Rebellens røst i Østvolds visjonære verden

Multikunstneren Daniel Østvold ryster fundamentene i det etablerte med «Log Lady Lusty and the Mummy Wolfes», en tegneserie som sprudler av originalitet og opprørsk kraft.

Hovedkarakteren Log Lady Lusty er basert på den britisk-norske fotokunstneren Lill-Ann Chepstow-Lustys alter ego. Dette selvoppdagelseseventyret er en rik vev av humor og «girlpower». Med stilsikre vignetter og korte dialoger forteller Østvold historien om en ung kvinnes selvrealiseringsreise, som strekker seg fra en øde kullgruve i Kentucky til halsbrekkende bankran og et blomstrende kunstnerliv i London.

«Log» vokser opp i en kullgruve i Butcher Hollow i Kentucky, oppfostret av mystiske mumieulver. Her er det en tydelig referanse til ikoniske Twin Peaks’ Log Lady, som med sin trestokk som medium for åndeverdenen, speiler Logs egen tilknytning til det overnaturlige og de eteriske ulvene.

Oppdratt av ulver, men ikke hvilke,som helst ulver

Østvolds strek kan beskrives som stilisert realisme med et snev av karikatur. Linjearbeidet er rent og målbevisst. Karakterene har en distinkt sjarm og balanserer mellom det fantasifulle og gjenkjennelig jordnære, noe som komplementerer seriens temaer om individualitet og eventyr.

Logs oppvekst utfolder seg langt utenfor samfunnets konformitet. Logs unike oppdragelse – med bueskyting, dynamittbruk og låveinnbrudd som læreverktøy– er mer enn bare ferdigheter. De er symboler på opprøret mot inngrodde kjønnsnormer. Når hun modnes til en eventyrlysten ung kvinne, tar hun skrittet mot selvstendighet og setter kursen mot en verden utenfor Butcher Hollow, klar for å forme sin egen skjebne. På veien finner Log aksept hos motorsykkelgjengen «Hills Angels», der hun viser at lovløshet ikke nødvendigvis kjenner kjønn. Hennes vågestykker innebærer blant annet et dristig ran i Tupelo Bank, Elvis Presleys fødeby.

Log tilbereder kalkuner og sprenger banker

Dempede farger gir serien en retrofølelse som passer historien. Østvold trekker tråder til kulturikonet og countrylegenden Loretta Lynn, opprinnelig en gruvearbeiders datter, også fra Kentucky, som frigjorde seg fra fattigdom og formet sitt eget livsverk gjennom sanger som «Coal Miner’s Daughter» og «The Pill». Sistnevnte ble hymne for kvinners frigjøring og selvstendighet, noe som faktisk førte til at sangen ble forbudt på radio en periode. Paralleller til Lynns musikk og personlige fortelling understreker ytterligere tegneseriens temaer om selvbestemmelse og kvinnefrigjøring.

Lynn dukker opp flere steder i historien som en mentorfigur for Log, alltid med en oppmuntring til å eksperimentere, lære av feil og utforske nye horisonter, enten «karriereveien» og valgene er innenfor eller utenfor lovens lange arm. Det er hun som gir Log det sterke tilnavnet «Lady Lusty».

Log møter Loretta Lynn for første gang

Som et levende og livlig eksempel på motstand mot det forventningstunge A4-samfunnet, viser Log Lady Lusty hvordan man kan forme sin egen virkelighet ved å tro på seg selv og sin verdi i et samfunn som styres av regelryttere. I dette mangefasetterte eventyret blir hun et ikon for selvstendighet, støttet av Lynn. Log Lady Lusty representerer ikke bare en rollemodell for unge jenter, men for enhver som søker å overskride det konvensjonelle.

Som Lynn så fint sa det en gang: «Du kan ikke la folk fortelle deg hvor du skal stå og hva du skal si, i hvert fall ikke meg». Dette utsagnet kapsler inn essensen av hennes liv og karriere, og gjenspeiler også hovedpersonen Logs kamp for selvbestemmelse. Med sin ukuelige ånd, peker Log Lady Lusty mot en fremtid hvor unge kvinner kan hente inspirasjon og mot til å gå sine egne veier. Det er en påminnelse om at ekte helter ikke bare finnes i tegneserier, men også i de liv vi lever.


Log Lady Lusty and the Mummy Wolves
Av Daniel Østvold, etter Lill-Ann Chepstow-Lustys bok
38 sider
150 kr.
Ford Forlag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *