Krüger på dypt vann

Mens man på 60-tallet, som denne seriener lagt til, ofte måtte vente en uke på fortsettelsene av tegneserier, har Krüger og Krogh-fans ventet to år på del 2 av Nord og ned, når agentene nå skal ned i dypet.

På begynnelsen av del 2 har Krogh plutselig forsvunnet. Krügers ureglementerte oppførsel har endelig nådd bristepunktet for både Krogh og flere andre i AFMA, og han blir suspendert. Men Krüger nekter å rette seg etter dette og er fast bestemt på å komme til bunns (mer eller mindre bokstavelig) i mysteriet med lydmonsteret «Infernoet», som militæret insisterer på at kommer fra et hemmelig sovjetisk våpen. Han, Krogh og dr. John Lilly blir med i en ubåt for å observere fenomenet på nært hold, og oppdager at ikke alt er (unnskyld uttrykket) slik det ser ut på overflaten.

Mens del 1 satte stemningen for fortellingen, hvor landskap og mennesker var mest framtredende er mysteriet, naturlig nok, det viktigste i del 2. Med følelsen av at mer står på spill mens klimakset nærmer seg, er også stemningen endret. På mange måter har Del 2 mer av alt. Mer alvor, mer dramatikk, mer tempo og (litt) mer humor.

I første bind trengte AFMA å finne et overnaturlig svar på spørsmålet, for å unngå å risikoen for nedleggelse. Siden det hele tiden ble sagt at det ikke var noe overnaturlig mente Øystein Runde, i anmeldelsen av forrige bind, at det måtte være snakk om noe overnaturlig og lurte på hva en da kunne forvente.

Løsningen på mysteriet kan derimot knapt kalles overnaturlig, men kan likevel plasseres i kategorien for «mellemliggende anliggender», og gir en interessant vri på det hele.

Når det gjelder de to hovedpersonene er jeg derimot litt mer skuffet. Serien heter tross alt Krüger og Krogh, og at det er den unge og mer rebelske Krüger som har mest hovedrollefokus er forståelig. men denne gangen er det som om Krogh har blitt redusert til en sidekarakter til fordel for dr. John Lilly. Lilly er definitivt en interessant karakter, og Krogh (og paraplyen hans) får sitt helteøyeblikk, men i løpet av historien får vi noen små hint om Kroghs fortid, blant annet fra under krigen, som gjør meg nysgjerrig på å få vite mer om duoens eldre halvdel. Her er det en god historie som serien må, eller i alle fall bør, komme nærmere tilbake til.

Suspensjonen virker en smule poengløs. Bortsett fra at Krüger endelig opplever konsekvenser for oppførselen sin, og vi får se Krogh fortelle hva han mener om makkerens oppførsel, (og det visste vi vel egentlig allerede), fører ikke episoden til at Krüger blir holdt utenfor noe vesentlig, eller at dynamikken mellom dem endres nevneverdig.

Jens Christian Hauge og de andre historiske skikkelsene som var med på å forsterke 60-tallsbildet har kommet litt i bakgrunnen i del 2, selvsagt ekskludert hvalforskeren dr.  John Lilly. Tidskoloritten er her heller preget av den kalde krigen, inkludert interaksjoner med en russisk ubåt og dets mannskap og teoriene rundt hemmelige sovjetiske våpen. I tillegg er menneskelig påvirkning på livet i havet, og særlig hval, et gjennomgående tema. Hvalfangstprotester var vel gjerne mer utbredt på 70 og 80-tallet, men kald krig med ubåter og annen marin aktivitet må likevel ha hatt sterk påvirkning på livet i havet den gangen, og temaet binder samtidig historien til vår tid, som det står beskrevet en del om på slutten av boka.

Også tegningene er påvirket av at historien bruker mye tid i havdypet, og flere grep tatt i bruk som forsterker følelsene av å befinne seg under vann. Som i «Spøkelseståken» brukes svarte rammer rundt scenene som foregår i og rundt ubåter, og dette fungerer nesten enda bedre her til å forsterke den klaustrofobiske følelsen av å befinne seg hermetisk lukket, på dypt vann. Scener med hval er ofte helsidetegninger og spiller på megalofobien man gjerne kjenner på i møte med silke enorme skapninger. Mens de fleste tegneserier på 60-tallet hadde en mer «stillbildestil» er det tydelig at Krüger og Krogh er laget i moderne tid, med blant annet større variasjon i perspektiver. Bakgrunnene er alltid detaljerte med størrelsesforhold og perspektiver som gir en sterk dybdefølelse i bildene.

Krüger og Krogh ser ut til å ha tatt et steg videre. Fra hendelser som, på alle måter ville hatt store effekter hvis de ikke ble stoppet, men likevel foregår og dreier seg først og fremst om Norge, er det nå storpolitikk, kald krig og militære anliggender som påvirker de to agentenes hverdag. Om fortellingen nå ble nedskalert til å kun handle om de nære (overnaturlige) ting, ville det kanskje føles litt «underveldende»? Eller kanskje er det nettopp noe mer småskala serien trenger etter disse verdensomveltende temaene.


Krüger og Krogh (4) – Nord og ned, del 2
Av Ronald Kabicek, Bjarte Agdestein og Endre Skandfer
70 sider
349 kr. (veil.)
Strand Forlag


Les også om dei andre bøkene i serien:
Brennpunkt Oslo
Spøkelseståken
Nord og ned, del 1

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *