Hva skjer med tegneserielesningen?

Det er en del synsing i Norge rundt tegneserier og lesning. Da er det greit at Norsk Mediebarometer nylig ble oppdatert for 2022. Den nye statistikken viser mer informasjon rundt den niende kunstart enn tidligere.

Skal man tro enkelte som har meninger om tegneserier er den niende kunstart her til lands i hovedsak et uttrykk som leses og lages av mennesker som for lengst har oppnådd konfirmasjonsalder. Tegneserier har en ulempe. I hovedsak er salgstall hemmelige, og når forlag ønsker å dele informasjon er det helst positive opplagstall som kommer ut.

For tegneserielesning har sannsynligvis forlagene egne statistikker, men samtidig har Statistisk Sentralbyrå i over tretti år laget egne offentlige oversikter over nordmenns medievaner. Norsk Mediebarometer kan føres tilbake til 1991, og blant det som undersøkes er lesing av tegneserier.

Det har vært en stor nedgang i tegneserielesning i Norge siden nittitallet, og Norsk mediebarometer for 2020 kunne fortelle i sammendraget at «3 prosent av befolkningen leser tegneserier på papir en gjennomsnittsdag og det er i hovedsak barn som leser disse». Fra 2020 har det vært en positiv utvikling for tegneserielesning. Den nyeste utgaven av Norsk Mediebarometer ble offentliggjort av Statistisk Sentralbyrå i april, og den forteller at det nå er nær en av ti i befolkningen som leser tegneserier en gjennomsnittsdag.

Det er interessant å merke seg at andelen som leser tegneserier øker når man inkluderer striper og bøker. Samtidig står tegneserielesning sterkt blant barn, i følge Norsk Mediebarometer 2022. En av fire mellom 9 og 12 år leser tegneserier en gjennomsnittsdag. Det mest populære lesestoffet er i følge Statistisk Sentralbyrå humortegneserier for voksne. Da handler det i hovedsak om tegneserier som Pondus og Nemi. Hele 45 prosent av de som leser tegneserier velger slike tegneserier. Blant de yngste er det Donald Duck som leses mest. Statistikken viser at 56 prosent av de mellom 9 og 15 år har lest Donald Duck eller lignende type tegneserier. Det viser seg at utenlandske tegneserier er spesielt populært blant de i aldersgruppen 25 til 44 år. I følge Statistisk Sentralbyrå har 30 prosent lest det som defineres som en «annen utenlandsk tegneserie». Det er også i denne aldersgruppen tegneserier om superhelter er mest populært. Statistisk Sentralbyrå navngir Spider-Man og X-Men i denne sammenhengen.

Når det gjelder Norsk Mediebarometer 2022, så er det gjort en del endringer i forhold til tidligere år. Fra 2022 inneholder kategorien “tegneserier på papir” både blader, striper og tegneseriebøker. Kategorien tegneserier inneholder de samme formatene på internett. Det er verdt å merke seg at høytlesing for barn ikke er med i statistikken over lesing av tegneserieblad.

Norsk Mediebarometer 2022 viser den høyeste andelen tegneserielesere siden 2010. Statistisk Sentralbyrå tror det kan skyldes en endring i spørreskjemaet samt at man nå inkluderer både striper og tegneseriebøker. Økningen i lesertall ser Statistisk Sentralbyrå spesielt blant de yngste i 2022. I 2021 var det 9 prosent i alderen 9 til 15 år som leste tegneserier på papir en gjennomsnittsdag, mens andelen i 2022 er på 17 prosent. Dette er på samme nivå som i 2012, i følge Statistisk Sentralbyrå. Man ser også en liten økning i de andre aldersgruppene, men denne er ikke like markant. Det har vært gjort en gjennomgang av spørreskjemaene slik at man bedre kan fange opp mediebruken i Norge, så Statistisk Sentralbyrå mener det er grunn til å tro at noe av økningen skyldes dette. Tallene for 2022 er derfor ikke direkte sammenlignbare med tidligere årganger.

Les Norsk Mediebarometer 2022 her

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *