Kanoncon time for time

Serienett følger Norges nyeste tegneseriefestival fortløpende

-Vi har drevet med «ekte» spøkelsesjakt for å få inspirasjon til «Edward Rubikons Mysterier», hevder manusforfatter Aleksander Kirkwood Brown. Den fjerde «Edward Rubikon»-boka, «Hekseskogen», kommer først i april, men publikum på KanoCon fikk en smakebit. Brown og tegner Andreas Iversen var først ut på den såkalte Hovedscenen i Kanonhallen.

F.v. festivalleder Morten F. Thomsen, Aleksander Kirkwood Brown og Andreas Iversen.

KanoCon har markedsplass og podium i samme rom, noe som er vanlig på mange tegneseriefestivaler, men som i liten grad har vært praktisert av norske festivaler med en nevneverdig markedsplass. For KanonCons del hjelper det at Kanonhallen har god belysning, og at festivalen ikke har et alt for tett eller ambisiøst program.

Kanonhallen kort tid etter åpning i dag.

Lydanlegget på KanonCon har så langt gitt varierte resultater, delvis avhengig av hvordan de ulike gjestene bruker mikrofonen. Dette var merkbart på ÜberPress sin presentasjon av serieskaperne Regine T. Holst og duoen Mac Ask & Andreas Håndlykken. Sistnevnte har en tegneserieroman på vei, «Ingen Visste», som kommer på ÜberPress denne høsten. I utgangspunktet et samtidsdrama, innrømmer Mac Ask etter at hun og Håndlykken hadde forklart hvordan historien begynner, men etter hvert involverer den en mordgåte og et science fiction-plott. Hvordan den blir til en sci-fi vil ikke serieskaperne røpe ennå. Men til syvende og sist handler det, med deres egne ord, om mennesker og å være et medmenneske.

Mac Ask og Andreas Håndlykken

«Norges Ninjakommandør» er en restaurert utgave av en føljetong med lefsete blader som ble laget på 80-tallet, men ble trukket tilbake fra markedet av klassifiserte årsaker, og skjult i Nasjonalbiblioteket. Dette i følge en promotionvideo for Arne Treholt-serien som endelig kommer ut i vår etter at John Jamtli har promotert prosjektet i årevis. Han presenterte serien på KanonCon sammen med Aleksander Kirkewood Brown , et samarbeid som begynte da Brown meldte sin interesse for å skrive en DASS-historie. Han kom for seint til å bli involvert, men fikk i stedet dette konseptet i hendene. Brown var en ivrig «Action Force»-leser i barndommen, noe som hjalp på hans interesse for «Norges Ninjakommandør», og har vært essensiell for seriens utseende og innhold. Ønsket var å gi ut serien i bladføljetong for å beholde en gjennomført retro-stil, men her måtte serieskaperne til slutt gi opp og akseptere en bokavtale.

Aleksander Kirkwood Brown og John Jamtli

Forfatter/tegnerteramet kunne for øvrig røpe at «Magnus Carlsen og Sjakkmorderen» trolig kommer til neste vår. Den blir tegnet i den fransk-belgiske streken som Jamtli la seg til med «Sabotør», i kontrast til den amerikanske 80-tallstilen fra «Norges Ninjakommandør»

Malin Falch og Hanne Sigbjørnsen

At Hanne Sigbjørnsen og Malin Falch opptrer sammen på KanonCon har å gjøre med mer enn forenkling av programmet. Selv om seriene deres ikke har noe med hverandre å gjøre, har de delt kontor i et år nå. Seriene deres er velkjente nok til at serieskaperne ikke gikk for mye i detalj på innholdet, men i stedet snakket mer om arbeidsmåter og «hva er hemmeligheten bak din suksess?» (hint: tålmodighet og hardt arbeid)

Øyvind Sagåsen og Tormod Løkling

Egmonts Tormod Løkling vet godt at det mumles der ute om at Radio Gaga blir lansert som eget blad i desperasjon, men han tar det med godt humør. Uansett så sammenfaller KanonCons debut, beleilig for Egmont, med lanseringen av dette bladet. Nummer 0 er ute nå, og blir også delt ut gratis på Egmonts festivalstand, men Øyvind Sagåsen kunne røpe en detalj fra Nummer 1 i mars: Radio Gaga – stasjonen, ikke bladet – får ny redaktør.

2 tanker om “Kanoncon time for time

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *