Min bestefar, byplanleggeren

Arsène Schrauwen er den belgiske serieskaperen Olivier Schrauwens tredje No Comprendo-utgivelse. Det råder liten tvil om at dette også er hans mest fullkomne bok hittil.

Boken forteller historien om Oliviers fiktive bestefar, Arsène, som drar til Kongo for å besøke sin eksentriske fetter, Roger Desmet. Det blir etter hvert klart at Desmet har en klar misjon: å bygge en fantastisk by i jungelen. Det ambisiøse prosjektet kaller han «frihetsbyen», og Desmet legger stadig til nye bygg og lager flere planer. Prosjektet blir etter hvert så stort og trykkende at Desmet går fra forstanden. Da blir det opp til Arsène å ta over roret. Det byr på problemer, ikke bare fordi han får føle på sin egen utilstrekkelighet, men også fordi han faller hodestups for Desmets ektefelle Marieke.

Historien er kompleks og stappfull av underligheter, men det går ikke på bekostning av leservennlighet. Historien er sammenhengende, og den unngår å kollapse under sitt eksperimentelle utseende. Den er rar, morsom og har flere innslag som er oppriktig gufne og skumle. Den vekker et bredt spekter av følelser, men den største av alle er forundring og nysgjerrighet på hva det neste som vil skje er. Feberfantasi og realitet flyter inn i hverandre og skaper en verden hvor alt kan fremtre i det ville landskapet.

Boken foregår stort sett i rødt og blått, som ytterligere øker følelsen av at det hele er en fjern drøm. Fargene brukes også for å være toneangivende i flere scener, og med stort hell. Et annet interessant grep er hvordan Schrauwen holder på det viktige for historien og reduserer alt annet. Fokuset er stort sett på Arsène selv, og arbeiderne og omgivelsene blir redusert til lettleselige former, for å holde oppmerksomheten på det som er viktig for denne elleville feberfabelen. Han legger også inn pauser i boken hvor leseren bes om å vente en periode før man fortsetter å lese. Det er en lang bok, og overeksponering av det utrolige vil gjøre det normalt. Disse pausene er interessante og effektive grep som viser en uovertruffen forståelse av historiefortelling og et reelt ønske om å overraske leseren.  Schrauwen presenterer flere fortellergrep som man kanskje har sett andre steder før, men sjeldent så vellykket som i denne boken. Det er summen av alle disse småtingene som gjør den til en fryd å lese.

Det hele har også et urent utseende, noe som forlaget fortjener mye av skrytet for. Det har blitt anvendt en nitidig prosess for å få den grafiske tilretteleggingen og tekstingen så riktig som mulig, og det har de sannelig fått til. Tidvis kan bøker som oversettes ikke være stort mer enn en bok med norsk tekst. Det er derfor herlig at det finnes norske forlag som ikke bare tør å gi ut denne typen kunstnerisk ambisiøse bøker, men at de også tar seg tid til å gjøre det ordentlig. Stående applaus.

Schrauwens bakgrunn i animasjon får også florere her. Det er imponerende å se hvor mye positurene og bevegelsene som han velger å fryse sier. Han viser en unik evne til å fange kroppsspråk som fungerer alene, uten behov for «kveppestreker» eller andre kjente tegneseriegrep for å vise følelser.

Det er sjeldent jeg har blitt så oppslukt i en bok som jeg har med denne. Arsène Schrauwen er en delirisk berg- og dalbane fra perm til perm, og er umulig å legge fra seg. Dette er en sann virkelighetsflukt. Bare synd at den slutter.

Arsène Schrauwen
Av Olivier Schrauwen
ISBN 9788282550734
258 sider
300 kr.
No Comprendo Press

Les også:

Tilgjengelig barneoppdragelse
Mowglis vei

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *