Spider-verset for viderekommende

Bak en tittel så tabloid at den kan gjøre en gammel Marvel-fan nostalgisk for Atlantic-perioden, gjemmer det seg en tungrodd, men ikke helt ironifri parallell univers-historie i «Spider-Man: Skrekkens Nett»

Forsiden av «Skrekkens Nett» gjør et poeng av at boka inneholder en gjesteopptreden av Kamala Kahn, alias Ms. Marvel v2, den første i en norskoversatt Marvel-publikasjon. Denne historien er bare et lett pauseinnslag, noe som blir understrekt av måten konflikten løses på, men gjør jobben med å gi eventuelt nye lesere en kort innføring i Kamala Kahn: Hun er en tenåring med en hemmelig identitet og en fortrolig. Hun har en slags strekkekrefter som ikke krever så veldig med forklaring. Hun er en superheltfangirl som har avansert til å bli superhelt selv, men reagerer fortsatt på alt hun opplever med en fangirls begeistring («Jeg er med i en Spider-Man Team-Up», utbryter hun, meta og opphisset, når hun møter seriens hovedperson).

Og boka trenger et såpass lett innslag. Ikke at hovedhistorien alltid tar seg selv så høytidelig, men den lider at en form galopperende stemningsschizofreni som virker mer uunngåelig dess mer en tenker over det. Følgende premiss er du nødt til å være med på, bokstavelig talt fra første side: Det finnes edderkopper, i betydningen Spider-Menn, i en eller annen form, i hver dimensjon. Og det finnes ingen særskilt logikk i hvor, hvordan, hvorfor eller når de oppstår. Forfatterne Dan Slott og Christos Gage dypdykker straks ned i absurditeten når vi blir kjent med Shakespeare-epokens Spider-Man. Og ja, han heter Peter. Og ja, kjæresten hans heter det du tror. Ikke spør, han blir uansett drept etter fem sider, av energivampyren Morlun.

Morluns nærvær er i tråd med kontinuiteten fra første boka, og figuren har faktisk en viss historikk i norske oversettelser; han dukket først opp Egmonts Spider-Man # 4/2002. Den gangen var greia hans å ta livskraften fra supervesener. Nå er den enda mer innsnevret: Han tar bare livskraften fra superhelter med edderkoppkrefter. Jeg har ikke gravd fram de gamle Spider-Manheftene, og husker ikke om Morlun var noe mer enn todimensjonal den gangen, men i «Skrekkens Nett» tilkjennegir han og «familien» hans av energivampyrer en skamløst endimensjonal væremåte og motivasjon. De er bare redskaper for at forfatterne skal leke seg med ulike Edderkopp-varianter. Som en dyster bonus til de mest populærkulturelt innvidde dreper Morlun blant annet Spider-Man, Iceman og Starfire fra den populære, og mer barnevennlige 80-talls tegnefilmserien Spider-Man and his Amazing Friends.

Skjønt historien har også den praktiske funksjonen at den rydder opp i det multiversale Spider-Man-kaoset. I alle fall prøver den. Doc Ock Spider-Man og avleggere som Spider-Man 2099, Spider-Girl og den indiske Spider-Man får alle tildelt sine roller i et bredere bilde.

Historiens kompleksitet og selvhøytidelighet vokser i styrke ettersom historien skrider fram, selv om det også etter hvert er lettere å se et system i galskapen. I enda større grad enn i første bok, er rådet mitt til nesten alle lesere, også de Marvel-vante: Bruk det du kjenner til fra før av, og følg ellers bare strømmen. Blir det likevel for forvirrende, er det ingen skam å snu. Sagaen har (så langt) fire tegnere, men brorparten er illustrert av Guiseppe Camuncoli og Adam Kubert, som ligger tett nok opp til hverandre til å sikre en god flyt i historiefortellingen. Jeg jeg røper vel ikke for mye når jeg forteller at føljetongen på langt nær er slutt med denne boka.

Føljetongen var ellers var inspirasjonskilden til animasjonsfilmen Into the Spider-Verse (2018). Dersom du ønsker å utforske ideen om et endeløst antall Spider-Man-varianter – presentert delvis med ironi og delvis med alvor – er filmen fortsatt det morsomste, smarteste, og mest engasjerende alternativet. «Skrekkens Nett» fortoner seg i ettertid mer som et supplement for viderekommende.

I det minste er Kamala Kahn fortsatt mye bedre i tegneseriene enn animert

Spider-Man (bok 2): Skrekkens Nett
Skrevet av Dan Slott og Christos Gage