Opprettelsen av et globalt leirbål

Under en av de siste presentasjonene på årets Lodz tegneserie-og spillfestival, delte webtegneren Michael Klimczyk ut esker med fargekritt til publikum. Hvorfor fargekritt? Fordi det var slik hans nye prosjekt COMICSPRING kom i gang.

Den gangen han studerte design og digital kunst ved Edinburgh Napier University hadde han utviklet en superhelt som med navnet «Captain Sidewalk «. En dag da han var på vei til universitetet, fikk han øye på en serie med fortauplater som minnet ham om en blank side fra en tegneserie, og han fikk ideen til å fylle disse rammene med en superhelt-tegneserie. Han tenkte: En superhelt dukker plutselig opp fra ingenting, løser problemet, redder alle og forsvinner. Og du er heldig hvis du rekker å få øye på ham/henne. På samme måten er det med tegneserier laget med kritt – de dukker opp et sted i byen, og de forsvinner etter noen dager bare for å dukke opp igjen litt senere, et annet sted.

Michael Klimczyk (selvportrett)
Michael Klimczyk (selvportrett)

Crayola UK sponset kritt til dette prosjektet, og Unicef UK var interessert i et partnerskap. Ideen var å sende en boks med kritt til alle interesserte, be dem om å tegne en «Captain Sidewalk»-historie, samle alle historiene i en bok og selge den. Inntektene skulle gå til UNICEF. Tanken bak er at virkelige superhelter er de som ønsker å bruke sine evner til å redde barn, og at du ikke trenger å gi penger for å hjelpe, du kan tilby dine ferdigheter.

Brian Azzarello spurte ham hva slags superkrefter Captain Sidewalk har. Klimczyk svarte «for øyeblikket har han ikke har noen superkrefter, men jo flere som tegner ham, jo sterkere blir han.»

På grunn av helseproblemer kunne han ikke fullføre prosjektet.

Men under presentasjonen på Lodz-festivalen ga Klimczyk tilhørerne kritt, fortalte dem denne historien, og forklarte at selv de beste ideene ikke alltid fungerer hvis du jobber alene. Det er viktig å samarbeide, støtte hverandre og jobbe sammen, for sammen kan folk oppnå mer.

Og det er kongstanken bak COMICSPRING – Alle seriene på nettstedet er det fritt opp til den enkelte å fortsette med. Enhver tegner som oppretter en profil kan publisere sine egne tegneserier, men de har også lov til å videreføre en som eksisterer fra før.

cs_02v1

Nettstedet er imidlertid også tuftet på en profittorientert idé. COMICSPRING har til hensikt å dele annonseinntektene med sine brukere. Nettstedet har også merchandising-ambisjoner, og ønsker å samarbeide med leketøysprodusenter, og gi selskapene tilgang til kreative mennesker. Det er også planer om å opprette en nettbutikk i framtiden, noe som ikke er helt uvanlig for tilstrekkelig populære nettseriesteder.

Og ettersom det er en viss grad av markedstenkning involvert, har COMICSPRING delt sine eksisterende tegneserier inn i fem kategorier: Musikk, superhelter , «ekte kjærlighet», «ekte historier», og byer. Noen av disse kan overlappe, siden noen av superheltseriene og romantikkseriene også har fokus på bestemte byer (det finnes allerede både en «Captain Edinburgh» og en «Captain Cracow»). Klimczyk ble inspirert til å samle kjærlighetshistorier etter å ha lest Joe Simon og Jack Kirbys Young Romance, som hevdet å være basert på forholdshistorier fra virkeligheten . Hva musikk som tema angår, har nettsiden etablert forretningsforbindelser med folk som Pantera-grunnlegger Max Cavalera, produsent Lee Scratch Perry og det polske thrash metal-bandet Acid Drinkers.

cs_acidofilia02

Skrivende stund har Michael og medarbeiderne hans ennå bare utviklet et prototype- nettsted som ikke er for offentligheten. Noen tegneserier og bilder er listet, men ikke selve tegneseriene. Prototypen er utviklet med investorer i tankene. – Uten investorer vil vi ikke være i stand til lansere en ferdig versjon, forklarer Klimczyk.

Formålet med COMICSPRING kan sammenfattes i tre punkter:

1. Å skape et miljø der talentene til et raskt voksende antall tegnere i Europa og over hele verden kan gjøre nytte for seg.

2. Å tilpasse tegneserier til internett og utvikle en metode som gjør det mulig for tegnere å arbeide sammen for å skape større ting, tjene penger på det de er best til, og samtidig drive med egenpromotering.

Comicsprings visualisering av en "global leirbålplass"
Comicsprings visualisering av en «global leirbålplass»

3. Å utveksle informasjon om steder og kulturer gjennom fortelling. I COMICSPRING tenker vi oss at når mennesker møttes på anviste steder og leirer, pleide de å fortelle hverandre historier for atspredelsens skyld forklarer Klimczyk på nettstedet. – Så noen ville ta med historiene videre til andre leirsteder og presentere dem for et annet publikum. Tilhørerne ville dele disse historiene med andre tilhørere, og så videre. Det er slik historier utviklet seg til sagn, og deretter gikk over i en kompleks mytologisk struktur.

Read this article in English

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *