Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

SPROING UTDELT ( 7.06.13 )

Her er vinnerne.

Av: Trond Sätre

Sproingprisen har noe til felles med Oscar, argumenterte Jan P. Krogh, som fikk holde innledningen ved årets prisutdeling på OCX. – Den heter ikke egentlig det, det er bare noe alle kaller den. Frode Haaland kommenterte at dette må være den korteste talen Krogh har holdt, før han selv kunngjorde vinnerne. Øystein Runde skulle egentlig ha delt ut prisen, men han kunne ikke komme tidsnok.

Best norske: Drabant av Øyvind Holen og Mikael Noguchi. Serieskaperne kom selv for å ta imot prisen.

Bets utenlandske: Skyttergravskrigen av Tardi. Alexander Lerbog fra Minuskel forlag tok imot prisen på vegne av Tardi. Tardi, som nylig takket nei til den franske æreslegionen av politiske årsaker, jobber også nå for tida med tegneserier om krig.

Det er ellers verdt å merke seg at ingen av de sedvanlige forlagene (Egmont, No Comprendo og Jippi) sto bak årets vinnere. Drabant kom ut på Cappelen Damm, og Skyttergravskrigen som nevnt fra Minuskel.

divider
  1. Verdige vinnere begge to! Gratulerer på vegne av et samlet tegneserieNorge!


    Arild W.    8. June 2013, 09:41    #
  2. Så langt jeg vet heter utgiveren fra Minuskel Alexander Leborg.

    Hvilken bakgrunn har han i tegneserie-Norge?

    Leser han Lunch, Nemi eller Fantomet?

    Hvilke serier av Tardi har tidligere blitt nominert eller sågar vunnet Sproing-pris?

    Hvor mange drabantbyer finnes i Norge i dag?

    Hva mener Øyvind Holen er den beste Mikke Mus-dagsstripeklassikeren av Floyd Gottfredson?

    Hva er den beste tegneserieromanen utgitt i Norge?

    Kan en spenningsserie miste mye av spenningseffekten pga for mye vold?

    Flere essensielle spørsmål melder seg etter en slik prisutdeling!


    Jostein Hansen    8. June 2013, 20:24    #
  3. Umiddelbart holder jeg en knapp på den første serien med Spøkelseskladden. Men jeg har også et varmt forhold til Gottfredsons Moby Dick-hyllest.


    Øyvindh    8. June 2013, 20:42    #
  4. Denne tildelingen er til å få makk av!

    Den ligger så langt avsides en Oscarutdeling som det kan være!
    At det er mulig!


    Bjoulv    8. June 2013, 21:59    #
  5. Hvorfor er denne tildelingen til å få makk av? Drabant er en god norsk tegneserie. Skyttergravskrigen er en europeisk klassiker. Personlig mener jeg at Jason muligens er hakket bedre enn Holen/Noguchi, men jeg lever godt med at de vant denne gangen. Så hvorfor disse nedlatende kommentarene?


    Nestor B.    9. June 2013, 03:15    #
  6. Javel, Nestor! Jeg ga uttrykk for min mening!


    Bjoulv    9. June 2013, 11:01    #
  7. Gratulerer til begge vinnerne, veldig bra.

    Leborg – Jeg møtte Leborg på OCX i helgen, men tenkte ikke på å spørre om Lunch, Nemi eller Fantomet. Men dersom jeg tolket han riktig vil nok sproing-prisen denne gang, ha en positiv innvirkning på hva vi kan forvente å få på norsk i framtiden.

    Tardi – Tror ikke han har fått sproing prisen tidligere, men endelig kom den.

    Drabantbyer i Norge- Den er lett. Dersom antall byer som er store nok kalles “X”, og de hver seg har “p” drabantbyer så er svaret XP.

    Øyvind H- har svart selv.

    Beste tegneserieroman på norsk- Det er avhengig av hvilke kriterer som definerer den beste. Jeg holder en knapp på “Eventyret om Den slemme rotta” av Talbot. Men her er det mange knapper :)

    Vold i spenningsserier – vent i spenning, kanskje svaret kommer.


    Øydvind B    9. June 2013, 12:27    #
  8. “Men dersom jeg tolket han riktig vil nok sproing-prisen denne gang, ha en positiv innvirkning på hva vi kan forvente å få på norsk i framtiden.”
    Hvilke bevingede ord var det Leborg kom med og du måtte tolke?
    Trekker han opp linjene for neste år? Eller hva?


    Bjoulv    9. June 2013, 18:18    #
  9. Nestor kan fortelle at Skyttergravskrigen er en europeisk klassiker.

    Hvor har du det fra, Nestor? Hvilke land i Europa snakker du om?

    Norge er som kjent også et europeisk land, og her er den vel ikke noen klassiker.

    Er det EU du tenker på? Eller land i Øst-Europa?

    Jeg synes du bør forklare deg!


    Bjoulv    9. June 2013, 18:27    #
  10. Eg snakka sjølv med Leborg og han ville ikkje forhaste seg med å annonsere noko konkret utan at han hadde kontraktar i boks, men han såg både prisen og den generelle positive responsen til forlagets bøker som oppmuntrande nok til at han ynskjer å gjere meir og han har handfaste planar for framtida. Håpar det svarar på spørsmålet.

    Bjoulv: Det er ikkje slik at noko må utgivast i Noreg for å verte ein europeisk klassiker. I så fall kunne ein ha kasta ut 90% av den vestlege verdas litterære kanon.


    Knut Robert Knutsen    9. June 2013, 19:00    #
  11. Leborgs uttalelser er ikke annet enn klisjeer som er det minste han bør komme opp med etter å ha mottatt en pris.
    Her var altså ingenting, så hvorfor bløffe som om dette skulle være noe som varslet noe spesielt og nytt!

    Knut r (som bør lese skikkelig sier til meg” Bjoulv: Det er ikkje slik at noko må utgivast i Noreg for å verte ein europeisk klassiker.”

    Nei, selvfølgelig ikke, så var dette med europeisk klassiker også en bløff.


    Bjoulv    9. June 2013, 20:26    #
  12. Jeg skal ikke begi meg inn på å definere hva som utgjør en klassiker. La oss bare si at det er mange som synes Skyttergravskrigen er en god tegneserie.

    Her er en omtale i Vinduet:

    http://www.vinduet.no/Omtaler/Vond-voldelig-vemodig-vakker

    Og her er en oversikt fra Fantagraphics hjemmeside over hvilke nominasjoner og priser boken fikk da den kom ut i USA i 2010:

    - 2011 Eisner Award Winner: Best Reality-Based Work and Best U.S. Edition of International Material

    - 2011 Harvey Award Nominee: Best American Edition of Foreign Material

    - One of Booklist’s Top 10 Adult Graphic Novels for 2010

    - One of Library Journal’s Best Graphic Novels 2010

    - Named Best Graphic Novel of 2010 by Joe McCulloch (Comics Comics, Jog – The Blog) at Flashlight Worthy

    - Named to numerous “Best of 2010” lists including the Austin American-Statesman’s Best Comics and Graphic Novels of 2010, NPR’s Most Memorable Comics & Graphic Novels of 2010, Robot 6, Comic Book Resources, Rob Clough’s Top 50 Books of 2010 at High-Low, Seen, The SF Site: Nexus Graphica, comiXology, The Forbidden Planet International Blog Log, Memories Fade, and Ambrosia (Brazil)

    - Listed as a favorite comic of 2010 by Dan Nadel in a survey of comics creators at Robot 6

    Hvorfor er dette til å få makk av?


    Nestor B.    9. June 2013, 20:31    #
  13. Takk, Nestor for at du bekrefter din egen bløff om europeisk klassiker.


    Bjoulv    9. June 2013, 20:36    #
  14. “I seldom give blurbs, but this book is an essential classic. Among all of Jacques Tardi’s towering achievements as a comics artist, nothing looms larger than this devastating crater of a work.” —Art Spiegelman


    ØyvindH    9. June 2013, 20:54    #
  15. Art Spiegelman er antagelig bare en bløffmaker han også.


    Nestor B.    9. June 2013, 21:28    #
  16. Nestor: “15.Art Spiegelman er antagelig bare en bløffmaker han også”

    Det kjenner jeg ikke til, Nestor.
    La oss holde oss til saken!


    Bjoulv    9. June 2013, 21:37    #
  17. Hyggelig at både Øyvind H. og Øyvind B. tok opp tråden og spant videre på et litt humoristisk innslag, noe som er god medisin.

    Begge ringrevene har sansen for de lange eventyrseriene, og i likhet med Bjoulv har de gjort en formidabel innsats for å framsnakke de “klassiske” eventyrseriene.

    Skal ikke legge meg bort i hva som er en “europeisk klassiker” og hva som ikke er det. Eller om gjeve priser nødvendigvis viser til hva som er de beste tegneseriene (eller filmer og bøker).

    Har selv sansen for flere av seriene til Tardi, men foretrekker Nestor Burma (tegneserien) fremfor Skyttergravskrigen. Kanskje den blir for “seriøs”, og ærlig talt tror jeg en annen type serier kan spille en like viktig rolle i å frembære et budskap som gjør verden til et bedre sted å være, hvis det er intensjonen. (Vi lærer uansett ikke av fortidens feil, eller…?) Men all ære til mr. Leborg for solid innsats. Kanskje en litt mindre “seriøs” tegneserieroman neste gang, men vel så godt tegnet og underholdende (med et underliggende budskap for de innvidde)?


    Jostein Hansen    9. June 2013, 22:42    #
  18. Hva med serier som almuen liker å lese? Hvor ligger de i forhold til ekspertene her på serienett? Blueberry, Thorgal, Tex Willer, Pioner og mange andre europeiske serier. Jeg har lest tegneserier i snart 50 år, men i alle de årene er det antagelig bare søppel jeg har lest? Hvorfor synes jeg at jeg har det bra da? Kost meg har jeg også. Og det er jo rart at 80% av postene her ligger uten kommentarer. Jommen sa jeg tegneserienes Oscar!


    IpComics    10. June 2013, 12:41    #
  19. Det er kanskje ikkje verdt å gå alt for mykje inn i prosess, men …

    Som medlem av Sproing-juryen så kan eg love at alt er vurdert. Det er gjort gjennomgangar og spesifikt henta fram eksempel frå alle antologiar, faste seriar og “genrer” i vurderingsarbeidet.

    Som anmeldar på Serienett, til dømes, så lagde eg oversiktar etter kvart som ting vart anmeldt og sjekka kva som kom ut kvar veke.

    Og ja, det vil seie at der var forslag til beste Tex, Fantomet, Thorgal og Donald etc. i omløp. Men dette var lister med tilsaman ca 25 “mogelege” kandidatar i kvar kategori.

    I årets nominasjonar på oversatte seriar så var det 2 serieromanar (Aya fra Youpougon og Skyttergravskrigen), 1 serialisert historie frå ein antologi (Anyas Spøkelse frå Nemi), eit album i klassisk stil (Sprint 59) og ein action-serie i gjenkjenneleg format (Walking Dead).

    Eg vil seie at det er eit rimeleg godt spekter av seriar, alle av høg kvalitet, som reflekterer noko av bredda i smak blant teikneserielesarar.

    Sjølvsagt, som medlem i juryen så kan eg knapt seie noko anna. :)

    Dette er ikkje fordi vi som jury sa “der skal vere x antall nominerte av den typen”, men fordi juryen hadde varierte perspektiv på kva som er ein god serie.

    Det er ingen som har sagt at det som ikkje vert nominert er søppel. I alle høve ikkje i den noverande juryen.

    Og i forhold til kva “almuen liker å lese” og Serienett? Eg ville tru at det at vi med våre begrensa ressursar prøvar å dekke så mykje som mogeleg av til dømes Tex Willer og Fantomet, Pioner etc. ville vere nok til å overtyde om at vi tek desse seriane på alvar.

    Men det betyr òg at vi ynskjer å gi ei nyansert framstilling av innhaldet, ikkje berre seie “det er kome ut eit nytt Fantomet” men faktisk seie noko om det er eit godt Fantomet-blad eller ikkje.

    Viss ikkje vi gjer det, kva er poenget? Då kunne vi jo berre overlate den delen av serieanmeldinga til Bladbloggen. Den er jo veldig god viss ein berre ynskjer ein rein forlagspresentasjon av serien.

    Det er klart, nokon gongar kan ein verte overentusiastisk for nokon seriar eller kjenne seg personleg forulempa over å ha lagt ut pengar eller kasta vekk tid på ting som ikkje opplevast som om dei er verdt det. Og då er det ikkje alltid lett å la vere å seie det.

    Men vi tek serier på alvar.

    At 80% av postene her ligger utan kommentar er jo trist. Men ikkje uventa. Det er generelt sett ikkje så mange som er interesserte i å kommentere noko som helst (spesielt teikneseriar) viss ein ikkje er veldig ueinig i det som vert sagt.

    Eg kan love deg at viss vi hadde publisert ei anmelding med tittelen “Kverneland’s Munch suger” så hadde vi fått fullt kommentarfelt. Mest sannsynleg av folk som lurte på om vi hadde blitt hacka eller hatt eit nervøst samanbrot eller ein psykotisk episode. Eller eventuelt spørsmål frå politiet om kven av våre nære familiemedlem som var kidnappa for å få oss til å seie det.

    Jepp, det hadde blitt veldig mange kommentarar.

    Men den typen “klikk-jakt” er ikkje verdt det.


    Knut Robert Knutsen    10. June 2013, 13:38    #
  20. Jaja, for meg gjenstår bare å spørre hva “Kvernelands Munch” er for noe! Men selvsagt, jeg har jo ikke peiling på tegneserier!
    I såfall stiller jeg likt med sikkert 100% spurte “på gata”. Hadde du prøvd å spørre tilfeldige (som du visste ikke var smittet av noe her inne) etter navnet på en tegneserie hadde neppe svaret blitt noen av dem du har på startsiden nå. Hva kan det fortelle deg?


    IpComics    10. June 2013, 16:25    #
  21. Kvernelands Munch er vel en av de norske tegneserieutgivelsene som har fått bredest pressedekning i år. Serien har vært omtalt og anmeldt i alle de store dagsavisene. Kverneland har sågar vært gjest i Dagsnytt18. Men det er mulig at Dagsnytt18s lytter/seertall er betraktelig lavere enn opplagstallene til Tex Willer, Pioner og Fantomet. Hva vet jeg?


    Tor    10. June 2013, 20:10    #
  22. Hva vet jeg? Ja, det greit at du undres, for det ser ut som du vet svært lite, Tor!
    Dette er ingenting med opplagstall å gjøre, hvorfor du trekker fram disse tre seriene kjenner jeg ikke til. Men til din opplæring kan jeg fortelle at alle tre har vært omtalt i en rekke store aviser i en rekke artikler, og har også vært på TV og radio flere ganger.

    Fantomet går for øvrig i omkring 30 aviser her i landet, og er således almen kjent, med eller uten opplagstall.


    Bjoulv    10. June 2013, 20:51    #
  23. Tor! Hvorfor sier du ikke hva du mener? Hvorfor dekke deg bak sarkasme og dårlig sjult nedlatenhet? Stå fram som en mann (går utfra at du er det etter navnet), si hva du mener, så får du respekt!


    IpComics    10. June 2013, 21:21    #
  24. Sjarmerende debattstil dere har, gutter.


    Tor    10. June 2013, 23:53    #
  25. Vi lærer, men det tar på å komme på nivå resten her.


    IpComics    11. June 2013, 09:05    #
  26. Ivan.

    Re: konversasjonen vår på Facebook.

    Viss det er noko du ynskjer å seie om Serienett, så sei det gjerne her, men kan du slutte med den barnslege “jeg skjønner” nikkinga og seie kva du eigentleg meiner?

    For den einaste grunnen til å køyre på slike barnslege og inkjesigande kommentarar opp att og opp att er når ein veit at ein kjem i trøbbel viss ein seier det ein eigentleg meiner.

    Ein tør rett og slett ikkje å seie det ein eigentleg meiner og så nikker og kremter ein og “indikerer” at ein “skjønner” noko slik at ein kan kaste skit utan å direkte kaste skit.

    Greit. Velt ut av deg, Ivan. Så får vi sjå kva du står for.


    Knut Robert Knutsen    11. June 2013, 13:46    #
  27. Facebook-diskusjonen Knut viser til, finnes her:

    https://www.facebook.com/groups/377924145586/permalink/10152880085105587/


    Kristian Hellesund    11. June 2013, 17:57    #
  28. Å kaste dritt “uten å gjøre det”? Det er noe Serienett gjør hele tiden. Du får lese mine meninger på Facebook, så skjønner også du! Jeg har ikke mer å si i den sammenheng.

    Men, Serienett kunne brukt mer tid på å presentere åretes Spoing. Hvor skulle vi ellers fått høre om den?? Boken eksisterer jo ikke.


    IpComics    11. June 2013, 17:59    #
  29. Ivan: Her er en oversikt over Serienetts dekning av årets Sproing-pris.

