
Stribefeber har vært gjennom en omlegging fra i fjor, med en mer folkelig profil som skal komme til uttrykk gjennom fokus på julehefter. Derfor er festivalen flyttet fra september til oktober.
Men i likhet med de foregående festivalene er det fortsatt også fokus på lokale talent så vel som internasjonale serieskapere med et noe mer kunstnerisk, og kanskje til og med politisk, uttrykk.
Endringen av lokaler ble heller ikke så stor som først forventet. På grunn av ombygging ved Kristiansand Folkebibliotek kunne ikke festivalen flyttes dit, og har i stedet endt på kulturhuset «Teateret» i Kristiansand sentrum, rett nedenfor det gamle festivallokalet, Aladdin Kino.

Serieskaper Raymond Haugland sto for åpningen, og fordi Kristian Hellesund var forhindret fra å komme på åpningen, ble ikke vinneren av Stribefebers tegneseriekonkurranse annonsert ennå. Haugland begynte derfor med å presentere sitt tegneserieprosjekt (og planlagte tegnefilm, som han om co-skaper Kristian Nilsen lever i håpet om) «Skeleton Crew».
Men «Skeleton Crew» er strengt tatt gammelt nytt. Kveldens hovedinnslag var en panelsamtale med de politiske tegnerne Arifur Rahman og Marvin Halleraker. Ordstyrer var førstelektor ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen, Kåre Melhus.

Rahmans historie er allerede blitt noe av en legende innen internasjonal karikaturstrid. Mot sin vilje ble han en beryktet blasfemiker i sitt hjemland Bangladesh da han laget det han trodde var en ganske uskyldig tegneseriestripe. Stripa førte til massive og langvarige (4 måneder!) protester i hovedstaden Dhaka, og selv om Bangladesh ikke er styrt etter Sharialover fikk han seks måneders fengsel og en fatwa på seg. I dag lever han i landflyktighet i Norge (nærmere bestemt Drøbak), og lager politiske tegninger for det norske markedet.

Det samme gjør Marvin Halleraker, som reflekterte over noen av de politiske jordskjelvene vi har sett i år, og føler at han har «brukt opp» Trump på forhånd. Han er ikke sikker på hvordan han skal greie å skape nye variasjoner de neste fire årene. Hva Rahman mener om dette, forble litt uklart på kveldens panelsamtale, ettersom de politiske tegningene hans ser ut til å ha fokusert mer om norske forhold siden han kom hit.
