Den nye tegneserievinen, del 2

Han har aldri vært «offisiell» Sprint-tegner/forfatter, men er Émile Bravo likevel en av de store Sprint-skaperne? Denne andre gjenomgangen av Sprint Spesial på norsk fokuserer på «Mot alle odds»-albumene.

Les om de fem første Sprint spesial-albumene her

*

MOT ALLE ODDS av Émile Bravo
2019 (2018)

Fortsettelsen av Ung og naiv kom samme år. Og for en oppfølger! Bak et omslag som kan få det til å gå kaldt nedover ryggen på enhver som husker krigen – både i Oslo og Bergen dundret det i jærnhæler og militærstøvlenagler over brostein. Tittelen forteller det aller meste: Innbyggerne  opplever den tyske hærens ankomst i Belgia og Brüssel som en uimotståelig overmakt. Sprint har fremdeles sin pikkolojobb mens Kvikk prøver seg som journalist, før han, som en slags belgisk Stomperud ønsker å kjempe mot tyskere, mens Sprint og noen unge venner prøver seg med uniformer, som speidere. Det kan umulig gå bra. Samtidig opplever Sprint den kommende ‘undergrunnen’, der jøder må gjemme seg eller rømme. Spesielt møtet med en ung kunstner og hans familie er gripende. Det er tunge tider, mot alle odds.

Tegneseriemessig er dette også interessant, med sideoppbygging som består av 4 rader X 3 (for det meste) ruter, altså 12 ruter med mye info og mye tekst. All dialog er tatt vare på, men «tankebobler» finnes ikke, så alle følelser og reaksjoner er illustrert med talende ansiktsuttrykk (og mye bruk av «stressdråper»).

Nok et glimrende album, og vi gleder oss til fortsettelsen. Bravo!

Sprint/Arild index: 6
Update: Utsolgt

*

MOT ALLE ODDS 2 av Émile Bravo
2020 (2019)

Egentlig Mot Alle Odds 3, men vi krangler ikke. Émile Bravo er på et løp mot selve gullmedaljen i tegneserier. Det er nok ingen tilfeldighet at Sprint opptrer konsekvent i Plus Fours (eplenikkers – Tintins foretrukne benklær), for i denne historien blir han mer og mer Tintinifisert. Modig, snarrådig og med et hjerte av gull, er han motvekten mot det tiltagende europeiske mørket. Han representerer det ungdommelige håpet i en dyster verden.
Han og Kvikk kom seg aldri til Berlin, men oppholder seg fortsatt i et okkupert Brussel. Historien fra forrige album fortsetter, og danner en sammenhengende historie med hverdagsdrama i krigens skygge. Jødenes posisjon i Europa er den fortvilte undertonen.

Uff. Historien(e) til Bravo må sette grå hår i hodet på de som fremdeles tror at tegneserier bare er gøy og uskyldig og lettvint Donald-moro. Og så går ferden mot Berlin, med tog. Tyske tog under krigen er aldri kilder til lettvint moro…
Siste side er nok en lovet togreise, men denne gang er endestasjonen et uhyggelig sted i Polen. Hvordan skal dette gå?

Sprint/Arild index: 6
Update: Utsolgt

*

MOT ALLE ODDS 3 av Émile Bravo
2021 (2021)

Émile Bravos kjærlighet til Tintin og Sprint lyser som selveste frihetsfakkelen. Sprint er ukuelig god og snill og den evige optimist i blytunge tider – for vennene hans og resten av nasjonen. Men: en viss matthet setter inn i denne solide, men tunge historien. Små lysglimt letter stemningen innimellom, men det overveiende preget er tung realisme og tunge skjebner som venter. At vi lesere har bedre innsikt i hva som egentlig skjer lenger øst gjør ikke lesningen lettere. Det er lange samtaler mennesker imellom, og mye til-og-fra løping. Det er nervepirrende drama på alle sider, til og med de småmorsomme stundene med guttenes filledukketeater koker med drama.

Kanskje det svakeste albumet i serien så lagt, og en viss tretthet kan spores (i alle fall hos denne leseren). Heftet er på hele 120 sider, altså dobbelt så tykt som et normalt album! En ny og dramatisk togreise avslutter også dette albumet, og vi må dessverre smøre oss med en viss tålmodighet før avslutningen kommer.

Sprint/Arild index: 5
Update: Fremdeles på lager

Update II: Forlaget lover siste album i denne rekka i løpet av 2022. Mitt beskjedne forslag er å få – i ettertid – samlet disse fem bøkene i stivt omslag. Få den inn i bokhandlene, og la Kulturrådet kjøpe den inn til bibliotekene – ikke minst skolebibliotekene. Dette er folkeopplysning.

*

MADEMOISELLE J. 1929/HAN KALTE SEG PTIROU av Verron og Yves Sente
2021 (2017)

Et totalt brudd, en helt ny retning (med en riktignok tung tittel) Verron og Sente har laget enda et fantastisk album i serien ‘Sprint Spesial’, og listen ligger her like høyt som de forrige meget gode tegneseriealbumene. Romantikken som har ligget som en ulmende glo slår her ut i full flamme, og resultatet er en ulykkelig og dramatisk kjærlighetshistorie.

Nok en gang opptrer Sprint som pikkolo (tilfeldig sådan), denne gang på et digert cruiseskip på vei over Atlanteren. Som vi alle vet, spesielt med Titanic som referanse, er et slikt skip en glimrende scene for stor dramatikk og lidenskap. Skjønt i dette tilfellet er bakteppet begynnelse på de harde 30-årene, nærmer bestemt krakkåret 1929.

Arbeiderklassegutten, den foreldreløse Sprint, jobber seg opp i systemet på skipet, støttet av mot, dyktighet og et hjerte av gull.

Laurent Verron er, som Schwartz, kjent fra andre serier, og hans delikate strek er en fin kontrast til de forrige historiene. I løpet av eventyret møter vi også legendariske og historiske personer, ikke minst skaperen av Sprint-tegneserien, Rob-Vel. Et nydelig, bittersøtt og flott tegneseriealbum, og et pust av lettelse etter de fire foregående historiene fra krigens dager.

Sprint/Arild index: 6
Update: Fremdeles på lager

*

SPRINT I SOVJETUNIONEN av Neidhardt og Tarrin
2020 (2020)

Skrevet av Fred Neidhardt, og illustrert av Fabrice Tarrin, i det man kan kalle «klassisk» Sprint-stil. Et ordentlig brudd med krigsrealismen til Émile Bravo. Spesial-albumenes mønster følges: Hovedpersonen Sprint, sammen med kompisen Kvikk og ekornet Spip (og så kjent som «& Co») dukker opp forskjellige land, byer og tidsepoker. En glimrende, veldig fleksibel metode for å fortelle nye og spennende historier som henges på knaggen «kjente og kjære figurer» på nye eventyr. Faktisk var det dette som tiltalte meg i starten.

Selvsagt er det mye politisk satire i dette albumet, som er lagt til ca. 1960, og den kalde krigen. Våre venner drar til Sovjet for å redde sin venn, greven av Champignac. Grev Paulus er bortført av sovjetrussiske forskere, som har skumle planer med oppfinnelsene hans. Resultatet blir en ellevill harselas med gammelkommunismen, en historie som hadde vært vanskelig å utgi før 1990. Kvikk har en mer fremtredende og handlekraftig rolle i dette albumet, gutta er mer jevnbyrdige her. Vitser, humor og humør, slapstick og tøylesløs moro med gamle politiske idéer. Gøyalt, men ikke noe mer.

Sprint/Arild index: 4
Update: Utsolgt

2 tanker om “Den nye tegneserievinen, del 2