskaperen tegner seg selv som et offer for seksuell trakassering. Andre ganger greier han å gi helt nye meninger til teksten; til og med (i konteksten) slående logiske meninger, som når han gjør en slibrig epost til en aggressiv anti-kjøttspisingserklæring.

Inkludert i samlingen er også to ikke-kontaktannonser; et utpressingsbrev fra noen som hevder å ha en masturbasjonsvideo av mottakeren, og et Nigeriabrev (selv om akkurat dette hevder å være fra Sør-Afrika). I den første har han dramatisert og forsterket paranoiafølelsen som en slik melding kan forårsake. Den andre har han derimot gjort til en melodramatisk Løvenes Konge-parodi, noe som kanskje er det mest oppfinnsomme i dette heftet.

Stavås’ søppelpost har et ganske høyt actionnivå; mye sjokk, forfølgelse og løping, farlige dyr, mennesker og fabelvesener. Streken er litt for stiv til å holde tritt med fantasien hans, og jo mer action en scene har, jo tydeligere blir det. Han kompenserer for dette med den før nevnte fantasirikdommen, og et høyt energinivå.     

Men det hjelper selvsagt også at han slutter mens leken er god. 20 sider med novelty, kontekstmateriale inkludert, er tilstrekkelig.


Illustrert Søppelpost
Av Trond J. Stavås
20 sider
76 kr. (direktesalg)
Stavås Tegneserier



Andre serier av Trond J. Stavås:
Floppy Fish
Fjodor Troller Skolen
Walk of Life: Adventstrilogien

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *