Debuterer som juleheftetegner

Regine Toften Holst har tegnet juleheftet «Ønskelista» basert på årets nye NRK julekalenderserie «Stjernestøv».

Hvordan fikk du dette oppdraget?

Jeg fikk høre om oppdraget gjennom redaktøren jeg utvikler tegneserieromanen min med. Det ramlet litt i fanget på meg, men var det ikke for at redaktøren var den samme som jeg allerede snakket med, ville jeg ikke engang vurdert å tegne juleheftet.

Tegneserien «Stjernestøv» forteller ikke selve historien fra NRKs julekalender, det er en sidehistorie, korrekt? Hvor mye informasjon fikk du om serien på forhånd?

Ja, det er en sidehistorie. Jeg fikk bilder og snutter fra TV-serien som referansemateriale til figurer og “sånn ca” location, men ikke noen grundig innføring i det konkrete konseptet. Som var greit, siden de konseptene ikke var relevante for juleheftet.

Hvor detaljert var manuset? Hadde du noen nevneverdig kunstnerisk frihet?

Manus var generelt bra skrevet, med nok info til at jeg kunne se for meg gisten i illustrasjonene, uten at det ble for detaljert. Manus inkluderte også illustrasjoner med “plan- og settløsning” for hvor figurene sto, som var utrolig nyttig, i tillegg henviste det til relevante referansebilder. Jeg tok meg naturlige friheter til å justere eller ignorere rutefordeling og dialog/bobler der manus ikke passet, som er en vanlig del av prosessen.

Hvor mye står du for – Både tegning, tusj og farger?

Hele pakka! Tegning, tusj, farger, og tilpasning av figurdesign til min stil. Pluss tekst og bobler. Det hadde sikkert vært deilig å la noen i utlandet ta seg av fargene, men jeg tror det er lettere å bli fornøyd når man gjør det selv.

I tillegg til tegneserien er det også ei Stjernestøv bok og et aktivitetshefte i handelen. Har du tegnet i noen av disse?

Aktivitetsheftet har jeg også bidratt på, ja. Etter å ha jobba lenge med juleheftet hadde jeg gledet meg til å gå tilbake til tegneserieromanen, men de klarte jammen å overtale meg til å tegne litt mer. I det minste fikk jeg tegne masse hunder! Det tar jeg som en seier.

Jeg har undersøkt litt, og nettbokhandlerne krediterer ikke deg for juleheftet, bare manusforfatteren Karianne Lund. Tegneren av fjorårets Snøfall julehefte (også det en NRK Super-spinoff) ble ofte ikke kreditert i nettbokhandlerne, hun heller, om enn ikke så konsekvent. Hva tror du dette kan komme av?

Nei, si det. Kreditering av illustratør i massemarkedet er visst en annen kultur enn i bokbransjen. Det står naturligvis inni juleheftet hvem som har illustrert – og jeg skjønner hvorfor man ikke putter det på coveret. Men siden du tar det opp, synes jeg at illustratørens navn godt kunne vært synlig på nett, sammen med resten av kolofon-infoen. Ikke nødvendigvis for å “utøve god skikk”, men for å gjøre det lett for den interesserte å snuse opp mer materiale fra samme illustratør.

I SeriX’ fanzine «Lys» fra 2019 sier du: «Lidenskap er bare tull! Jeg driver med dette fordi det er det eneste jeg er flink til.» Tror du at dette juleheftet således er et typisk eksempel på den typen tegnejobber du kommer til å ha også framover?

Tja, både og. Jeg har noen gjengangere på oppdragsfronten, men utenom det håper jeg at 2021 blir året jeg kan begynne å rentegne tegneserieromanen min. Det er greit å gjøre ting på oppdrag, men det er ikke spesielt tilfredsstillende. Etter en hard måneds innsats på oppdrag, kjenner jeg en sorg for å ikke ha tids-overskudd til å utvikle mine egne prosjekter. Lidenskap er kanskje tull, men det stopper meg ikke fra å fortsette søket etter tegnegløden. Det er viktig for meg å vinkle arbeidet på en måte som gir meg glede. I juleheftet var det å tegne lillesøsteren Eva og tilfeldige hunder på luftetur som gledet meg mest.

Kommer du til å følge med på «Stjernestøv»?

Nei, har ikke TV.

Regine Toften Holst (selvportrett)

Les også:
Intervju med Regine fra 2018

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.