    Serienett var arrangør av Serietreff nr. 20, der de nominerte til Sproingprisen ble offentliggjort: http://www.serienett.no/article/1542/nytt-serietreff

    Serienett skrev om Sproing-nominasjonene samme kveld som nominasjonene ble offentliggjort: http://www.serienett.no/article/1544/sproing-2013

    Serienett har en podkast med opptak fra paneldebatten på Serietreff nr. 20, der Sproing-nominasjonene ble diskutert: http://www.serienett.no/article/1572/den-nyeste-serietreff-podkasten

    Tegneseriekvelden som Serietreff nr. 20 var en del av ble dekket på følgende måte av Serienett: http://www.serienett.no/article/1549/tett-pa-sproing

    Jeg skrev en kommentarsak om Sproing-nominasjonene til avisen Lyderhorn. En redigert utgave av teksten er publisert på Serienett: http://www.serienett.no/article/1562/hvem-vinner-sproingprisen

    Og så er det selvsagt denne saken som du kommenterer, der Serienett har dekket utdelingen av Sproingprisen.

    Selvsagt kunne Serienett vært bedre i sin dekning av årets Sproing-pris, men jeg synes ikke dette var så ille.


    Kristian Hellesund    11. June 2013, 18:12    #
  30. Jeg har ikke klaget på dekning av Spoing, men på omtalen av Drabant. Den er ikke til stede.


    IpComics    11. June 2013, 18:25    #
  31. Ivan: I kommentarfeltet her finner du linker til Serienetts omtaler av nesten alle de Sproing-nominerte: http://www.serienett.no/article/1544/sproing-2013

    Drabant er anmeldt to ganger på Serienett. Første gang var av Knut Robert Knutsen like etter tegneserieboken ble utgitt: http://www.serienett.no/article/1347/barndomens-dal

    Tidligere i år anmeldte jeg Drabant for Lyderhorn. Anmeldelsen ble også publisert på Serienett i april: http://www.serienett.no/article/1546/de-harde-tenarene

    Ellers var Drabant ett av temaene på Serietreff nr. 11 i Trondheim i fjor. En podkast derfra kan du laste ned her: http://www.serienett.no/article/1319/tegneserielitteratur-i-trondheim

    Jeg tror vi trygt kan si at det har vært omtale av Drabant på Serienett.


    Kristian Hellesund    11. June 2013, 18:37    #
  32. Ok, du misforsto omtalen finnes, men boken “eksisterer” ikke! Kan det være noe galt med omtalene?

    Jeg har helt fra starten etterlyst en litt annen vri på omtalene her. Min mening er at omtale av en tegneserie bør være 80% bilder, og 10% tørre fakta.
    Når en som omtaler presterer å skrive 1500 ord, og kun et lite bilde, vel …!!
    Tenk på det! De to omtalene av boka hadde dessuten samme bilde, på samme måte, ikke greit å bli inspirert til å lese da.


    IpComics    11. June 2013, 18:52    #
  33. Hvis det er så umulig å finne boka eller info om den, hvordan kan det da ha seg at jeg, som besøker Serienett kun av og til, fint fikk den med meg, enkelt kunne søke etter den i nettbutikker og kunne låne den på mitt lokale bibliotek?


    Chris R    11. June 2013, 19:30    #
  34. her har jo Ivan et godt poeng. Jeg ser også gjerne flere illustrasjoner fra selve tegneserien i anmeldelsene. Som regel er det vel bare omslaget som vises? Kanskje ikke 80 prosent av omtalen, men gjerne en tegning eller sekvens.


    Øyvindh    11. June 2013, 20:05    #
  35. Jeg har en tid stusset litt over det denne “IPComics” har skrevet her på Serienett.Har nå lest gjennom det hans innlegg på Facebooksiden også. Tror vi kan konkludere med bak navnet Ivan Pedersen skjuler det seg et nettroll, for det kan ikke være noen som i fullt alvor, og med bilde, fremlegger slike meninger. Håper bare ikke profilen er en personlig vendetta mot en eller annen virkelig “Ivan Pedersen”.


    Tor    11. June 2013, 22:33    #
  36. Hva er det for meninger som byr deg så imot, Tor? At jeg liker å lese serier som er bredt tilgjengelig og har gode visuelle tegninger? Og at jeg ønsker at Serienett bruker mer tid på slike, og ikke bare på smale serier med tegninger som ikke innbyr til videre lesing av serien? Er det en gangbar mening? Bilde? Tja hvorfor skjule seg? Hva er du redd for, Tor?


    IpComics    12. June 2013, 00:53    #
  37. For min del så er svaret på kvifor der er lite bilder at eg ikkje alltid har tilgang på scanner.

    Det har heller ikkje vore så mange som har etterlyst det. Eg har prøvd å gi linkar der eksempel er lagt ut på nett, og i førehandsanmeldingane av Tex Willer og slikt spesielt så har eg gjort meg flid med å få med bilet-eksempel.

    At nokon ikkje har fått med seg noko om “Drabant” av Holen og Noguchi eller “Munch” av Kverneland, synast merkeleg sidan akkurat desse teikneseriane ikkje berre har fått fyldig omtale her, men òg i dei store avisene.

    Viss det er slik at ein saknar bilete frå “innsida” av sjølve serien, så får vi sjølvsagt ta det til etterretning. Det kan vere naturleg nok.

    Men å gå derifrå til å seie at boka ikkje eksisterer er litt mykje.

    Eg må innrømme at eg ikkje veit kva du meiner med “smale serier med tegninger som ikke innbyr til videre lesing av serien”

    Kva handlar det om?

    Eg seier det ikkje for å vere spydig, men fordi det er umogeleg å debattere med deg om kvaliteten på ein enkeltserie utan at eg veit kva serie du snakkar om.

    Eg kan ikkje berre gjette, heller. Viss eg då “gjettar rett”, kva får eg då? At du spretter fram frå buskene og ropar “Aha! Du veit kva serie eg meinar når eg seier rableri , det betyr at du er einig med meg i at det er rableri. Ha-ha.”

    Eg har vore 10 år gamal sjølv, den debatt-teknikken der kjenner eg og eg har ikkje tenkt å leike den leiken.

    Eg har ikkje noko behov for å feike meg til å like sære ting for å late som eg er intellektuell.

    Eg likar faktisk mange sære ting, eg kan fortelje deg kvifor eg likar dei og eg kan òg forstå kva det er med desse tinga som gjer at andre ikkje likar dei.

    Men eg kan ikkje debattere ein serie med deg som du nektar å oppgi namnet på.

    Og Scott McCloud? Seriøst? Hans stil er jo klassisk som få, den er berre eit hakk eller to unna Alley Oop eller Buzz Sawyer? Eller Håkon Aasnes for den del.


    Knut Robert Knutsen    12. June 2013, 07:12    #
  38. Et par hakk under Alley og Sawyer er ikke mye å skryte av. Kan han ikke bedre? Uansett, jeg sikter til en liten illustrason på sia her, den var fem hakk under. Hvordan skal jeg vite at hans generelle arbeid er bedre. Jeg ble jo ikke fristed til å sjekke ham opp. Tror litt av feilen her er at det forventes at man “vet” dersom man ser en artikkel her på nettstdet. Dered driver ikke med nfo, men franvisning av ting som i visse kretse er godt kjent. Jeg gidder ikke lese mange ord på en skjerm når første bildet ser jævlig ut. Slik er det med det meste. Du spiser ikke mat som lukter jævlig, eller ser fæl ut. Førsteintrykket avgjør. Neste gang du skriver, tenk som så at ingen har hørt om det du vil berike oss med, men sørg for at vi vetfør vi stenger iPadn. Dette er internett, i NOU.


    IpComics    12. June 2013, 07:47    #
  39. Jamen, viss det er berre det at du saknar bilete eller at ting må framstå klarare, så berre sei det, då. Ikkje sei alt mogeleg anna som ikkje henger saman med det du verkeleg prøver å seie.


    Knut Robert Knutsen    12. June 2013, 08:03    #
  40. Jeg pleide å legge ved en eller to skannede bilder fra innholdet i en utgivelse i tillegg til coverbildet. Jeg sluttet fordi jeg ikke fikk inntrykk av at noen brydde seg, men det er tydeligvis ikke riktig. Og det kan jeg gjøre noe med.

    Derimot kommer vi ikke til å fokuserer mer på enten smale eller brede tegneserier fordi folk klager i den ene eller andre retning. Formålet vårt er å snakke om tegneserier, punktum.


    Trond Sätre    12. June 2013, 09:00    #
  41. En annen interessant debatt på Serienetts Facebook-gruppe kan leses her: https://www.facebook.com/groups/377924145586/permalink/10152880828125587/


    Kristian Hellesund    13. June 2013, 21:25    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)