En brannfakkel fra regnskogen

«Chang og den lille solbjørnen» er en liten gavepakke for alle som er opptatt av dyr, natur og miljøvern. Men vil den bli oppdaget av folk flest?

Personlig falt jeg pladask for historien om Chang og den solbjørnen Sorya. Det er en liten bok som rommer mange sterke og såre følelser. Forfatteren baserer historien på en fortelling fra hennes eget liv, og sitt ønske om å bli viltvokter. Hun forteller om hvordan hun bestemte seg allerede som åtteåring, og om alle hindringene og utfordringene hun møtte underveis. Og om hvordan hun møtte den lille bjørnungen Sorya.

For det er dessverre sånn at ikke alle dyr har det godt. Og det er ikke forfatteren redd for å fortelle. Vi lukker så lett øynene for ting som skjer langt borte, som ikke har noe med oss å gjøre, men det er fint å få en vekker innimellom. Denne boken er det. En vekker. Eller en brannfakkel fra en engasjert viltvokter på den andre siden av kloden. En som har stått på og kjempet med nebb og klør. En som faktisk har gjort en forskjell. Og jeg merker at det tennes noe i meg. Jeg får lyst til å bidra for en bedre fremtid.

Dette er en nydelig historie ikke bare i ord, men også visuelt. Og den har som nevnt et sterkt budskap. Men den kan også bare leses fordi den er fin. Ikke fordi du har tenkt å sette deg inn i klimasaken. Engasjement er bare noe du får i tillegg, som en bonus. Tilbake til det visuelle så står dette i stil til tonen i fortellingen, det er duse, sarte farger som blir brukt. Og illustrasjonene er i myke akvareller. Historien brytes også fint opp med bruk av utdrag fra Changs notatbok. Det gir en stilig effekt som setter søkelys på at mye av jobben ligger i å observere. Samtidig tilfører den en bredere fortellerteknikk der vi går litt ut og inn av selve handlingen. Eneste problemet med dette kan være at det virker forvirrende på yngre lesere og at de ikke helt vil få med seg hvor mye tid som har gått. Vi følger nemlig Chang fra hun er 8 år til Sorya har blitt stor nok til å klare seg på egen hånd.

Fordi boken er rettet mot barn som primær målgruppe går handlingen raskt fremover, og noen løsninger kan virke litt i letteste laget, nær sagt naive. Som da det blir funnet mange feller satt ut av krypskyttere i en skog, og beboerne i den nærmeste landsbyen begynner å samle disse sammen fordi Chang ber dem om det. Da blir det straks et yrende dyreliv i skogen. Hadde bare virkeligheten vært like enkel.

Min frykt for bokens liv ute i bokleser-land er at den ikke vil bli lagt merke til. Den er av relativt lite format og er vanskelig å plassere i en «bås». Det er tegneserie, det er lesebok for barn fra åtte år og det er en faktabok. Den kan passe inn mange steder, men kan fort drukne ved siden av større, tykkere og mer prangende bøker. Og selv om formatet kler historien og er i tråd med bokens tone, hadde fortellingen fortjent å få mer plass..

Chang og den lille solbjørnen
Skrevet av Trang Nguyen, illustrert av Jeet Zdung
Oversatt av Line Almhjell etter den engelskspråklige utgaven; opprinnelig gitt ut på vietnamesisk