Representerer det surrealistiske Oslo

Lars Fiske er aktuell med bidrag til to kollektivutstillinger, i Sandnes og på OCX. Serienett møtte ham på den førstnevnte for å snakke om utstillinger og hemmelighetsfulle skissebøker.   

-Det er et ganske spredt bidrag fra meg, begynner Lars Fiske om utstillingen i Sandnes. -Det går faktisk ganske langt tilbake i tid. De første fire originalene er fra «Matje-ismen» som ble utgitt i 2000. Så er det fire originaler fra «Herr Merz» og fire fra «Grosz».

– Til de første originalene brukte jeg ikke datamaskin og det ble gjort reproopptak, så de ser akkurat ut som den ferdig trykte siden. De senere originalene er fortsatt lagd med pennesplitt og tusj, men så skanner jeg dem inn og gjør en del etterarbeid digitalt.

Lars Fiske på utstilling

Lars er også aktuell med en annen utstilling; han er offisiell gjest på OCX neste helg i samband med festivalutstillingen «Oslo i Tegneserier».  Men bidraget er noe av det samme som i Sandnes, ettersom han bruker originaler helt tilbake fra «Matje-debutanten» (1996). Temaet er, som tittelen tyder på, hvordan Oslo er brukt i tegneserier. I «Matje»-serien bruker serieskaperen Oslo på det han mener er en litt surrealistisk måte. Hovedpersonen oppholder seg i et urbant landskap, der eksisterende bygninger er trukket inn, men landskapet stemmer ikke med kartet, bygningene flyter fritt rundt. En av kunstnerne som inspirerte ham i konstruksjonen av dette kalde, forblåste bylandskapet er Giorgio de Chirico, noe han skal snakke mer om i en panelsamtale som ledsager utstillingsåpningen. Martin Ernstsen vil her representere det mer konkrete, særlig med bakgrunn i hans helt nye adapsjon av Hamsuns Sult

Utsnitt fra en side av Matje-serien som er med på utstillingene.

«Matjemania» var et fiksjonsverk. Senere begynte Lars å jobbe med mer sakprosa-orienterte serier. Dermed måtte serieskaperen forholde seg til virkeligheten på en helt annen måte. Man bruker fotografier, og oppsøker stedet, for å rekonstruere det mest mulig etterrettelig. Slik gjorde han det i f.eks. i «Olaf G.», boken han skapte sammen med Steffen Kverneland, og senere også i «Herr Merz».    

Utsnitt fra en side av Matje-serien som er med på utstillingene.

Overgangen er delvis representert i OCX’ utstilling og han viser flere skisser fra «Herr Merz». Men mest er hans del av utstillingen basert rundt «Matje-måten» å lage bylandskap på. I forbindelse med gravearbeidet som han gjennomførte med Kristian Krohg-Sørensen fant han, litt til sin overraskelse, en bok med fotografier. På midten av 80-tallet hadde han gått rundt i Oslo og tatt masse bilder av bygninger. Lars er oppvokst i Bærum, og var på dette tidspunktet ikke så godt kjent i Oslo. Han gikk rundt og tok disse bildene og hadde tydeligvis en plan om å bruke byen i sine tegneserier allerede da. 

Grosz-originaler utstilt på Kinokino kulturhus i Sandnes

Lars Fiske jobber for tiden med en ny tegneserie, «Min Skissebok», men den er ikke planlagt å komme før til neste år. Han holder fortsatt kortene tett til brystet når det gjelder innholdet, men kommer med noen få hint:

-Jeg vil helst snakke minst mulig om ting som er «in progress», men den nåværende tittelen sier en god del. Tegneserien er en selvbiografi, og fokuserer på skissebøkene som jeg hadde mellom 1987 og 2009. Disse har et innhold som skiller seg fullstendig fra mitt uttrykk som tegneserieskaper; de er ganske realistiske skisser. Det er ment å være en selvbiografi, som dekker veldig viktige år i livet mitt, sett gjennom denne skisseboken. Prosjektet er veldig interessant, men langt fra ferdig. 

Lars Fiskes panelsamtale om å tegne Oslo finner sted på Grafill R21 torsdag den 6. juni klokka 20. Ordstyrer er Kristian Krohg-Sørensen, og øvrige deltakere er Inga Sætre og Martin Ernstsen. Selve utstillingen «Oslo i tegneserier» åpner en time tidligere, på Grafill R21.



Les også:
Utstilling i fleire dimensjonar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.