Lyspunkt i mørket

Minner trer frem som bølgende linjer og lys i Antonia Kühns sorgbearbeidende fortelling Lysning.

Lysning er et realistisk drama med poetiske virkemidler. Tegneserien kom opprinnelig ut i Tyskland i 2018, og takket være Blokk Forlag foreligger den nå i en norsk utgave. Forfatter Gina Tandberg har oversatt teksten til lettleste norske setninger og dialog som lyder troverdig.

Historien er lagt til 1980-årene og følger en familie som delvis har gått i oppløsning etter at moren Thea begikk selvmord. Den gjenværende familien ser hverandre lite, da faren jobber mye kveldsskift og den eldste søsteren Laura har rotet seg bort i en småkriminell ungdomsgjeng som hun henger med på kveldene. Hovedpersonen Paul er for liten til å huske eller forstå hva som egentlig skjedde med moren og blir stadig mer overlatt til seg selv.

Alene hjemme etter skoletid dykker han ned i gamle minner og fotografier.


Lysning som bilde
Forsiden av boken viser en scene hvor hovedpersonen betrakter familien samlet i en lysning i skogen. Dette er et av de få minnene hovedpersonen har fra moren levde, og scenen dukker også opp i selve fortellingen.

Tittelen Lysning har også en symbolsk betydning og viser til detektivarbeidet hovedpersonen utfører og den gradvise bearbeidelsen av sorg som frembringes når sannheten konfronteres innad i familien. Ting blir både bedre og klarere underveis. Men først blir det verre.

Det viktigeste virkemiddelet i fortellingen er måten Kühn har valgt å illustrere boken på. Illustrasjonene er tegnet med blyant og kull, med lysende detaljer som er hentet frem igjen fra papiret ved hjelp av knettgummi. Bildene av gråtoner og mørke som lysnes går igjen på samtlige boksider og uttrykker effektivt håp i fortellingen. Estetisk er det både subtilt og tiltalende.

Et stykke for mamma
Bearbeiding av sorg kan ta mange former. I boken avtegner de konfliktfylte følelsene til hovedpersonen seg direkte på papiret, gjennom en rekke visuelle virkemidler. Assosiasjonsstrømmen materialiserer seg som fordreide former i flere av tegningene, slik at de får et drømmeaktig preg. Tidvis glir det over i det marerittaktige.

I et bedrøvelig parti feirer far og sønn fødselsdagen til den døde moren ved å dele en Delfia-kake, også kalt kald hund eller kjellerkake på tysk. Søsteren Laura er bevisst ikke hjemme og kaken er for stor for bare to. Når faren sorgtynget presser sønnen til å spise et stykke for mye, zoomer tegningene inn på mønsteret av kjeks i kaken. Mønsteret forandrer seg og tar spisse, farlige og urolige former.

På bussen ser Paul noen annen enn seg selv når han speiler seg i vindusruten. Brokete bilder av moren dukker opp mellom hendene hans mens han strever med et puslespill. Til slutt dukker det første fjeset opp igjen i det ferdig løste puslespillet. Ansiktet stammer fra en barndomsgave fra morens søster.

Uro som symbol
Det tilbakevendende bildet i Pauls hode viser en stilisert figur fra en uro som moren forsøkte å reparere da hovedpersonen var fire år. Uroen besto opprinnelig av fire menneskefigurer i tillegg til månen og solen. Uten den siste figuren er likevekten borte.

Den ødelagte uroen speiler noe av bakgrunnen for at selvmordet kunne finne sted. Moren har forsøkt å reparere familien men har glemt seg selv oppi det hele.

Den manglende figuren finnes fortsatt blant Pauls leker, og opptrer mer og mer som et gjenferd. Uttrykket til figuren er vennlig og spørrende, litt som hovedfiguren selv.

Ingen løse tråder
Både struktur og virkemidler er gjennomtenkt i Lysning. Årstidene brukes til å skille mellom fortid og nåtid, og dette fungerer både som et visuelt skille mellom bilderutene, og på et mer symbolsk nivå. De gode minnene stammer fra den gang det var lyst og sommer. Sorgen pågår om høsten.

Trådene samles mot slutten og broren og søsteren havner til slutt i en situasjon hvor de blir tvunget til å gjenoppleve de dramatiske hendelsene fra fortiden. I denne scenen forenes alle de visuelle elementene til Kühn.



Lysning
Av Antonia Kühn
Oversatt av Gina Tandberg
250 sider
220 kr.
Blokk Forlag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *