Tilbake til utgangspunktet

Kan det langvarig globale fenomenet Pokemon finne et publikum som ganske vanlig manga, i Norge i 2021?

Pokemon spill-varianter har gått fra å bli et kultfenomen i barneskolen til storindustri, og med «Pokemon Go», noe for folk flest i alle aldre. Noe av grunnen er en stadig utvilkling av hovedspillene, med den kjente strukturen som basis, men med nye figurer og ting å gjøre i spillene. I tillegg har TV-serier, samlekort, figurer og en bråte med sideordnede spill gjort konseptet kjent langt utover den originale brukerbasen.

Med «Pokemon Eventyrene: Red, Blue & Green» blir du med tilbake i tiden til 1995 da Gameboy var et nytt system, og «Pocket Monsters» var det spillet som for alvor gjorde den populær i Japan. «Red» og «Blue» henspiller på de to variantene der man måtte samarbeide med andre for å få tak i alle figurene. Til og med de to hovedpersonene får navnene «Red» og «Blue» så her er det overtydlig hva som ligger til grunn for serien. Oppsettet som i spillet, er at «Red» reiser rundt i regionen for å bli bedre mens han konkurrerer med «Blue» fra tid til annen.

I manga-varianten blir det gjort et par grep som ikke var i det opprinnelige spillet (eller TV-serien), bl.a. blir den legendariske Mew og Team Rocket introdusert som en katalysator for Reds reise, mens hans møte med mentoren Professor Oak (bestefaren til Blue) blir en jakt på rømte pokemon istedet for en enkel overlevering av utstyr til reisen. I denne første boken får vi også møte flere pokemon som kommer langt senere i spillversjonen, noe som skaper litt mer uforutsigbare situasjoner.

Som kartet bakerst viser, hopper historien over mye av detaljene i spillet og viser kun hovedmomentene, noe som gir mer dynamikk; vi slipper å se repetative kamper med hovedmotstanderne (som de ukentlige «Team-Rocket» kampene i TV-serien). Serien fokuserer også stort sett på et fast galleri av heltens pokemon, noe som gjør stadige introduksjoner unødvendlige.

Som tegneserie blir dette lett underhodning for barna, hovedfokuset er på fart og spenning, samtidig som konseptet er kjent, vil nok de fleste i målgruppen kun delvis kjenne til disse figurene, ettersom det er nye spill DE spiller. De originale spillene vil nok ha altfor primitiv grafikk nå om dagen, og å satse på nostalgi-effekten for de som spilte dem virker nok ikke heller.

Samtidig er dette et trygt valg for en av de første norske nye manga-utgivelsene på lenge: En kjent og populær merkevare, mye action og en lang serie som evt. kan stoppe etter noen få utgivelser uten å miste noe, da setting og hovedpersoner byttes for hvert spill serien baserer seg på. Skulle det bli en suksess, fins det også flere manga fra samme «univers» å ta av, evt. andre manga basert på populære spill.

For meg, som har spilt mange av Pokemon-spillene, og sett en del av tegnefilmene, blir dette altfor enkelt. Men la gå, serien er opprinnelig fra spillenes barndom (1997) og mye har skjedd siden den gang. Det største problemet for Outland Forlag blir å nå ut til barn med serien (eller foreldrene deres…)

Pokemon-eventyrene: Red, Blue & Green del 1
Skrevet av Hidenori Kusaka, tegnet av Mato
Oversatt av Vegard Aune